Startupowicze najczęściej mają za sobą pracę w firmie rodzinnej lub korporacji. Rzadko szukają zarobków wśród klientów indywidualnych, a zdecydowanie częściej prowadzą działalność o profilu B2B. Klientami polskich startupów najczęściej są małe i średnie firmy, rzadziej korporacje lub administracja publiczna. Ponad połowa powstających przedsiębiorstw eksportuje swoje produkty za granicę.
Wśród branż, którymi najczęściej interesują się początkujący biznesmeni z Wielkopolski, są przede wszystkim biosurowce i biożywność, przemysł, logistyka, ICT oraz software i aplikacje, które pomagają na przykład w zamówieniu jedzenia.
Borys Baran z poznańskiej firmy JustChopped skorzystał z crowdfundingu, aby rozwinąć swój biznes. JustChopped to firma e-grocery działającą na dynamicznie rozwijającym się rynku dostaw odmierzonych składników i przepisów do samodzielnego gotowania.
– Dzięki temu osoby wpłacające w naturalny sposób staną się ambasadorami naszej marki. Udało nam się w ten sposób zebrać ponad 180 tys. zł, za co wpłacający łącznie otrzymali 12,3 proc. akcji naszej firmy – mówi współzałożyciel JustChopped.
Firma rozpoczęła działalność w Poznaniu w 2014 r. Teraz dowozi swoje zestawy również w Warszawie, Krakowie, Katowicach i Łodzi. Niedługo będzie dostępna w Trójmieście i we Wrocławiu. Jej zaletą jest to, że zamawiamy dokładnie tyle jedzenia, ile chcemy, przez co ograniczamy jego marnowanie.