We wrocławskim autobusie zaiskrzy

Na przełomie 2019 i 2020 r. na ulicach stolicy Dolnego Śląska testowanych będzie pierwszych siedem miejskich autobusów o napędzie elektrycznym.

Publikacja: 28.09.2017 22:30

Marek Kozubal

Marek Kozubal

Foto: Fotorzepa / Kompala Waldemar

To wynik porozumienia podpisanego przez miasto Wrocław, miejskiego przewoźnika oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Podpisane porozumienie zbieżne jest z realizacją rządowego projektu wspierania elektromobilności. Wrocław wraz z 41 miastami i gminami podpisał w lutym tego roku z rządem list intencyjny, w którym samorządy zadeklarowały wprowadzenie lub zwiększenie udziału elektrycznych autobusów w taborze komunikacji zbiorowej.

Efektem było rozpoczęcie projektu badawczego, którego celem jest opracowanie dla samorządów dogodnych warunków do nabycia autobusów o napędzie elektrycznym. W ramach tego projektu rząd przeznaczył pieniądze na wyprodukowanie autobusów tańszych od oferowanych na rynku zarówno pod względem ceny zakupu, jak i eksploatacji. NCBR zakłada, że zapewni pojazdy nie droższe niż 2 mln zł za autobus typu solo i 2,2 mln zł za przegubowy. Ponadto rząd stworzy możliwości dofinansowania zakupów tych maszyn ze środków unijnych, przy wsparciu pieniędzy budżetowych, co pozwoli na pokrycie co najmniej 60 proc. ich wartości.

Najważniejszymi kryteriami, którymi Wrocław będzie się kierował przy podejmowaniu ostatecznej decyzji o zakupie, są m.in. cena autobusów, wysokość dotacji zewnętrznych, koszty eksploatacji. Władze wrocławskiego MPK zapewniają, że jeżeli zaplanowane na 2019 i 2020 r. testy powiodą się, kupią kolejne 43 sztuki.

Samorządy stopniowo przekonują się do takiego ekologicznego transportu. Wrocław zaś podążą ścieżką, którą wyznacza samorząd warszawski, już uchodzący za lidera zakupów takich pojazdów. Stolica już sześć lat temu zakupiła cztery autobusy hybrydowe, a dwa lata temu na Trakt Królewski wyjechały pierwsze pojazdy elektryczne. W przyszłym roku po stołecznych ulicach będzie jeździło 30 elektrycznych autobusów, a w 2020 r. już 160.

Stolica kraju wyznacza nie tylko polskie, ale też ogólnoeuropejskie trendy w komunikacji miejskiej. Bo do 2027 r. chce wprowadzić do ruchu 800 nowych autobusów. W większości mają to być pojazdy nisko- i bezemisyjne, czyli hybrydowe, gazowe i właśnie elektryczne.

Zdaniem ekspertów 2017 r. będzie okresem sporego wzrostu na rynku autobusów elektrycznych. Zamawiane będą nie tylko przez duże miasta, jak Warszawa czy Rzeszów, ale także przez mniejsze, np. Wrześnię czy Środę Śląską. Jaworzno chce elektrobusami zastąpić połowę obecnej floty miejskiej. W tym roku samorządowcy z całego kraju odbiorą od 20 do 30 elektrobusów. To zaś podwoi liczbę tych, które woziły pasażerów w 2016 r.

Działania te są zbieżne z realizacją rządowego programu rozwoju elektromobilności. Według prognoz Polskiego Funduszu Rozwoju za pięć lat po polskich miastach będzie jeździć ok. tysiąca autobusów na prąd. A ich produkcja mogłaby się przyczynić do zbudowania rynku o wartości ok. 2,5 mld złotych rocznie, który dałby ok. 5 tys. miejsc pracy.

Za kilka lat okaże się, jaki będzie w tym udział wrocławskiego rynku. Pierwszy krok został już zrobiony. Teraz czekamy na wyniki testów.

To wynik porozumienia podpisanego przez miasto Wrocław, miejskiego przewoźnika oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Podpisane porozumienie zbieżne jest z realizacją rządowego projektu wspierania elektromobilności. Wrocław wraz z 41 miastami i gminami podpisał w lutym tego roku z rządem list intencyjny, w którym samorządy zadeklarowały wprowadzenie lub zwiększenie udziału elektrycznych autobusów w taborze komunikacji zbiorowej.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?