Do ZLD w Koszalinie, jedynej bodaj takiej jednostki, trafił właśnie pojazd z profilografem laserowym, ugięciomierz dynamiczny wraz z oprogramowaniem i reflektrometr do badania widzialności nocnej i dziennej drogowego oznakowania poziomego.
Pierwszy z pojazdów wart ponad 153 tys. zł umożliwia pomiar profilu podłużnego (współczynnik IRI), profilu poprzecznego, głębokości koleiny, makrostruktury nawierzchni z systemem umożliwiającym lokalizację i wyznaczeniem współrzędnych GPS miejsca badania. Laptopem wraz z oprogramowaniem służy do rejestracji wyników i ich wizualizacji.
Z kolei pojazd transportowy Volkswagen T6 wraz z przyczepą specjalną do badań nawierzchni drogowych FWD Falling Weight Deflectometer FAST za 845 tys. zł umożliwiają badanie struktury i określenie najsłabszej warstwy w konstrukcji drogi, ocenę jakości nowo powstałych lub poddanych remontom dróg oraz dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu – możliwe jest określenie pozostałego czasu „życia" drogi i sposobu jej ewentualnej naprawy na podstawie danych o czaszy ugięcia oraz grubości warstw.
Natomiast reflektrometr do badania widzialności nocnej i dziennej drogowego oznakowania poziomego ZRM 6014 szwajcarskiej firmy Zehntner wraz z zestawem umożliwiającym pomiar grubości powłok na sucho i mokro kosztował ponad 96 tys. zł. – Z zakupionych urządzeń na chwilę obecną wykorzystywany już jest reflektometr, który dotarł do nas w maju. Profilograf i ugięciomierz dynamiczny FWD został przekazany w lipcu – jesteśmy w trakcie rejestracji samochodów transportowych i przyczepy specjalnej oraz ubezpieczenia urządzeń – mówi Konrad Jachimowski, dyrektor Zachodniopomorskiego Laboratorium Drogowego.
Dodaje, że ekspertów z Laboratorium czeka jeszcze szkolenie z obsługi, a później odbędą się badania testowe. – Myślę, że we wrześniu, październiku będziemy gotowi do podjęcia działań – zapowiada szef ZLD. Zdradza, że reflektrometr już przyniósł korzyści, bo na podstawie wyników podjęte zostały działania wymuszające na wykonawcy robót poprawę źle wykonanego oznakowania poziomego drogi, a powtórne badania wykazały osiągnięcie wymaganych przez zamawiającego parametrów wykonanego malowania.