Będzie lepsza komunikacja we wschodniej części Opola

Budowa węzła przesiadkowego Opole-Wschód oraz przebudowa zakorkowanego skrzyżowania ulic Oleskiej, Batalionów Chłopskich i Bohaterów Monte Cassino będą możliwe dzięki dotacjom z UE.

Publikacja: 28.08.2017 22:30

Inwestycja znacznie poprawi płynność ruchu w mieście.

Inwestycja znacznie poprawi płynność ruchu w mieście.

Foto: materiały prasowe

Miasto otrzyma 112 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Całkowita wartość tych inwestycji to 180 mln zł.

Skrzyżowanie ul. Oleskiej, Batalionów Chłopskich i Bohaterów Monte Cassino jest jednym z kluczowych w mieście. – Zbiegają się tam drogi wylotowe m.in. na Wrocław, Katowice, Częstochowę z drogami prowadzącymi do ścisłego centrum oraz dużych osiedli. Z tego powodu miejsce to jest narażone na korki w godzinach szczytu – mówi Piotr Letachowicz z biura prasowego opolskiego ratusza.

Miasto od kilku lat stara się przebudować skrzyżowanie. – Prace nad inwestycją sięgają początku kadencji prezydenta Arkadiusza Wiśniewskiego, kiedy to projekt został przygotowany i złożony w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju – opowiada urzędnik.

Jeszcze poprzedni rząd przyznał Opolu dotacje na inwestycje związane z ograniczeniem niskiej emisji. Część miasto przeznaczyło na modernizację taboru i zajezdni MZK.

– Druga część dotacji zostanie wykorzystana na utworzenie systemu inteligentnego zarządzania ruchem i usprawnienie komunikacji w rejonie ul. Oleskiej – zapowiada prezydent Arkadiusz Wiśniewski.

Projekt, na który Opole już od 2015 r. miało zagwarantowane przez poprzedniego ministra rozwoju regionalnego dofinansowanie, przeszedł pozytywnie wszystkie etapy oceny. Pod koniec lipca prezydent poinformował oficjalnie, że miasto otrzyma 112 mln zł dotacji na przebudowę węzła komunikacyjnego.

Obejmuje ona nie tylko modernizację dojazdów do skrzyżowania, ale i budowę podwójnego ronda, przebicie tunelu w nasypie kolejowym i powstanie centrum przesiadkowego z infrastrukturą dla pieszych. Zmodyfikowanych zostanie wiele fragmentów dróg, m.in. ulice Batalionów Chłopskich, Bohaterów Monte Cassino, Oleska, Katowicka, Kusocińskiego, Rataja i Nysy Łużyckiej.

– Powstanie trzypoziomowy układ komunikacyjny umożliwiający uprzywilejowanie i efektywniejsze wykorzystanie komunikacji zbiorowej – opowiada Piotr Letachowicz. Dodaje, że dzięki temu poprawi się płynność ruchu i ograniczony zostanie negatywny wpływ transportu na środowisko.

– Będzie to możliwe dzięki przebudowie i rozbudowie infrastruktury drogowej umożliwiającej skomunikowanie dzielnic Opola, uruchomieniu nowych połączeń autobusowych i zwiększeniu dostępności komunikacji zbiorowej – wylicza urzędnik.

Poza przebudową ruchliwego skrzyżowania miasto zapowiada duży węzeł Opole-Wschód. – W planach mamy m.in. budowę autobusowego węzła przesiadkowego. Powstaną drogi umożliwiające połączenie z układem komunikacyjnym w rejonie dworca kolejowego Opole-Wschód – wylicza Piotr Letachowicz.

Dodaje, że poprzez przebicie tunelu w nasypie kolejowym połączone zostaną ul. Katowicka, Bohaterów Monte Cassino oraz Oleska i Rataja. Miasto myśli też o kierowcach, którzy dojeżdżają do Opola. Dla nich zaplanowano parkingi na ponad 180 aut, m.in. w rejonie dworca PKP oraz przy ul. Oleskiej i Kusocińskiego.

– Zaplanowano także nowe ciągi piesze i rowerowe oraz sygnalizację świetlną – wylicza urzędnik.

Władze Opola przewidują, że hitem wśród pasażerów będzie infrastruktura pod budowę systemu informacji pasażerskiej oraz wdrożenie systemu ITS. – To szereg powiązanych ze sobą narzędzi sterujących ruchem, dostarczających analizy danych i monitorowania zachowań kierowców. Dzięki ITS można szybko i sprawnie zareagować na pojawiające się korki. System ITS zwiększa przepustowość ulic o ponad 20 proc., a liczba wypadków maleje o ponad połowę –wylicza Piotr Letachowicz.

Dodaje, że elektroniczny system informacji pasażerskiej (w ramach ITS) to nic innego jak tablice elektroniczne, które wyświetlać będą rzeczywisty czas przyjazdu autobusu na przystanek. Cała inwestycja powinna ruszyć w przyszłym roku. – Obecnie Miejski Zarząd Dróg będzie się przygotowywać do przetargu na wyłonienie wykonawcy inwestycji – mówi Piotr Letachowicz. Budowa centrum przesiadkowego oraz przebudowa skrzyżowania mają się zakończyć do końca 2020 r.

Regiony
Dolny Śląsk zaprasza turystów. Szczególnie teraz
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break