Powstaną centra przesiadkowe
Według zapowiedzi urzędu kolejne zakupy pociągów są możliwe w 2020 roku. Mają one trafić na trasy niezelektryfikowane. Teraz trwa modernizacja istniejących linii.
– Pełne wykorzystanie atutów transportu kolejowego będzie jednak w pełni możliwe dopiero po przywróceniu pełnych parametrów istniejącej infrastruktury liniowej oraz odpowiedniej przepustowości. To np. tak wyczekiwana budowa dwutorowego mostu w Szczecinie-Podjuchach czy tzw. mijanki w Tucznie, co umożliwi optymalne dla pasażerów kształtowanie oferty przewozowej – mówi Olgierd Geblewicz. – Aby przyspieszyć ten moment, w trwającej perspektywie 2014-2020 ze środków zachodniopomorskiego RPO modernizowana jest linia nr 210 na odcinku Szczecinek-Runowo Pomorskie. Na tę inwestycję przeznaczyliśmy blisko 150 mln zł, największą dotychczas kwotę wsparcia.
Marszałek wskazuje też na planowane centra przesiadkowe.
– Istotnym elementem spójnego systemu transportu publicznego w regionie staną się w najbliższych latach tworzone centra przesiadkowe. Inicjatywę mają gminy i powiaty, na których terenie powstaje infrastruktura przesiadkowa, a które wspieramy poprzez środki RPO WZ 2014-2020. Takie centra powstaną m.in. w Stargardzie, Goleniowie czy Kołobrzegu – wyjaśnia. – Jako samorząd województwa zbudowaliśmy szkielet połączeń kolejowych, zapewniając możliwość dojazdu do stolicy województwa, codzienny dojazd do pracy, szkoły oraz instytucji publicznych. Zachęcamy organizatorów transportu na poziomie gmin i powiatów, by zapewnili swoim mieszkańcom dostęp do wojewódzkiej sieci kolejowej. Chcemy, by wszystko opierało się na jednym bilecie, dlatego poprzez współpracę z PKP SA chcemy wypracować wzorcowy model.
Operatorem połączeń na Pomorzu Zachodnim są Przewozy Regionalne Sp. z o.o. Województwo zachodniopomorskie, które jest jednym z jej udziałowców, w 2016 roku podpisało czteroletnią umowę. Zgodnie z nią codziennie ma być uruchamianych około 200 połączeń, a poziom rocznej pracy eksploatacyjnej ustalono na 5,4 mln pociągokilometrów.
Kolej dla Szczecina
Nowym realizowanym projektem jest Szczecińska Kolej Metropolitalna. Sama idea powstała już w latach 70., jednak pozostawała na papierze, a w tym czasie powstawały kolejne jej wersje. Kolej ma obsługiwać połączenia z gmin wokół Szczecina – Polic, Goleniowa, Stargardu i Gryfina. Postęp nastąpił, gdy w 2013 roku Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego złożyło w konkursie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego wniosek o dofinansowanie opracowania strategii i studium dla SKM. Dotację przyznano, a rok później stowarzyszenie podpisało umowę na wykonanie studium. Koszty uruchomienia kolei oszacowano w nim na 741 mln zł brutto. W marcu 2018 roku projekt SKM uzyskał unijne dofinansowanie w wysokości 85 proc. wartości projektu. W maju 2018 roku w Urzędzie Marszałkowskim podpisano umowę potwierdzającą przyznanie SKM dofinansowania w wysokości 512 mln zł.