Pomkną nowe tramwaje

Dzięki środkom unijnym Bydgoszcz i Toruń wybudują nowe torowiska i zamówią nowoczesny tabor.

Publikacja: 30.08.2017 21:00

Nowoczesne, niskopodłogowe tramwaje niebawem będą stanowić już połowę taboru w Bydgoszczy.

Nowoczesne, niskopodłogowe tramwaje niebawem będą stanowić już połowę taboru w Bydgoszczy.

Foto: shutterstock

Oba samorządy dostały dotacje z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na ten cel. Bydgoszcz 168 mln zł, a Toruń prawie 200 mln zł. Prezydenci obu miast na początku sierpnia podpisali stosowne umowy w Ministerstwie Rozwoju.

Połączenie miejskich tarasów

– To formalnie uruchamia europejskie dofinansowanie na rozbudowę ul. Kujawskiej – mówi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – To jedna z inwestycji, które rozwiążą wiele problemów komunikacyjnych w centrum miasta. W takich momentach odczuwam nie tylko dumę. Skłaniają one też do refleksji nad tym, jak dynamicznie zmienia się miasto dzięki obecności Polski w Unii Europejskiej.

Bydgoszcz w ramach projektu wybuduje linię tramwajową na ulicy Kujawskiej. Jednocześnie będą rozbudowane ulice Bernardyńska, Kujawska, Solskiego, Wojska Polskiego, Zbożowy Rynek oraz drogi przyległe. Łączna długość budowanych i przebudowywanych odcinków torowiska wyniesie około 4,4 km toru pojedynczego. – Dzięki tej inwestycji połączymy dolny taras miasta z górnym, położonym w południowej części Bydgoszczy – opowiada Krzysztof Kosiedowski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej (ZDMiKP). Połączone zostanie także rondo Bernardyńskie z rondem Kujawskim. Jednym z elementów przebudowy jest likwidacja pętli tramwajowej na rondzie Kujawskim oraz nieczynnego przejścia podziemnego.

– Jest to możliwe dzięki planowanemu wyrównaniu różnicy wysokości między tymi punktami. Rondo Kujawskie położone wyżej zostanie obniżone, natomiast rondo Bernardyńskie zostanie podniesione – wyjaśnia Krzysztof Kosiedowski. Do tej pory górny taras był obsługiwany liniami tramwajowymi jadącymi od wschodniej części miasta, a teraz linia zostanie poprowadzona z samego centrum na górny taras. – Wybudowane też zostaną dwa węzły rozjazdowe, które zapewnią komunikację we wszystkich kierunkach – wyjaśnia rzecznik.

Podkreśla, że te plany wpisują się w dalszą rozbudowę niskoemisyjnej komunikacji miejskiej w Bydgoszczy. Od kilku lat miasto stawia na tramwaje, a autobusy stanowią środek komunikacji „dowożący" pasażerów. – Dzięki takiej polityce komunikacyjnej nasze projekty w kolejnych konkursach uzyskują dofinansowanie ze środków unijnych – chwali się Krzysztof Kosiedowski. Także przy okazji tej inwestycji miasto zaplanowało zakup 18 nowych tramwajów, dzięki temu ponad połowa taboru w Bydgoszczy będzie niskopodłogowa, klimatyzowana, z dostępem do Wi-Fi.

Prace na ul. Kujawskiej miasto planuje rozpocząć jeszcze w tym roku. Do wykupienia jest 13 nieruchomości prywatnych. Na odszkodowania w budżecie miasta na 2017 rok zarezerwowano 20 mln zł. Miasto już ma wszystkie pozwolenia. W sierpniu ogłoszono przetarg na wykonawcę. Na zgłoszenia zainteresowanych firm ratusz czeka do 14 września. – Rozbudowa ul. Kujawskiej to – obok przedłużenia Trasy Uniwersyteckiej i rozbudowy ul. Grunwaldzkiej – jedna z trzech największych i najważniejszych inwestycji zaplanowanych w najbliższych dwóch latach, na które mamy już dofinansowanie – opowiada Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy. Podkreśla, że te inwestycje diametralnie zmienią układ sieci drogowej na terenie miasta.

W poprzednich latach Bydgoszcz, dzięki dofinansowaniu z UE, zrealizowała inwestycje komunikacyjne o łącznej wartości 1 mld zł. Między innymi zmodernizowano trasę tramwajową na ul. Chodkiewicza, wybudowano linię tramwajową do Dworca PKP i do dzielnicy Fordon. Powstała też Trasa Uniwersytecka.

Nacisk na niskoemisyjność

W rozwój sieci tramwajowej inwestuje też Toruń. Miasto modernizuje i buduje nową infrastrukturę m.in.do osiedla Jar. Odnowione zostanie torowisko wraz z siecią trakcyjną przy ul. Bydgoskiej, a także na trasie linii 1 i 5 od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego czy „dwójki" od pl. Niepodległości do ul. Reja. Poza tym w planach Torunia jest unowocześnienie torowiska od ronda bp. Jana Chrapka do ul. Podgórnej, zakup pięciu niskopodłogowych tramwajów, pojazdów technicznych, a także sześciu autobusów elektrycznych i 14 autobusów hybrydowych.

Trasa na osiedle Jar ma być poprowadzona wzdłuż ulic Szosa Chełmińska, Długa, Legionów, Polna, Ugory i Watzenrodego (do skrzyżowania z ul. Strobanda). – Budowa torów spowoduje konieczność przebudowy ronda Czadcy (skrzyżowanie ul. Legionów, Długiej i Wielki Rów) – opowiada Anna Kulbicka-Tondel, rzecznik prezydenta Torunia.

Pozostałe inwestycje tramwajowe będą się wiązały z wymianą trakcji. – Przejazdy i przejścia przez torowisko zyskają nową sygnalizację świetlną, zapewniającą z jednej strony priorytet dla komunikacji miejskiej, a drugiej bezpieczeństwo pozostałych uczestników ruchu drogowego – zapewnia rzeczniczka.

Prace w Toruniu mają się zacząć w połowie 2018 roku i potrwają do końca 2021 roku. – Inwestycje podniosą sprawność komunikacji zbiorowej, co powinno zachęcić do niej większą ilość osób – mówi Anna Kulbicka-Tondel. Podkreśla, że celem tego projektu jest też rozwój niskoemisyjnego transportu miejskiego.

Oba samorządy dostały dotacje z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na ten cel. Bydgoszcz 168 mln zł, a Toruń prawie 200 mln zł. Prezydenci obu miast na początku sierpnia podpisali stosowne umowy w Ministerstwie Rozwoju.

Połączenie miejskich tarasów

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego