Pytajmy o jakość nowych miejsc pracy

Podczas niedawnej rozmowy z szefem globalnej firmy usług finansowych, który z entuzjazmem mówił o możliwościach rozwoju w Polsce, zapytałam o wzrost przychodów jej polskiego centrum. Prezes się zdziwił, a potem wyjaśnił, że polskie centrum nie jest źródłem przychodów. Te zapewniają spółki grupy na Zachodzie, które zlecają coraz bardziej zaawansowane procesy do Polski. Tutaj są koszty.

Publikacja: 30.03.2017 21:00

Anita Błaszczak

Anita Błaszczak

Foto: Fotorzepa / Kompala Waldemar

Warto o tym pamiętać, gdyż o ile każda firma stara się powiększać przychody, o tyle koszty są pozycją, którą zwykle chce ograniczać, albo utrzymać dobrą relację ceny do jakości. Na tę specyfikę sektora zwracał też uwagę znany ekonomista, prof. Jerzy Hausner, który podczas gdańskiej konferencji związanej z Open Eyes Economy Summit przypominał, że w centrach usług nic nowego się nie wymyśla (ośrodków R&D jest u nas bardzo niewiele). Nie korzystają one też z dorobku polskich uczelni. Korzystają z ich absolwentów, przyzwoicie ich wynagradzając, ale jak długo? Zdaniem prof. Hausnera warto zacząć stawiać centrom usług pewne wymagania dotyczące np. rozwoju technologicznego, projektów badawczych na uczelniach, i od tego uzależniać przywileje. Choćby dofinansowanie miejsc pracy, z którego niekiedy korzystały.

Miesięczny limit darmowych artykułów został wyczerpany

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl!

Teraz 4 zł za tydzień dostępu do rp.pl!

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Czytaj bez ograniczeń artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego