Galerie handlowe rosną w regionie

Lublin jest coraz bardziej nasycony galeriami i parkami handlowymi. Swój drugi co do wielkości obiekt w Polsce uruchomiła IKEA.

Publikacja: 14.09.2017 21:00

Lubelska IKEA jest drugą pod względem wielkości w kraju

Lubelska IKEA jest drugą pod względem wielkości w kraju

Foto: materiały prasowe

Inwestycja szwedzki grupy jest jedyną placówką tej marki we wschodniej Polsce i drugą pod względem wielkości w kraju (po Wrocławiu). Kompleks przy alei Spółdzielczości Pracy w Lublinie ma powierzchnię 57,5 tys. mkw., z czego otwarty 23 sierpnia sklep meblowy IKEA zajmuje 33,5 tys. mkw. Kierowcy mają też do dyspozycji parking na 2 tys. miejsc postojowych.

W listopadzie ma ruszyć zintegrowane ze sklepem centrum handlowe Skende Shopping o pow. 24 tys. mkw., w którym znajdzie się prawie 70 sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych, w tym jedyny w Lublinie supermarket Intermarche. W samym sklepie IKEA pracę znalazło 240 osób (aplikowało ponad 5,5 tys.), drugie tyle ma pracować w centrum handlowym.

Impuls dla innych

Według władz Lublina inwestycja szwedzkiej grupy pozytywnie wpłynie na rozwój północnej części miasta. Al. Spółdzielczości Pracy już nabrała charakteru arterii handlowej, którą wyznaczają Decathlon, Galeria Olimp, potem liczne punkty handlowe branży motoryzacyjnej, Lidl, Biedronka, Skende Shopping, a zamyka Rynek Handlowy Elizówka. W sąsiedztwie sklepu IKEA znajduje się centrum aktywności gospodarczej Bursaki – w pełni uzbrojonych kilkadziesiąt hektarów powierzchni inwestycyjnych.

– Wpływ inwestycji IKEA będzie można ocenić dopiero za jakiś czas, ale uważam, że za półtora roku lub dwa lata, kiedy inwestorzy skupią i połączą rozproszone działki, w tej części Lublina rozpocznie się boom inwestycji, także mieszkaniowych i usługowych – mówi Mariusz Sagan dyr. wydziału strategii i obsługi inwestorów Urzędu Miasta w Lublinie.

– Kto tu wcześniej zainwestował. ten wygrał – uważa Grzegorz Dębiec, właściciel Galerii Olimp, drugiego co do wielkości centrum handlowego w Lublinie (66 tys. mkw., 260 sklepów).

Nie obawia się konkurencji ze strony IKEA, przeciwnie, uważa, że ta marka jest magnesem, który przyciąga klientów także do jego galerii. – Odkąd uruchomiono IKEA, obroty naszych najemców wzrosły. W ostatnią niedzielę był taki ruch jak w okresie przedświątecznym – mówi Dębiec.

Szybki wzrost

Rynek galerii handlowych w Lublinie rośnie dynamicznie od kilku lat. W 2014 r. w mieście było ich 11, teraz 13 o łącznej powierzchni ponad 326 tys. mkw. Z analizy firmy Colliers International wynika, że nasycenie powierzchnią handlową w aglomeracji wynosi 959 mkw. na 1000 osób i jest już najwyższe wśród miast regionalnych, a po zakończeniu budowy Skende Shopping wzrośnie do 1126 mkw. Dziś na jedno centrum handlowe w mieście przypada średnio 26 tys. mieszkańców.

W Lublinie są zarówno duże centra regionalne, jak i mniejsze formaty obsługujące wybrane dzielnice. Największym obiektem handlowym w mieście jest dziś Atrium Felicity, gdzie na powierzchni 75 tys. mkw. działa ponad 100 lokali. Drugim pod względem wielkości jest wspomniana Galeria Olimp, systematycznie rozbudowana w latach 2000–2013, trzecim Tarasy Zamkowe (38 tys. mkw.) ulokowane tuż obok Starego Miasta. Największą grupę najemców stanowią sieci z sektorów moda (29 proc), usługi (14 proc.) oraz zdrowie i uroda (8 proc.).

Inwestycja grupy IKEA to jedyny obiekt, który powstaje obecnie w mieście. Inwestorzy mieli w planach budowę jeszcze dwóch galerii handlowych ulokowanych w ścisłym centrum, inwestycje jednak zawieszono albo ze względów formalnych, albo finansowych.

Inwestorzy tego typu obiektów szukają też szans w mniejszych ośrodkach w regionie. Na przełomie listopada i grudnia w Białej Podlaskiej oddany zostanie do użytku Metropolitan Park Biała Podlaska. W regionie rozpycha się też brytyjski koncern Kingfisher, który w Chełmie buduje dwukondygnacyjny sklep marki Castorama (8 tys. mkw.), a w Puławach na bazie swojego innego sklepu BricoDeput chce uruchomić nowe centrum handlowe.

Inwestycja szwedzki grupy jest jedyną placówką tej marki we wschodniej Polsce i drugą pod względem wielkości w kraju (po Wrocławiu). Kompleks przy alei Spółdzielczości Pracy w Lublinie ma powierzchnię 57,5 tys. mkw., z czego otwarty 23 sierpnia sklep meblowy IKEA zajmuje 33,5 tys. mkw. Kierowcy mają też do dyspozycji parking na 2 tys. miejsc postojowych.

W listopadzie ma ruszyć zintegrowane ze sklepem centrum handlowe Skende Shopping o pow. 24 tys. mkw., w którym znajdzie się prawie 70 sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych, w tym jedyny w Lublinie supermarket Intermarche. W samym sklepie IKEA pracę znalazło 240 osób (aplikowało ponad 5,5 tys.), drugie tyle ma pracować w centrum handlowym.

Pozostało 81% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Regiony
Dolny Śląsk zaprasza turystów. Szczególnie teraz
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break