Roboty zwielokrotniają wydajność e-commerce

materiały prasowe

W przygranicznym Kołbaskowie Amazon – amerykański potentat handlu w sieci – uruchomił wielkie centrum dystrybucyjne. To najświeższa z dużych inwestycji na Pomorzu Zachodnim. Pracuje w niej tysiąc osób i 3 tys. robotów. Dziennie może obsługiwać aż 400 tys. przesyłek.

Stojący w jednej z hal mężczyzna odczytuje na monitorze informację o produkcie, który zamówił klient Amazona. W tym samym czasie robot przywozi do jego stanowiska półkę, na której znajduje się wspomniany przedmiot. Pracownik bierze produkt ze wskazanej lokalizacji na regale, sprawdza, czy nie jest uszkodzony, skanuje go i umieszcza w specjalnym pojemniku. W takiej formie trafia na taśmociąg, którym jedzie do sortowni, a stamtąd do działu pakowania. Potem zapakowana przesyłka jedzie do swojego nabywcy. –Dziennie Centrum Logistyczne E-Commerce Amazon w Kołbaskowie może wysłać około 400 tys. produktów – mówi Marta Rzetelska z biura prasowego Amazona.

Centra zamiast sklepu

Amazon to amerykański gigant handlu w sieci. W 1994 roku założył go Jeff Bezos, początkowo jako księgarnię internetową. Z czasem jednak zaczął wprowadzać do sprzedaży kolejne produkty. Mała firma z Seattle szybko zdobywała popularność w USA, by wreszcie rozpocząć światową ekspansję. Dzisiaj ma oddziały w wielu europejskich krajach. Z oferty Amazona mogą też korzystać Polacy, choć w stopniu ograniczonym, bo Amazon nie otworzył polskiej wersji sklepu.

Od jesieni 2016 roku istnieje polska wersja niemieckiego sklepu Amazon.de, a polscy klienci mogą dostać bezpłatnie towar przy zamówieniu powyżej 39 euro. Co pewien czas w mediach spekuluje się o rychłym wejściu sklepu do Polski. Na razie to nie nastąpiło, za to firma inwestuje w Polsce w swoje zaplecze.

W 2014 roku zostały otwarte trzy centra logistyki e-commerce Amazon – dwa we Wrocławiu i jedno w Poznaniu. W tym samym roku w Gdańsku rozpoczęło działalność także Centrum Rozwoju Technologii Amazon, a w 2015 – oddział Amazon Web Services w Warszawie. Kolejne dwie inwestycje, w Kołbaskowie pod Szczecinem oraz Sosnowcu, zrealizowano w 2017 roku – wyjaśnia Marta Rzetelska.

W Polsce firma zatrudnia łącznie już 9 tys. osób. Wszystkie centra logistyczne są częścią europejskiej sieci logistycznej, co oznacza, że wysyłane z nich produkty trafiają do klientów w całej Europie. Poszczególne centra różnią się funkcją.

Cel działalności każdego z budynków jest dokładnie taki sam – dostarczyć zamówienia dow klientów. Różnią się one natomiast technologiami i dystrybuowanymi przedmiotami. Przykładowo centrum we Wrocławiu posiada technologię druku na żądanie, umożliwiającą produkcję książek na indywidualne zamówienia klientów. Budynek w Sosnowcu dystrybuuje głównie odzież i obuwie – wyjaśnia Rzetelska.

Regały na robotach

Kołbaskowo to najmłodszy oddział Amazona w Polsce, bo oddany do użytku raptem w listopadzie 2017 roku.

Do wprowadzenia kolejnych inwestycji w Polsce, w tym w Kołbaskowie, zachęcił nas m.in. wzrost zapotrzebowania na usługi Amazona wśród klientów z Polski i Europy, świetna infrastruktura oraz kapitał ludzki – mówi Marzena Więckowska, senior PR manager Amazon na region Europy Środkowo-Wschodniej. – Budowa kolejnych centrów Amazona w nowych krajach to naturalna kontynuacja poszerzania naszej sieci logistycznej. Tylko w 2017 roku otworzyliśmy kilkanaście budynków na terenie całej Europy, w tym dwa w Polsce.

Centrum logistyczno-dystrybucyjne w Kołbaskowie mogłoby wielkością z powodzeniem konkurować z hangarami lotniczymi. Na terenie zajmującym 29 ha stoją hale o powierzchni 150 tys. mkw. i kubaturze 1 mln m sześc. To w nich następuje redystrybucja wszystkich towarów sprzedawanych przez Amazona.

Na terenie centrum w Kołbaskowie osoby zatrudnione odbierają, magazynują, kompletują, pakują i wysyłają do klientów przedmioty takie, jak książki, sprzęt elektroniczny czy towary konsumpcyjne – opisuje Marta Rzetelska. – To pięć głównych procesów realizowanych w każdym naszym budynku. Warto dodać, że w Kołbaskowie pracę ludzi wspiera technologia Amazon Robotics w liczbie ponad 3 tys. sztuk.

Amazon Robotics to nic innego jak roboty, które zajmują się transportem w halach. Wyglądem przypominają domowe, inteligentne odkurzacze, z tą różnicą, że te w Amazonie zamiast odkurzać, na swoich grzbietach mają regały z towarami.

Zadaniem technologii Amazon Robotics jest pomoc osobom zatrudnionym w wykonywaniu codziennych zadań – dzięki niej pracownik nie podchodzi do regału, by położyć czy zdjąć z niego produkt, jak to ma miejsce w tradycyjnych centrach, ale to półka podjeżdża do niego. Co więcej, Amazon Robotics umożliwia przechowywanie do 50 proc. więcej asortymentu, a także szybszą obsługę zleceń. Dzięki usprawnieniu procesów czas realizacji poszczególnych zamówień liczony jest już nie w godzinach, ale w minutach – opisuje Rzetelska.

Właśnie Polskę jako jeden z pierwszych na świecie i pierwszy kraj w Europie Amazon wybrał do zastosowania robotów. Najpierw 270 sztuk zaczęło pracę we Wrocławiu, a następnie wspomniane 3 tys. w Kołbaskowie. W tym ostatnim wciąż trwa rozruch.

– Wartość inwestycji Amazona w Kołbaskowie wyniosła 410 mln zł. Obecnie w centrum pracuje tysiąc osób. W tej chwili skupiamy się na jego rozruchu. Uzyskanie pełnej zdolności operacyjnej tak dużego obiektu jest procesem długotrwałym i wymagającym uwagi – ocenia Marzena Więckowska. ©?

Mogą Ci się również spodobać

Rząd chce łatać przepisy uwłaszczeniowe

Zasady podziału nieruchomości zostaną uproszczone. Łatwiej będzie również zweryfikować, czy w bloku znajduje się ...

Szczecińska Brazylia

Pomerode to niewielkie miasteczko w Brazylii założone w XIX wieku przez ówczesnych mieszkańców Pomorza ...

Gdzie można legalnie wrzucić karkówkę na ruszt

W każdym dużym mieście są specjalne wyznaczone miejsca, gdzie zgodnie z prawem można grillować. ...

Do zmiany granic trzeba zgody

Powiększenie obszaru którejś z gmin miałoby być niemożliwe bez zgody gminy, której teren miałby ...

Powstaje Morskie Centrum Nauki Dlaczego płynie jacht

Przecięty na pół jacht, symulator sztormu czy nawigacji, stanowiska wyjaśniające halsowanie jachtu czy też ...

Trudniej będzie podrobić dowód i prawo jazdy

Dzięki odpowiedniemu rejestrowi łatwiej będzie potwierdzić autentyczność np. dokumentów, które trafiają na biurka urzędników. ...