Promy tak, ale jak

Dwa promy dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, a potem cztery dla Polskiej Żeglugi Morskiej mają powstać w Szczecinie. Wybuduje je stocznia Gryfia.

Publikacja: 18.05.2017 23:00

Nie wiadomo, jaka obecnie jest kondycja finansowa stoczni.

Nie wiadomo, jaka obecnie jest kondycja finansowa stoczni.

Foto: Fotorzepa, Dariusz Gorajski

Najnowszą deklarację złożył niedawno w Szczecinie prezes PiS Jarosław Kaczyński. Według niego Polska Żegluga Morska zamówi w Szczecinie cztery promy. Informację podał podczas wizytacji Szczecińskiego Parku Przemysłowego.

– Tej stoczni nie było, a dzisiaj pracuje już tutaj 1600 pracowników. Oni wracają, Polacy chcą wracać z innych krajów i jest szansa, że w stosunkowo krótkim czasie tutaj znów będzie pracować 4500 osób – mówił prezes PiS.

Najpierw jednak mają powstać od dawna planowane dwa promy dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Umowę na budowę ten kołobrzeski armator podpisał z Morską Stocznią Remontową Gryfia już wiosną tego roku. Minister Gospodarki Morskiej Marek Gróbarczyk deklaruje, że wkrótce ruszy budowa.

– Stępka pod budowę pierwszej z dwóch jednostek zostanie położona 23 czerwca – zapewnił w Szczecinie.

Na tym jednak oficjalne informacje się kończą. Kontrakty są częścią wielkiego planu, jakim jest odbudowa produkcji stoczniowej w Szczecinie. Głównym wykonawcą, a więc i formalną stroną obydwu zamówień ma być Stocznia Remontowa Gryfia SA. To stocznia specjalizująca się od lat w remontach statków. Jednocześnie generująca olbrzymie straty. W 2014 zanotowała 9,5 mln zł straty netto przy 162 mln zł przychodów. W 2015 roku przychody były większe, bo 184 mln zł, ale i większa strata – 17,2 mln zł. W styczniu 2016 roku, a więc kilka miesięcy po wyborach minister Marek Gróbarczyk ogłosił nawet, że stocznia utraciła płynność finansową. Rząd dokonał zmian w zarządzie i radzie nadzorczej, a prokuratura podjęła śledztwo w sprawie wyrządzenia wielkiej szkody majątkowej w stoczni.

Nie wiadomo jednak, jaka obecnie jest kondycja stoczni. Dane są objęte tajemnicą. Ostatnie wyniki – jesienią 2016 roku – podało Ministerstwo Obrony Narodowej na zapytanie jednego z posłów PO. Wiadomo, że półrocze 2016 zamknęło się przychodami 55,5 mln zł i znów stratą, tym razem w wysokości 12,3 mln zł.

Obecnie MRS Gryfia SA należy do funduszu Mars, który jest częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej, a ta z kolei podlega Ministerstwu Obrony Narodowej. W budowie promów Gryfię ma wspierać Szczeciński Park Przemysłowy sp. z o.o., od niedawna także wchodzący w skład grupy Mars.

Choć budowa promów jest pewna i znana od dłuższego czasu – panuje informacyjny chaos. W samej Gryfii nikt nie chce odpowiadać na pytania o szczegóły budowy promów. Przez tydzień zarząd nie znalazł na to czasu. Potwierdził jedynie, że będzie budować promy.

– Proces już trwa, gdyż przygotowywanie dokumentacji jest integralną częścią realizacji kontraktu. Potwierdzamy, że pierwsze prace związane z budową promu dla PŻB rozpoczną się w czerwcu – napisała krótko Sylwia Krawczyk, kierownik biura zarządu. – Do pozostałej części przesłanych pytań nie możemy się odnieść ze względu na dobro firmy i tajemnicę handlową.

Kooperant stoczni – Szczeciński Park Przemysłowy – również nie udzielił informacji na temat budowy, oprócz tej, że odbędzie się na jego terenie. A zamawiający, czyli Polska Żegluga Bałtycka SA?

– Struktura finansowania objęta jest tajemnicą – odpisał jedynie sekretariat zarządu.

Najnowszą deklarację złożył niedawno w Szczecinie prezes PiS Jarosław Kaczyński. Według niego Polska Żegluga Morska zamówi w Szczecinie cztery promy. Informację podał podczas wizytacji Szczecińskiego Parku Przemysłowego.

– Tej stoczni nie było, a dzisiaj pracuje już tutaj 1600 pracowników. Oni wracają, Polacy chcą wracać z innych krajów i jest szansa, że w stosunkowo krótkim czasie tutaj znów będzie pracować 4500 osób – mówił prezes PiS.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Akcje Specjalne
Mapa drogowa do neutralności klimatycznej
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony