Początek szkolnictwa morskiego na Pomorzu Zachodnim to powołana 1 stycznia 1947 r. Państwowa Szkoła Morska w Szczecinie, która działalność rozpoczęła w listopadzie. Zawieszono ją w 1953 r., a edukację morską przejęło Nawigacyjne Technikum Morskie.
Dziewięć lat później powołano do życia Państwową Szkołę Rybołówstwa Morskiego, a rok później Państwową Szkołę Morską. Pół wieku temu dwie pomaturalne szkoły działające w Szczecinie zostały połączone pod szyldem Państwowej Szkoły Morskiej, która następnie została przekształcona w Wyższą Szkołę Morską. Od 13 lat jest to Akademia Morska w Szczecinie. Przez 70 lat działalności mury szczecińskich szkół morskich opuściło blisko 15 tys. absolwentów. Obecnie na trzech wydziałach Akademii Morskiej (nawigacyjnym, mechanicznym, inżynieryjno-ekonomicznym transportu) studiuje blisko 3,2 tys. osób, wśród nich blisko jedna trzecia to kobiety, a 300 – obcokrajowcy (z Ukrainy, Czech, Rosji, Słowacji, a nawet Republiki Konga). Najpopularniejsze kierunki to nawigacja, mechanika i budowa maszyn, logistyka.
Od kilku tygodni trwają obchody związane z jubileuszem 70-lecia szkolnictwa morskiego na Pomorzu Zachodnim. Podczas ich inauguracji rektor AM prof. Wojciech Ślączka ogłosił, że uczelnia stara się o status uniwersytetu morskiego. – Naszym marzeniem jest rozbudowanie uczelni, aby móc uzyskać status uniwersytetu morskiego – powiedział rektor Ślączka. Jednak od zapowiedzi do uzyskania takiego statusu jeszcze daleka droga. – Musimy uzyskać kolejne prawa do nadawania stopni naukowych – doktoryzowania i habilitacji. Mamy realne szanse, aby w ciągu najbliższych dwóch lat rozszerzyć uprawnienia wydziałów Mechanicznego i Inżynieryjno-Ekonomicznego Transportu – uważa Weronika Bulicz, rzecznik Akademii Morskiej. Podkreśla, że do statusu uniwersytetu uczelnia nie potrzebuje nowych inwestycji, ale wszystkie, które są prowadzone, oznaczają rozwój potencjału dydaktycznego oraz naukowo-badawczego.
W planach Akademii Morskiej jest budowa Centrum Eksploatacji Obiektów Pływających w Szczecinie. Będzie się ono składać z wysokospecjalistycznych laboratoriów, które konsolidować mają różne dziedziny badawcze z zakresu gospodarki morskiej, m.in. inżynierię ruchu morskiego, systemy pozycjonowania w toni wodnej i dnie akwenu, manewrowanie statkiem czy nawigację satelitarną. – Badania będą tam prowadzone na modelach redukcyjnych – tj. miniaturach statków, odzwierciedlających wszystkie szczegóły w mniejszej skali – zdradza rzeczniczka uczelni. Dodaje, że istotną inwestycją jest też przeniesienie całego Wydziału Mechanicznego do kompleksu budynków przy ul. Willowej w Szczecinie, gdzie trwają prace remontowe. Weronika Bulicz mówi też, że kolejnym rozwojowym kierunkiem jest zwrot w kierunku żeglugi śródlądowej poprzez utworzenie wydziału zamiejscowego AM oraz Polskiego Centrum Kształcenia Ustawicznego Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie-Koźlu.