Pytajmy o jakość nowych miejsc pracy

Podczas niedawnej rozmowy z szefem globalnej firmy usług finansowych, który z entuzjazmem mówił o możliwościach rozwoju w Polsce, zapytałam o wzrost przychodów jej polskiego centrum. Prezes się zdziwił, a potem wyjaśnił, że polskie centrum nie jest źródłem przychodów. Te zapewniają spółki grupy na Zachodzie, które zlecają coraz bardziej zaawansowane procesy do Polski. Tutaj są koszty.

Publikacja: 30.03.2017 21:00

Anita Błaszczak

Anita Błaszczak

Foto: Fotorzepa / Kompala Waldemar

Warto o tym pamiętać, gdyż o ile każda firma stara się powiększać przychody, o tyle koszty są pozycją, którą zwykle chce ograniczać, albo utrzymać dobrą relację ceny do jakości. Na tę specyfikę sektora zwracał też uwagę znany ekonomista, prof. Jerzy Hausner, który podczas gdańskiej konferencji związanej z Open Eyes Economy Summit przypominał, że w centrach usług nic nowego się nie wymyśla (ośrodków R&D jest u nas bardzo niewiele). Nie korzystają one też z dorobku polskich uczelni. Korzystają z ich absolwentów, przyzwoicie ich wynagradzając, ale jak długo? Zdaniem prof. Hausnera warto zacząć stawiać centrom usług pewne wymagania dotyczące np. rozwoju technologicznego, projektów badawczych na uczelniach, i od tego uzależniać przywileje. Choćby dofinansowanie miejsc pracy, z którego niekiedy korzystały.

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Regiony
Dolny Śląsk konsekwentnie wspiera Ukrainę
Regiony
Tak Warszawa podniosła się z ruin
Regiony
Dolny Śląsk zaprasza turystów. Szczególnie teraz
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia