Wyższa prędkość pociągów oraz większa przepustowość dzięki inwestycjom kolejowym w opolskim

Likwidacja „wąskich gardeł" zwiększy prędkość pociągów i znacznie poprawi przepustowość linii.

Publikacja: 30.01.2017 22:00

Inwestycje kolejowe poprawią bezpieczeństwo, warunki jazdy i skrócą czas podróży.

Foto: Fotorzepa/Sławomir Mielnik

Planowane przez zarządcę infrastruktury kolejowej w kraju – spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe – inwestycje na Opolszczyźnie przyniosą poprawę warunków jazdy, zwiększą bezpieczeństwo i przyczynią się do skrócenia czasu podróży. Zlikwidowane zostaną miejsca, gdzie z uwagi na zły stan torów pociągi musiały mocno zwalniać. Dzięki temu na poszczególnych odcinkach prędkość pociągów pasażerskich będzie mogła wzrosnąć do 160 kilometrów na godzinę, natomiast osobowych – do 120 kilometrów na godzinę.

– W najbliższych latach na Opolszczyźnie planujemy inwestycje, które skrócą czas przejazdu pociągami między ważnymi miastami regionu: Kluczborkiem, Nysą, Brzegiem i Opolem. Podróże będą bardziej komfortowe, ale też poprawią się warunki przewozu towarów – zapowiada Ireneusz Merchel, prezes PLK.

Strategiczną inwestycją będą prace na odcinku Kędzierzyn Koźle–Opole Zachodnie stanowiącym część linii kolejowej E30. Po ich zakończeniu czas podróży między obiema stacjami zmniejszy się z obecnych 45 minut do pół godziny. Realizację inwestycji zaplanowano na lata 2017–2023. Będzie kosztować 628,5 mln zł.

PLK ogłosiły już przetarg w formule „projektuj i buduj" dla odcinka Kędzierzyn Koźle–Opole Groszowice, a także przetarg na zaprojektowanie odcinka z Opola Groszowic do stacji Opole Zachodnie. Projekt ma szansę uzyskać dofinansowanie z funduszy europejskich: PLK złożyły wniosek o wsparcie w III konkursie „Łącząc Europę" (CEF). Przewiduje się, że modernizacja linii usprawni transport towarowy w międzynarodowym korytarzu Bałtyk–Adriatyk, należącym do Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T.

Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682 i 872 na odcinku Toszek Północ–Rudziniec Gliwicki–Stare Koźle mają za zadanie usprawnić w regionie transport towarów, w tym zwłaszcza wywóz ładunków w kierunku portów. Modernizacja pozwoli skrócić czas przejazdu pociągów towarowych (na tych liniach nie ma ruchu pasażerskiego) o ok. 45 minut. Będzie to możliwe dzięki zwiększeniu prędkości jazdy z obecnych 30 do ok. 75 km na godzinę.

Poprawi się także przepustowość trasy, m.in. dzięki odbudowie nieczynnych torów na liniach 153 i 199. Jednocześnie poprawi się bezpieczeństwo jazdy. Szacowany koszt inwestycji to 84,8 mln zł.

Ważnym przedsięwzięciem będzie udrożnienie linii, którymi wywożone są towary z terenu Górnego Śląska. Na odcinku trasy E-59 Krzyżanowice–Chałupki (granica państwa) trwają już roboty budowlane. Ich zakończenie zaplanowane zostało na koniec I kwartału.

Natomiast na kolejne odcinki: Bierawa–Nędza oraz Racibórz–Krzyżanowice, ogłoszone będą w lutym przetargi. Szacowany koszt inwestycji to 9,8 mln zł. Po odnowionych torach będzie mogła przejeżdżać większa liczba pociągów, wzrośnie także ich prędkość.

W tym roku skończą się także prace na linii 272 na odcinku między Kluczborkiem a Poznaniem. Trwają jeszcze roboty budowlane na odcinku Ostrów Wielkopolski–Kostów i prace uzupełniające na torze nr 6 stacji Ostrów Wielkopolski. Po ich zakończeniu czas przejazdu na trasie Kluczbork–Poznań zostanie zmniejszony o 10 minut, do 2 godzin i 5 minut.

W ramach projektu usprawniającego ruch regionalny ważna będzie rewitalizacja trasy nr 287 z Nysy do Opola. W III kwartale zostanie ogłoszony przetarg na projekt i budowę odcinka. Szacowany przez inwestora koszt przedsięwzięcia wynosi 104 mln zł. Ma ono przynieść skrócenie czasu jazdy pomiędzy Nysą i Opolem z półtorej godziny do ok. 55 minut.

O połowę mniej – 53 mln zł – będzie natomiast kosztować rewitalizacja odcinka pomiędzy Opolem a Kluczborkiem. Realizację projektu zaplanowano na lata 2018–2019, a obecnie opracowywane jest studium wykonalności. Przetarg w systemie „projektuj i buduj" ma być ogłoszony w IV kwartale.

Kolej od jesieni ubiegłego roku zapowiada przyspieszenie w inwestycjach. W tym roku w całym kraju PLK zamierzają ogłosić przetargi na ok. 12 mld zł, w tym na modernizację linii Opole–Wrocław za 560 mln zł. Zaplanowano podpisanie w sumie ok. 220 umów wartych blisko 26 mld zł, z czego 21 mld zostanie przeznaczonych na finansowanie najbardziej strategicznych robót.

Według prezesa PLK spółka ma w 2017 roku zwiększyć wydatki na inwestycje do kwoty 5,5 mld zł. Potem nakłady jeszcze wzrosną. – W 2018 roku będziemy mieli duży skok inwestycyjny, planujemy w nim przekroczyć 10 mld zł – zapowiadał Merchel w końcu ubiegłego roku.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: a.wozniak@rp.pl

Planowane przez zarządcę infrastruktury kolejowej w kraju – spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe – inwestycje na Opolszczyźnie przyniosą poprawę warunków jazdy, zwiększą bezpieczeństwo i przyczynią się do skrócenia czasu podróży. Zlikwidowane zostaną miejsca, gdzie z uwagi na zły stan torów pociągi musiały mocno zwalniać. Dzięki temu na poszczególnych odcinkach prędkość pociągów pasażerskich będzie mogła wzrosnąć do 160 kilometrów na godzinę, natomiast osobowych – do 120 kilometrów na godzinę.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Regiony
Dolny Śląsk zaprasza turystów. Szczególnie teraz
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego