Prognoza będzie krótsza

AdobeStock

Dokument, który pomaga w wieloletnim planowaniu gospodarki finansowej samorządów terytorialnych, ma mieć o 20 pozycji mniej niż dzisiaj.

Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego. Dzięki zmianom mniej będzie pozycji wykazywanych w prognozach.

Podstawowym celem wprowadzenia, począwszy od 2011 r., wieloletniej prognozy finansowej było umożliwienie jednostkom samorządu terytorialnego planowania gospodarki finansowej w długookresowej perspektywie. Z biegiem czasu wprowadzono jednolity wzór wieloletniej prognozy finansowej.

Według Ministerstwa Finansów analizy wskazały, że niektóre z danych zawartych we wzorze wieloletniej prognozy finansowej charakteryzują się dużą zmiennością i relatywnie szybko się dezaktualizują bądź dotyczą wąskiej grupy jednostek samorządu terytorialnego. Dodatkowo obowiązek wyliczania dość szczegółowych pozycji prognozy w perspektywie wieloletniej powoduje konieczność dokonywania częstych zmian wieloletniej prognozy finansowej. W związku z tym zakres wykazywanych danych ma być mniejszy. Dotyczyć to będzie informacji:

– związanych z kwotami spłat zobowiązań po samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej przejętymi na podstawie poprzedniej ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (część z tych danych można uzyskać na podstawie sprawozdań z wykonania budżetów);

– w zakresie finansowania projektów UE wynikających wyłącznie z już zawartych umów o dofinansowanie (pozostawiono finansowanie ze środków UE bez podziału na umowy zawarte i planowane).

Nowy wzór prognozy finansowej zawierać będzie mniej o 20 pozycji niż wzór dotychczasowy. W porównaniu z dotychczasowym stanem prawnym – wzór wieloletniej prognozy finansowej, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia, uzupełniony będzie o wiersze dotyczące:

– wyłączeń z tytułu wcześniejszej spłaty zobowiązań, określonych w art. 243 ust. 3b ustawy o finansach publicznych,

– spłaty zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego – kredyt i pożyczka zaciągniętych po 1 stycznia 2019 r., w tym dokonywanej w formie wydatków bieżących.

Prezentowanie tych danych pozwoli m.in. jednostkom samorządu terytorialnego na wykazanie w wieloletnich prognozach finansowych kwot podlegających ustawowym wyłączeniom z indywidualnego limitu spłaty zobowiązań oraz zobowiązań, które wywołują skutki ekonomiczne podobne do umowy pożyczki lub kredytu (m.in. niestandardowe instrumenty finansowe).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Wojciech Federczyk: Kreatywni urzędnicy poszukiwani

Innowacją może być wdrożenie rozwiązań, dzięki którym proces rozpoznawania spraw obywateli jest krótszy - ...

Współczesne państwo musi być zdecentralizowane

Najwięcej usług publicznych powinno być zarządzanych przez samorząd. To nie ulega wątpliwości  – mówi ...

Porządkowanie inwestycji na drogach

Wnioski, które zostały złożone w ramach programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na ...

Zwolnienie radnego: jedno zdanie wyjaśnienia to za mało

Odpowiedź na skargę złożoną do sądu administracyjnego nie może zastąpić właściwego uzasadnienia braku zgody ...

Miasta zarobią na jednośladach?

Część samorządów może wprowadzić opłaty za użytkowanie przestrzeni przez firmy pożyczające elektryczne jednoślady. Warszawa ...

Przede wszystkim chodzi o demografię

Musimy zrobić wszystko, by młodzi zaczęli wracać. Ale do tego muszą mieć pracę i ...