Budowa nowego terminalu jest już zaawansowana. W czerwcu zawieszono wiechę, co oznacza stan surowy zamknięty. Ruszyły prace wykończeniowe, a oddanie do użytku zaplanowano na przełomie września i października. Inwestorem liczącego 8 tys. metrów kwadratowych powierzchni terminalu jest Grupa Kapitałowa Waimea Holding SA. Koszt budowy oszacowano na 30 mln zł. Zakres działalności terminalu będzie szeroki.
– To kompleksowa obsługa wszystkich rodzajów towaru – od świeżej żywności poprzez zwierzęta, leki, e-commerce i inne towary, dla których alternatywą będzie przewóz drogą lotniczą. Dodatkowo prowadzone są rozmowy z największymi firmami kurierskimi w celu uruchomienia w nieodległej przyszłości stałych połączeń lotniczych do jednego z ich hubów przeładunkowych – mówi Krzysztof Domagalski, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów.
Liczą na wzrost przeładunków
O tym, jak strategiczne znaczenie będzie mieć nowy terminal, świadczą spadające wyniki przeładunkowe za ostatnie lata. W 2016 z Goleniowa wyleciało z 168,51 ton towarów, a przyleciało 406,39. W 2017 – odpowiednio 56,5 i 93,39, a w 2018 już tylko – 31,27 i 6,06 ton. Jak wyjaśniają władze portu – obecny terminal jest tymczasowy i powstał z zaadaptowania kilku pomieszczeń dawnego zaplecza technicznego. Brak infrastruktury spełniającej wysokie standardy firm spedycyjnych miał wpłynąć właśnie na spadek przeładunków. Dodatkowo od 2016 roku Poczta Polska zaprzestała lotów z polskich lotnisk. W 2019 roku jak na razie przeładowano 24,7 i 7,3 ton, a prognoza na 2019 wskazuje na wzrost – odpowiednio 75 i 25 ton.
– Od wielu lat obserwujemy rozwijający się rynek cargo lotniczego, mając pełną świadomość, że jest to jedna z gałęzi transportu lotniczego, którą czeka w najbliższym okresie bardzo dynamiczny rozwój – mówi Maciej Dziadosz, prezes zarządu Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów sp. z o.o. – Dzięki inwestycji realizowanej przez Waimea Holding SA, już w niedługim czasie Port Lotniczy Szczecin-Goleniów będzie mógł w pełni wykorzystać swoje atuty, mogąc w oparciu o najwyższe standardy obsługi cargo lotniczego spełniać wymagania stawiane przez firmy zlokalizowane na Pomorzu Zachodnim i północno-wschodnich Niemczech, a specjalizujące się w logistyce towarów, w szczególności w dziedzinie e-commerce.
Budowie terminalu przyglądają się też właściciele portu. Wśród nich – oprócz Przedsiębiorstwa Państwowego Portu Lotnicze, który ma 42,83 proc. udziałów są – Szczecin (34,45 proc.), województwo zachodniopomorskie (19,98 proc.) i Goleniów (2,74 proc.).