Kapitał, także ludzki
Zdaniem Rafała Dutkiewicza, prezydenta Wrocławia, najnowocześniejsze technologie, innowacyjne rozwiązania i miejsca pracy dla wysokiej klasy specjalistów to elementy, z których składa się gospodarka oparta na wiedzy. – We Wrocławiu cenny jest wysokiej jakości kapitał ludzki, kształtowany przez renomowane ośrodki akademickie oraz światowej klasy przedstawicieli biznesu, którzy przyciągają pracowników o specyficznych, unikalnych kompetencjach. Takich właśnie specjalistów potrzebuje przemysł lotniczy i to jest nasza wielka szansa – uważa Rafał Dutkiewicz.
Nie wszyscy mieszkańcy środy Śląskiej widzą same pozytywy płynące z tego przedsięwzięcia. I początkowo nie byli zachwyceni wyborem tej lokalizacji. Niektórzy z nich próbowali nawet zablokować tę inwestycję. Wiadomo jednak było, że skoro na wspólnej konferencji General Electric i Lufthansa Technik 6 grudnia 2016 roku w Warszawie pojawił się wicepremier Mateusz Morawiecki, to inwestycja i współpraca strony polskiej jest zagwarantowana.
Sąsiedzi zakładu, który wkrótce zacznie się budować, obawiali się przede wszystkim hałasu, jaki będą generować testowane i remontowane silniki lotnicze. I że będą się czuli, jakby mieszkali tuż obok lotniska. – Zapewniam, że ten hałas nie będzie większy niż pochodzący z przejeżdżającego pobliską drogą samochodu z silnikiem elektrycznym. Naprawdę będziemy dobrym sąsiadem w Środzie Śląskiej, a inwestycja spełni wszystkie wymagane w Polsce normy ekologiczne, w tym przede wszystkim normy hałasu – zapewnia Bernhard Krueger-Sprengel, wiceprezes Lufthansa Technik.
– Dla nas wyciszenie silników, to sprawa najwyższej wagi – wtórował mu Bill Millhaem, wiceprezes General Electric. – To samo mogę powiedzieć o Lufthansie Technik – mówił. Kiedy zaprojektowaliśmy silnik GE9X, który będzie w przyszłości serwisowany w Środzie Śląskiej, położyliśmy nacisk właśnie na poziom hałasu, który tak podczas startu, jak i lądowania, musi sprostać normom obowiązującym na najbardziej wrażliwych lotniskach – dodał wiceszef GE. – Naprawdę, gdyby to była inwestycja z jakichś względów szkodliwa dla środowiska, moglibyśmy wybrać kraj, gdzie normy jego ochrony są znacznie mniej wyśrubowane, niż w Polsce – zapewniał wiceprezes Lufthansa Technik.
Nie wszyscy jednak są przekonani. Grupa mieszkańców Środy Śląskiej protestowała również pod gmachem Politechniki Wrocławskiej, gdzie w końcu stycznia 2017 roku odbywała się konferencja z udziałem przedstawicieli Xeos.
Tradycja i lokalizacja
Dlaczego Lufthansa i GE nie ulokowały w takim razie tej inwestycji w Niemczech? Odpowiedź jest prosta: bo pod Frankfurtem już jest takie centrum, a potrzebne jest kolejne. Natomiast GE jest mocno zakorzeniony w Polsce, ma tu centrum badań i rozwoju oraz zakłady produkcyjne.