Aktualizacja: 16.01.2017 05:18 Publikacja: 15.01.2017 22:00
Ostatni odcinek autostrady A4 o długości 41 km oddany został do użytku latem ubiegłego roku.
Foto: Rzeczpospolita, Łukasz Solski
Przy autostradzie mają powstać m.in. stacje paliw, stanowiska obsługi pojazdów, obiekty gastronomiczno-handlowe czy punkty informacji turystycznej i miejsca noclegowe. Na razie nie udało się tych MOP wynająć, dlatego jeszcze w pierwszym kwartale ma być ogłoszony kolejny przetarg.
Podkarpacki odcinek autostrady A4 liczy ok. 166 km. Ostatni, 41,2-kilometrowy, odcinek Rzeszów–Jarosław został oddany do użytku latem ubiegłego roku. Był najbardziej opóźnionym fragmentem podkarpackiej części autostrady A4. Umowę Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała we wrześniu 2010 roku, a ze względu na kłopoty z grząskim gruntem, przyrodą, a później także finansowe, wykonawca wielokrotnie wnioskował o przedłużenie terminu zakończenia budowy, dlatego we wrześniu 2014 roku kontrakt przejęły Budimex i Strabag, które dokończyły wartą blisko miliard budowę. Choć po całym odcinku autostrady jeździ się dobrze, to jednak kierowcy mają powody do narzekań. Przy tej trasie brakuje bowiem stacji paliw, barów, sklepów czy obiektów noclegowych. Już podczas projektowania A4 GDDKiA zaplanowała miejsca obsługi podróżnych, gdzie mają być zlokalizowane takie usługi. – Jedynym wydzierżawionym miejscem obsługi podróżnych jest MOP Palikówka zlokalizowany na wschód od Rzeszowa (południowa nitka A4) – przyznaje Joanna Rarus, specjalista ds. komunikacji społecznej w rzeszowskim oddziale GDDKiA. Dodaje, że umowę dzierżawy na 20 lat podpisano z Polskim Koncernem Naftowym Orlen S.A. Zgodnie z nią dzierżawca ma 24 miesiące od odbioru nieruchomości na zakończenie inwestycji i oddanie do użytkowania obiektów, takich jak: toalety, stacja paliw, obiekty gastronomiczne i noclegowe.
W tym roku przypada 80. rocznica rozpoczęcia odbudowy stolicy po wojnie. Do obchodów zainicjowanych przez miasto włączyły się muzea i instytucje kultury. Zaplanowano wiele wydarzeń, spotkań i wystaw.
Rusza nowa akcja zachęcająca do wsparcia regionu dotkniętego powodzią. Tym razem samorząd województwa i regionalne atrakcje jednoczą siły w apelu: wspieraj Dolny Śląsk, by nie dotknęła go kolejna dramatyczna w skutkach fala odwołanych rezerwacji.
Finanse, zmiany demograficzne i ekologia – to największe wyzwania dla włodarzy miast w zaczynającej się kadencji. Nowo wybrani prezydenci i burmistrzowie przedstawiali swoje strategie na rozwój i zarządzanie miastami w trudnych czasach.
Kraków – stolica polskiej kultury, miasto pełne cennych zabytków i unikatowych zbiorów, wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Naturalnego UNESCO, jest dziś ważną europejską metropolią, która nie tylko w twórczy sposób prezentuje swoje tysiącletnie dziedzictwo, ale potrafi je łączyć z duchem nowoczesności, otwartością na innowacje, troską o zrównoważony rozwój i dbałością o jakość życia mieszkańców.
Przesłanki i czynniki efektywnego wdrażania projektów OZE przez JST uwzględniające kwestie ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
Prawie 1000 żeglarzy i żeglarek weźmie udział w żeglarskim festiwalu Gdynia Sailing Days. Ta jedna z najważniejszych imprez regatowych w północnej Europie rozpocznie się w piątek 28 czerwca i potrwa do 21 lipca.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Liderem branży jest Budimex, który obecnie realizuje 27 kontraktów o wartości 11,3 mld zł. Na drugim miejscu jest Mirbud z portfelem 19 umów wartych niemal 9,8 mld zł – wynika z danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W Austrii ograniczenie prędkości na niektórych odcinkach autostrad może zostać zmienione. W kontekście trwających negocjacji rządowych między partiami FPÖ i ÖVP ogłoszono plany zwiększenia ograniczenia prędkości do 150 km/h na wybranych odcinkach dróg.
Fatalna sytuacja przewoźników radykalizuje przedsiębiorców, którzy zapowiadają protesty, jeśli państwo nie obniży kosztów prowadzenia działalności.
IRU chwali się postępami systemu TIR w Chinach. Organizacja przekonuje, że dzięki zwiększonej współpracy między partnerami publicznymi i prywatnymi liczba chińskich operatorów TIR i pojazdów gwałtownie wzrosła.
Przewoźnicy z coraz większą desperacją domagają się obniżenia ustawowych kosztów prowadzenia działalności. Wskazują, że nie są konkurencyjni na europejskim rynku.
Elektryfikacja transportu wymaga sporych inwestycji. Producenci sięgają do kieszeni przewoźników.
Państwo dofinansowuje budowę ładowarek, sieci zasilających oraz zakup elektrycznych ciężarówek.
Spowalnia ukraińska gospodarka, co widoczne jest w malejącym ruchu przez granicę.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas