Pomkną nowe tramwaje

Dzięki środkom unijnym Bydgoszcz i Toruń wybudują nowe torowiska i zamówią nowoczesny tabor.

Publikacja: 30.08.2017 21:00

Nowoczesne, niskopodłogowe tramwaje niebawem będą stanowić już połowę taboru w Bydgoszczy.

Nowoczesne, niskopodłogowe tramwaje niebawem będą stanowić już połowę taboru w Bydgoszczy.

Foto: shutterstock

Oba samorządy dostały dotacje z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na ten cel. Bydgoszcz 168 mln zł, a Toruń prawie 200 mln zł. Prezydenci obu miast na początku sierpnia podpisali stosowne umowy w Ministerstwie Rozwoju.

Połączenie miejskich tarasów

– To formalnie uruchamia europejskie dofinansowanie na rozbudowę ul. Kujawskiej – mówi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – To jedna z inwestycji, które rozwiążą wiele problemów komunikacyjnych w centrum miasta. W takich momentach odczuwam nie tylko dumę. Skłaniają one też do refleksji nad tym, jak dynamicznie zmienia się miasto dzięki obecności Polski w Unii Europejskiej.

Bydgoszcz w ramach projektu wybuduje linię tramwajową na ulicy Kujawskiej. Jednocześnie będą rozbudowane ulice Bernardyńska, Kujawska, Solskiego, Wojska Polskiego, Zbożowy Rynek oraz drogi przyległe. Łączna długość budowanych i przebudowywanych odcinków torowiska wyniesie około 4,4 km toru pojedynczego. – Dzięki tej inwestycji połączymy dolny taras miasta z górnym, położonym w południowej części Bydgoszczy – opowiada Krzysztof Kosiedowski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej (ZDMiKP). Połączone zostanie także rondo Bernardyńskie z rondem Kujawskim. Jednym z elementów przebudowy jest likwidacja pętli tramwajowej na rondzie Kujawskim oraz nieczynnego przejścia podziemnego.

– Jest to możliwe dzięki planowanemu wyrównaniu różnicy wysokości między tymi punktami. Rondo Kujawskie położone wyżej zostanie obniżone, natomiast rondo Bernardyńskie zostanie podniesione – wyjaśnia Krzysztof Kosiedowski. Do tej pory górny taras był obsługiwany liniami tramwajowymi jadącymi od wschodniej części miasta, a teraz linia zostanie poprowadzona z samego centrum na górny taras. – Wybudowane też zostaną dwa węzły rozjazdowe, które zapewnią komunikację we wszystkich kierunkach – wyjaśnia rzecznik.

Podkreśla, że te plany wpisują się w dalszą rozbudowę niskoemisyjnej komunikacji miejskiej w Bydgoszczy. Od kilku lat miasto stawia na tramwaje, a autobusy stanowią środek komunikacji „dowożący" pasażerów. – Dzięki takiej polityce komunikacyjnej nasze projekty w kolejnych konkursach uzyskują dofinansowanie ze środków unijnych – chwali się Krzysztof Kosiedowski. Także przy okazji tej inwestycji miasto zaplanowało zakup 18 nowych tramwajów, dzięki temu ponad połowa taboru w Bydgoszczy będzie niskopodłogowa, klimatyzowana, z dostępem do Wi-Fi.

Prace na ul. Kujawskiej miasto planuje rozpocząć jeszcze w tym roku. Do wykupienia jest 13 nieruchomości prywatnych. Na odszkodowania w budżecie miasta na 2017 rok zarezerwowano 20 mln zł. Miasto już ma wszystkie pozwolenia. W sierpniu ogłoszono przetarg na wykonawcę. Na zgłoszenia zainteresowanych firm ratusz czeka do 14 września. – Rozbudowa ul. Kujawskiej to – obok przedłużenia Trasy Uniwersyteckiej i rozbudowy ul. Grunwaldzkiej – jedna z trzech największych i najważniejszych inwestycji zaplanowanych w najbliższych dwóch latach, na które mamy już dofinansowanie – opowiada Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy. Podkreśla, że te inwestycje diametralnie zmienią układ sieci drogowej na terenie miasta.

W poprzednich latach Bydgoszcz, dzięki dofinansowaniu z UE, zrealizowała inwestycje komunikacyjne o łącznej wartości 1 mld zł. Między innymi zmodernizowano trasę tramwajową na ul. Chodkiewicza, wybudowano linię tramwajową do Dworca PKP i do dzielnicy Fordon. Powstała też Trasa Uniwersytecka.

Nacisk na niskoemisyjność

W rozwój sieci tramwajowej inwestuje też Toruń. Miasto modernizuje i buduje nową infrastrukturę m.in.do osiedla Jar. Odnowione zostanie torowisko wraz z siecią trakcyjną przy ul. Bydgoskiej, a także na trasie linii 1 i 5 od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego czy „dwójki" od pl. Niepodległości do ul. Reja. Poza tym w planach Torunia jest unowocześnienie torowiska od ronda bp. Jana Chrapka do ul. Podgórnej, zakup pięciu niskopodłogowych tramwajów, pojazdów technicznych, a także sześciu autobusów elektrycznych i 14 autobusów hybrydowych.

Trasa na osiedle Jar ma być poprowadzona wzdłuż ulic Szosa Chełmińska, Długa, Legionów, Polna, Ugory i Watzenrodego (do skrzyżowania z ul. Strobanda). – Budowa torów spowoduje konieczność przebudowy ronda Czadcy (skrzyżowanie ul. Legionów, Długiej i Wielki Rów) – opowiada Anna Kulbicka-Tondel, rzecznik prezydenta Torunia.

Pozostałe inwestycje tramwajowe będą się wiązały z wymianą trakcji. – Przejazdy i przejścia przez torowisko zyskają nową sygnalizację świetlną, zapewniającą z jednej strony priorytet dla komunikacji miejskiej, a drugiej bezpieczeństwo pozostałych uczestników ruchu drogowego – zapewnia rzeczniczka.

Prace w Toruniu mają się zacząć w połowie 2018 roku i potrwają do końca 2021 roku. – Inwestycje podniosą sprawność komunikacji zbiorowej, co powinno zachęcić do niej większą ilość osób – mówi Anna Kulbicka-Tondel. Podkreśla, że celem tego projektu jest też rozwój niskoemisyjnego transportu miejskiego.

Oba samorządy dostały dotacje z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na ten cel. Bydgoszcz 168 mln zł, a Toruń prawie 200 mln zł. Prezydenci obu miast na początku sierpnia podpisali stosowne umowy w Ministerstwie Rozwoju.

Połączenie miejskich tarasów

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego