Wakacyjny Staż w Gdańsku: 14,7 tys. ofert dla studentów i absolwentów przygotowanych przez Urząd Miejski w Gdańsku

Do ponad 14,7 tys. wzrośnie w tym roku łączna liczba studentów i absolwentów uczelni uczestniczących w projekcie Wakacyjny Staż, który od 2003 r. organizuje Urząd Miejski w Gdańsku.

Aktualizacja: 08.08.2017 12:12 Publikacja: 07.08.2017 22:00

Wakacyjny Staż w Gdańsku: 14,7 tys. ofert dla studentów i absolwentów przygotowanych przez Urząd Miejski w Gdańsku

Foto: Fotorzepa/Bartosz Jankowski

– Wakacyjny Staż 2017 to dobra okazja dla studentów i absolwentów, aby zdobyć praktyczne umiejętności i cenne doświadczenie, a niejednokrotnie też szansa na stałe zatrudnienie– twierdzi Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej. W tym roku władze miasta już po raz 15. zorganizowały letni program stażowy dla młodych ludzi, zapraszając do współpracy lokalne firmy.

– Akcja od lat cieszy się dużym zainteresowaniem, bo przynosi wymierne obopólne korzyści. Młodym daje okazję do nabycia nowych umiejętności. Fundatorzy stażu zaś mogą poznać kolejne nowe pokolenia i skorzystać z nowej energii, świeżych pomysłów i pomocy od młodych, zaangażowanych osób – wyjaśnia Aleksandra Dulkiewicz.

Korzyści dla młodych

Statystyki urzędu potwierdzają, że chętnych do udziału w letniej akcji przybywa. W tym roku zgłosiło się aż 93 pracodawców (najwięcej w historii projektu) z różnych branż – m.in. logistycznej, finansowej, paliwowej, nowoczesnych usług dla biznesu. W okresie lipiec–wrzesień ufundowali oni łącznie 376 miejsc stażowych na co najmniej miesiąc. Ufundowali – bo uczestnicy wakacyjnych staży w Gdańsku nie tylko zdobywają praktyczne doświadczenie, ale i zarabiają. Zgodnie z regulaminem projektu wynagrodzenie wakacyjnego stażysty (podobnie jak termin stażu) jest ustalane indywidualne z fundatorem, ale nie może być niższe niż 1300 zł brutto miesięcznie.

Dla wielu młodych ludzi to bardzo atrakcyjna propozycja. Tym bardziej że płatne staże to nadal w Polsce rzadkość, jak wykazało niedawne badanie, które przeprowadziła Fundacja Kronenberga działająca przy banku Citi Handlowy wśród ponad 500 studentów. Jedynie 29 proc. z nich dostawało na stażu czy praktyce wynagrodzenie, a i to najczęściej w symbolicznej wysokości 500–1000 zł. Nic więc dziwnego, że w tym roku do udziału w gdańskim projekcie „Wakacyjny staż" zgłosiło się prawie 1,4 tys. studentów i absolwentów, ponad setka więcej niż rok wcześniej.

Nie tylko dla Gdańszczan

Jak wyjaśnia Anna Iwanowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku, wprawdzie na Wakacyjny Staż aplikują przede wszystkim studenci i absolwenci trójmiejskich uczelni (52 proc. zarejestrowanych w tym roku uczestników to studenci Politechniki Gdańskiej, a 32 proc. – Uniwersytetu Gdańskiego), ale 16 proc. to zgłoszenia studentów z innych uczelni. Są wśród nich osoby pochodzące z regionu, które wybrały studia w innym mieście, ale nie brakuje też zgłoszeń od mieszkańców Krakowa czy Warszawy. – Wiele osób zakwalifikowanych do programu w ten sposób uatrakcyjnia swoją ścieżkę zawodową i zdobywa nowe kontakty z Trójmiasta – dodaje Iwanowska.

W tegorocznej akcji najwięcej, bo aż 65, miejsc stażowych ufundowała gdańska spółka Saur Neptun Gdańsk (SNG), dostawca usług wodociągowo-kanalizacyjnych w mieście.

– Firma przyjmuje stażystów zarówno z uwagi na chęć pomocy w zdobyciu doświadczenia młodym ludziom, jak i na poznanie możliwych przyszłych pracowników – wyjaśnia Julita Taylor, kierownik wydziału personalnego SNG. Spółka, która w projekcie Wakacyjny Staż bierze udział od 2003 r., dotychczas przyjęła łącznie prawie 300 jego uczestników. Prawie dwudziestka z nich dostała oferty pracy firmie. Jak zaznacza Julita Taylor, wakacyjne staże to niejedyny program, w którym bierze udział SNG. – Współpracujemy też z wyższymi uczelniami w zakresie realizowanych przez nie projektów stażowych wspófinansowanych przez UE i przyjmujemy na praktyki studenckie w ramach stałych umów z uczelniami. W bieżącym roku praktyki w naszej spółce odbędzie 18 studentów – dodaje Taylor.

Korzyści dla pracodawcy

11 wakacyjnych stażystów przyjmie w tym roku Grupa Lotos, która uczestniczy w projekcie od jego pierwszej edycji. – Jako firmie odpowiedzialnej społecznie zależy nam na zachęcaniu ambitnych, kreatywnych, innowacyjnych młodych ludzi do pozostania w Trójmieście lub przeniesienia się tu z innych części kraju i związania swojej ścieżki kariery z Pomorzem – podkreśla Mirosława Chojnacka, kierownik zespołu ds. szkoleń i rozwoju w pionie dyrektora ds. zasobów ludzkich i administracji Grupy Lotos.

Udział w gdańskiej akcji stażowej chwali też sobie Trefl, jeden z największych producentów puzzli w Europie. – Jako trójmiejska firma chętnie angażujemy się w lokalne inicjatywy sportowe oraz społeczne – podkreśla Monika Klimza, kierownik ds. personalnych w Treflu, który w tym roku zaoferował cztery miejsca stażowe. Spółka, która włączyła się do akcji przed czterema laty, od tego czasu przyjęła na wakacyjny staż 18 osób, a 11 z nich dołączyło do grona jej pracowników.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: a.blaszczak@rp.pl

– Wakacyjny Staż 2017 to dobra okazja dla studentów i absolwentów, aby zdobyć praktyczne umiejętności i cenne doświadczenie, a niejednokrotnie też szansa na stałe zatrudnienie– twierdzi Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej. W tym roku władze miasta już po raz 15. zorganizowały letni program stażowy dla młodych ludzi, zapraszając do współpracy lokalne firmy.

– Akcja od lat cieszy się dużym zainteresowaniem, bo przynosi wymierne obopólne korzyści. Młodym daje okazję do nabycia nowych umiejętności. Fundatorzy stażu zaś mogą poznać kolejne nowe pokolenia i skorzystać z nowej energii, świeżych pomysłów i pomocy od młodych, zaangażowanych osób – wyjaśnia Aleksandra Dulkiewicz.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę