Reklama

Pytajmy o jakość nowych miejsc pracy

Podczas niedawnej rozmowy z szefem globalnej firmy usług finansowych, który z entuzjazmem mówił o możliwościach rozwoju w Polsce, zapytałam o wzrost przychodów jej polskiego centrum. Prezes się zdziwił, a potem wyjaśnił, że polskie centrum nie jest źródłem przychodów. Te zapewniają spółki grupy na Zachodzie, które zlecają coraz bardziej zaawansowane procesy do Polski. Tutaj są koszty.

Publikacja: 30.03.2017 21:00

Anita Błaszczak

Anita Błaszczak

Foto: Fotorzepa / Kompala Waldemar

Warto o tym pamiętać, gdyż o ile każda firma stara się powiększać przychody, o tyle koszty są pozycją, którą zwykle chce ograniczać, albo utrzymać dobrą relację ceny do jakości. Na tę specyfikę sektora zwracał też uwagę znany ekonomista, prof. Jerzy Hausner, który podczas gdańskiej konferencji związanej z Open Eyes Economy Summit przypominał, że w centrach usług nic nowego się nie wymyśla (ośrodków R&D jest u nas bardzo niewiele). Nie korzystają one też z dorobku polskich uczelni. Korzystają z ich absolwentów, przyzwoicie ich wynagradzając, ale jak długo? Zdaniem prof. Hausnera warto zacząć stawiać centrom usług pewne wymagania dotyczące np. rozwoju technologicznego, projektów badawczych na uczelniach, i od tego uzależniać przywileje. Choćby dofinansowanie miejsc pracy, z którego niekiedy korzystały.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Regiony
Co dziewiąty mężczyzna w kraju ma problemy ze spłatą zaległych zobowiązań
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Okiem samorządowca
Prezydent Olsztyna: Stawiamy na komunikację zbiorową
Regiony
Dolny Śląsk rewitalizuje linie kolejowe i inwestuje w pociągi
Regiony
Jak kupować mądrze gaz na zmiennym rynku
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Regiony
Bezpieczne lato w Warszawie – dla wszystkich
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama