Wykryją niedoróbki drogowców

O wart blisko 2 mln zł nowoczesny sprzęt pomiarowy wzbogaciło się Zachodniopomorskie Laboratorium Drogowe w Koszalinie.

Publikacja: 18.08.2017 00:01

Nowe urządzenia pomogą ustalić, czy drogi mają odpowiednią wytrzymałość.

Nowe urządzenia pomogą ustalić, czy drogi mają odpowiednią wytrzymałość.

Foto: materiały prasowe

Do ZLD w Koszalinie, jedynej bodaj takiej jednostki, trafił właśnie pojazd z profilografem laserowym, ugięciomierz dynamiczny wraz z oprogramowaniem i reflektrometr do badania widzialności nocnej i dziennej drogowego oznakowania poziomego.

Pierwszy z pojazdów wart ponad 153 tys. zł umożliwia pomiar profilu podłużnego (współczynnik IRI), profilu poprzecznego, głębokości koleiny, makrostruktury nawierzchni z systemem umożliwiającym lokalizację i wyznaczeniem współrzędnych GPS miejsca badania. Laptopem wraz z oprogramowaniem służy do rejestracji wyników i ich wizualizacji.

Z kolei pojazd transportowy Volkswagen T6 wraz z przyczepą specjalną do badań nawierzchni drogowych FWD Falling Weight Deflectometer FAST za 845 tys. zł umożliwiają badanie struktury i określenie najsłabszej warstwy w konstrukcji drogi, ocenę jakości nowo powstałych lub poddanych remontom dróg oraz dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu – możliwe jest określenie pozostałego czasu „życia" drogi i sposobu jej ewentualnej naprawy na podstawie danych o czaszy ugięcia oraz grubości warstw.

Natomiast reflektrometr do badania widzialności nocnej i dziennej drogowego oznakowania poziomego ZRM 6014 szwajcarskiej firmy Zehntner wraz z zestawem umożliwiającym pomiar grubości powłok na sucho i mokro kosztował ponad 96 tys. zł. – Z zakupionych urządzeń na chwilę obecną wykorzystywany już jest reflektometr, który dotarł do nas w maju. Profilograf i ugięciomierz dynamiczny FWD został przekazany w lipcu – jesteśmy w trakcie rejestracji samochodów transportowych i przyczepy specjalnej oraz ubezpieczenia urządzeń – mówi Konrad Jachimowski, dyrektor Zachodniopomorskiego Laboratorium Drogowego.

Dodaje, że ekspertów z Laboratorium czeka jeszcze szkolenie z obsługi, a później odbędą się badania testowe. – Myślę, że we wrześniu, październiku będziemy gotowi do podjęcia działań – zapowiada szef ZLD. Zdradza, że reflektrometr już przyniósł korzyści, bo na podstawie wyników podjęte zostały działania wymuszające na wykonawcy robót poprawę źle wykonanego oznakowania poziomego drogi, a powtórne badania wykazały osiągnięcie wymaganych przez zamawiającego parametrów wykonanego malowania.

Zachodniopomorskie Laboratorium Drogowe to samofinansujący się samorządowy zakład budżetowy, który swoją działalność rozpoczął w 2010 roku, ale jego historia sięga ponad pół wieku wcześniej.

Większość urządzeń laboratoryjnych służących do realizacji naszych zadań statutowych zakupujemy z własnych wypracowanych środków – opowiada dyr. Jachimowski. Przyznaje, że są jednak również tak drogie urządzenia, których zakup przekracza możliwości finansowe jednostki, bo – jak mówi dyrektor – trudno przy rocznym planie finansowym działalności zakładu oscylującym w granicach 1,5 mln zł planować zakup maszyn laboratoryjnych o wartości pół lub więcej miliona zł.

Pod koniec 2015 roku w związku z oszczędnościami wynikającymi z przeprowadzonych przetargów oraz mniejszych kosztów akcji zimowego utrzymania dróg jednostka, z którą ściśle Laboratorium współpracuje – Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie – wygospodarowała środki, które przeznaczono na doposażenie w sprzęt, m.in. na zakup urządzeń do diagnostyki nawierzchni dróg.

W ubiegłym roku radni Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego zatwierdzili plan wymiany sprzętu dla Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich i Laboratorium Drogowego. Na ten cel przeznaczono w sumie ponad 6,2 mln zł, z czego na urządzenia dla Laboratorium prawie 2 mln zł.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: j.blikowska@rp.pl

Do ZLD w Koszalinie, jedynej bodaj takiej jednostki, trafił właśnie pojazd z profilografem laserowym, ugięciomierz dynamiczny wraz z oprogramowaniem i reflektrometr do badania widzialności nocnej i dziennej drogowego oznakowania poziomego.

Pierwszy z pojazdów wart ponad 153 tys. zł umożliwia pomiar profilu podłużnego (współczynnik IRI), profilu poprzecznego, głębokości koleiny, makrostruktury nawierzchni z systemem umożliwiającym lokalizację i wyznaczeniem współrzędnych GPS miejsca badania. Laptopem wraz z oprogramowaniem służy do rejestracji wyników i ich wizualizacji.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę