Są pieniądze na długo oczekiwany tunel

Rozpoczął się drugi etap przetargu na budowę połączenia między wyspami Uznam i Wolin.

Publikacja: 16.02.2017 22:30

W Świnoujściu działają dwie przeprawy promowe.

W Świnoujściu działają dwie przeprawy promowe.

Foto: Rzeczpospolita, Dariusz Gorajski Dariusz Gorajski

Środki na inwestycję w większości będą pochodzić z dotacji unijnych, a resztę dołoży samorząd. Przeprawa ma być gotowa w 2021 roku.

O potrzebie budowy takiego połączenia w Świnoujściu mówi się od lat. Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce leżącym na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkane (Uznam, Wolin i Karsibór). Na wyspie Uznam znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, to tutaj mieszka 80 proc. mieszkańców Świnoujścia.

Miasto nie ma drogowego połączenia z siecią dróg krajowych. Działają w nim dwie przeprawy promowe. Już przed II wojną światową Niemcy sporządzili nawet projekt tunelu pod Świną. Po wojnie, począwszy od 1957, informacje o połączeniu brzegów Świny publicznie pojawiały się głównie z okazji kolejnych głosowań i wyborów. W październiku 1973 władze PRL ogłosiły nawet ogólnopolski konkurs na opracowanie koncepcji połączenia brzegów Świny. Zgłosiło się do niego osiem zespołów projektowych z całego kraju. Najwyżej oceniono zespół projektowy Instytutu Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej, który zaproponował budowę tunelu metodą zatapianych elementów. Ostatecznie m.in. z powodu sprzeciwu wojskowych nie doszło do tej budowy. Po przełomie w 1989 roku znów wrócono do pomysłu budowy tunelu, a władze samorządowe emitowały też tzw. cegiełki, które miały być wkładem mieszkańców w budowę. Do pomysłu z budową takiej inwestycji wrócono w tym wieku. W 2007 roku miasto podpisało porozumienie z ministrem transportu i Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w sprawie budowy stałego połączenia drogowego pomiędzy wyspami Wolin i Uznam, a siedem lat później Urząd Marszałkowski w Szczecinie przyznał z RPO 4,5 mln złotych na opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego, niezbędnego do ubiegania się o przyznanie dofinansowania ze środków unijnych dla budowy stałego połączenia.

Na początku stycznia tego roku okazało się, że w ramach unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 miasto dostało dofinansowanie w wysokości 775,6 mln zł na budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin. To 85 proc. całości kosztów. Resztę, czyli 130 mln zł, władze Świnoujścia zabezpieczyły we własnym budżecie. – Środki te będą pochodzić m.in. z podatku od nieruchomości w wysokości 40 mln złotych rocznie, który miasto otrzymywać będzie – od tego roku – od Polskiego LNG, z tytułu lokalizacji gazoportu im. Lecha Kaczyńskiego – mówi Robert Karelus, rzecznik prezydenta Świnoujścia.

Dzięki tym środkom powstanie przeprawa o długości około 3,4 km, w tym 1,44 km tunelu, który zgodnie z uzyskaną w 2010 roku decyzją środowiskową zostanie wykonany w technologii „tarczy drążonej". Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, znajdzie się w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia, a poniżej jezdni powstanie również tunel ewakuacyjny. Budowę tunelu władze Świnoujścia zleciły GDDKiA, która już w ub. roku ogłosiła przetarg na tę inwestycję. Wystartowało w nim 14 firm. Na początku lutego szczeciński oddział GDDKiA poinformował, że wszystkie przeszły do drugiego etapu w postępowaniu.

– Rozstrzygnięcie przetargu powinno nastąpić w drugiej połowie tego roku – mówi Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA. Dodaje, że zwycięska firma będzie miała 15 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu i uzyskanie zezwoleń na realizację tej inwestycji. Sama budowa ma się rozpocząć w 2019 roku i potrwać ok. trzech lat. Przejazd przez tunel będzie bezpłatny przez pierwszych pięć lat jego użytkowania.

Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego