Stepnica, czyli mniejszy z portów, leży na wschodnim brzegu Roztoki Odrzańskiej, będącej częścią Zalewu Szczecińskiego. Może przyjmować jednostki o zanurzeniu do 3,5 m, długości 115 m i szerokości 13,5 m. Są to zarówno statki morskie, jak i barki rzeczne. Formalnie jest portem morskim zarządzanym przez Wiktoria Port sp. z o.o. specjalizującym się w przeładunku ziarna i nasion rolniczych. Można tutaj przeładowywać także drewno i nawozy.
W 2015 roku w porcie rozpoczęto budowę elewatora zbożowego o pojemności 12 tys. t, dzięki czemu jego roczne możliwości przeładunkowe mają sięgnąć 300 tys. t. W ciągu ostatnich lat poprawiono infrastrukturę dojazdową, teraz czas na poprawę dostępności dla statków, na którą pieniądze będą pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Zachodniopomorskiego. Zmiany na wodnym odcinku 4,5 km pozwolą na obsługę statków do 3200 GT, długości 115 m, 13,5 m szerokości i zanurzeniu do 4 m. Prace mają zakończyć się w 2019 roku i kosztować 6,3 mln zł, z czego 5,4 mln ma pochodzić właśnie z RPO WZ 2014-2020.
Drugim, znacznie większym portem są Police. Jego obroty roczne kształtują się na poziomie 2 mln ton, co daje mu czwarte miejsce w Polsce po Gdańsku, Szczecinie-Świnoujściu i Gdyni. Dysponuje czterema terminalami przeładunkowymi dla towarów masowych: fosforytów, apatytów, rudy ilmenitowej, soli potasowej, nawozów, amoniaku i kwasu siarkowego. Przypływa do niego 260 jednostek rocznie, zarówno statków morskich jak i barek rzecznych. Należy do Grupy Azoty Zakłady Chemiczne Police SA.
W przypadku portu w Policach planowane jest zmodernizowanie ponad 2 km toru wodnego, który zostanie pogłębiony do 10,5 m.
Dotyczy to Kanału Polickiego, Kanału Kiełpińskiego. Wzmocnione zostaną także skarpy wyspy Kiełpiński Ostrów.