Neorenesansowy gmach według projektu wrocławskiego architekta Petera Rosenbauma otwarto 13 października 1847 roku jako końcową stację Kolei Krakowsko-Górnośląskiej – linii łączącej Kraków i Mysłowice.
W XIX wieku dworzec przeszedł dwie przebudowy – w latach 1869–1871 oraz 1892–1894 – które nadały mu eklektycznego charakteru. Trzecia i ostatnia miała miejsce w roku 1920.
W XX stuleciu kilkakrotnie (w latach 30., podczas drugiej wojny oraz po jej zakończeniu, przy okazji budowy Nowej Huty) rozważano przeniesienie stacji. Ostatecznie nowy, podziemny dworzec oddano do użytku dopiero 14 lutego 2014 roku.
Ale co zrobić ze starym? Z początku PKP rozważały sprzedaż zabytkowego budynku. Później planowały uruchomienie w nim multipleksu, jednak ze współpracy wycofał się właściciel sieci kin, który miałaby go poprowadzić.
Teraz na starej stacji siedzibę znalazł HistoryLand – miejsce, w którym z dziesiątek tysięcy klocków lego stworzono makiety słynnych budowli i wydarzeń historycznych.