Roboty zwielokrotniają wydajność e-commerce

materiały prasowe

W przygranicznym Kołbaskowie Amazon – amerykański potentat handlu w sieci – uruchomił wielkie centrum dystrybucyjne. To najświeższa z dużych inwestycji na Pomorzu Zachodnim. Pracuje w niej tysiąc osób i 3 tys. robotów. Dziennie może obsługiwać aż 400 tys. przesyłek.

Stojący w jednej z hal mężczyzna odczytuje na monitorze informację o produkcie, który zamówił klient Amazona. W tym samym czasie robot przywozi do jego stanowiska półkę, na której znajduje się wspomniany przedmiot. Pracownik bierze produkt ze wskazanej lokalizacji na regale, sprawdza, czy nie jest uszkodzony, skanuje go i umieszcza w specjalnym pojemniku. W takiej formie trafia na taśmociąg, którym jedzie do sortowni, a stamtąd do działu pakowania. Potem zapakowana przesyłka jedzie do swojego nabywcy. –Dziennie Centrum Logistyczne E-Commerce Amazon w Kołbaskowie może wysłać około 400 tys. produktów – mówi Marta Rzetelska z biura prasowego Amazona.

Centra zamiast sklepu

Amazon to amerykański gigant handlu w sieci. W 1994 roku założył go Jeff Bezos, początkowo jako księgarnię internetową. Z czasem jednak zaczął wprowadzać do sprzedaży kolejne produkty. Mała firma z Seattle szybko zdobywała popularność w USA, by wreszcie rozpocząć światową ekspansję. Dzisiaj ma oddziały w wielu europejskich krajach. Z oferty Amazona mogą też korzystać Polacy, choć w stopniu ograniczonym, bo Amazon nie otworzył polskiej wersji sklepu.

Od jesieni 2016 roku istnieje polska wersja niemieckiego sklepu Amazon.de, a polscy klienci mogą dostać bezpłatnie towar przy zamówieniu powyżej 39 euro. Co pewien czas w mediach spekuluje się o rychłym wejściu sklepu do Polski. Na razie to nie nastąpiło, za to firma inwestuje w Polsce w swoje zaplecze.

W 2014 roku zostały otwarte trzy centra logistyki e-commerce Amazon – dwa we Wrocławiu i jedno w Poznaniu. W tym samym roku w Gdańsku rozpoczęło działalność także Centrum Rozwoju Technologii Amazon, a w 2015 – oddział Amazon Web Services w Warszawie. Kolejne dwie inwestycje, w Kołbaskowie pod Szczecinem oraz Sosnowcu, zrealizowano w 2017 roku – wyjaśnia Marta Rzetelska.

W Polsce firma zatrudnia łącznie już 9 tys. osób. Wszystkie centra logistyczne są częścią europejskiej sieci logistycznej, co oznacza, że wysyłane z nich produkty trafiają do klientów w całej Europie. Poszczególne centra różnią się funkcją.

Cel działalności każdego z budynków jest dokładnie taki sam – dostarczyć zamówienia dow klientów. Różnią się one natomiast technologiami i dystrybuowanymi przedmiotami. Przykładowo centrum we Wrocławiu posiada technologię druku na żądanie, umożliwiającą produkcję książek na indywidualne zamówienia klientów. Budynek w Sosnowcu dystrybuuje głównie odzież i obuwie – wyjaśnia Rzetelska.

Regały na robotach

Kołbaskowo to najmłodszy oddział Amazona w Polsce, bo oddany do użytku raptem w listopadzie 2017 roku.

Do wprowadzenia kolejnych inwestycji w Polsce, w tym w Kołbaskowie, zachęcił nas m.in. wzrost zapotrzebowania na usługi Amazona wśród klientów z Polski i Europy, świetna infrastruktura oraz kapitał ludzki – mówi Marzena Więckowska, senior PR manager Amazon na region Europy Środkowo-Wschodniej. – Budowa kolejnych centrów Amazona w nowych krajach to naturalna kontynuacja poszerzania naszej sieci logistycznej. Tylko w 2017 roku otworzyliśmy kilkanaście budynków na terenie całej Europy, w tym dwa w Polsce.

Centrum logistyczno-dystrybucyjne w Kołbaskowie mogłoby wielkością z powodzeniem konkurować z hangarami lotniczymi. Na terenie zajmującym 29 ha stoją hale o powierzchni 150 tys. mkw. i kubaturze 1 mln m sześc. To w nich następuje redystrybucja wszystkich towarów sprzedawanych przez Amazona.

Na terenie centrum w Kołbaskowie osoby zatrudnione odbierają, magazynują, kompletują, pakują i wysyłają do klientów przedmioty takie, jak książki, sprzęt elektroniczny czy towary konsumpcyjne – opisuje Marta Rzetelska. – To pięć głównych procesów realizowanych w każdym naszym budynku. Warto dodać, że w Kołbaskowie pracę ludzi wspiera technologia Amazon Robotics w liczbie ponad 3 tys. sztuk.

Amazon Robotics to nic innego jak roboty, które zajmują się transportem w halach. Wyglądem przypominają domowe, inteligentne odkurzacze, z tą różnicą, że te w Amazonie zamiast odkurzać, na swoich grzbietach mają regały z towarami.

Zadaniem technologii Amazon Robotics jest pomoc osobom zatrudnionym w wykonywaniu codziennych zadań – dzięki niej pracownik nie podchodzi do regału, by położyć czy zdjąć z niego produkt, jak to ma miejsce w tradycyjnych centrach, ale to półka podjeżdża do niego. Co więcej, Amazon Robotics umożliwia przechowywanie do 50 proc. więcej asortymentu, a także szybszą obsługę zleceń. Dzięki usprawnieniu procesów czas realizacji poszczególnych zamówień liczony jest już nie w godzinach, ale w minutach – opisuje Rzetelska.

Właśnie Polskę jako jeden z pierwszych na świecie i pierwszy kraj w Europie Amazon wybrał do zastosowania robotów. Najpierw 270 sztuk zaczęło pracę we Wrocławiu, a następnie wspomniane 3 tys. w Kołbaskowie. W tym ostatnim wciąż trwa rozruch.

– Wartość inwestycji Amazona w Kołbaskowie wyniosła 410 mln zł. Obecnie w centrum pracuje tysiąc osób. W tej chwili skupiamy się na jego rozruchu. Uzyskanie pełnej zdolności operacyjnej tak dużego obiektu jest procesem długotrwałym i wymagającym uwagi – ocenia Marzena Więckowska. ©?

Mogą Ci się również spodobać

Apele nie pomogą: wszyscy czekają na nowe prawo

Jest niebezpiecznie, panuje chaos – tak o korzystaniu z elektrycznych hulajnóg mówią włodarze miast. ...

Europa opiera się na solidarności

Wielkopolska jest trochę ofiarą własnego sukcesu – mówi Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego.

Miliardy z podatków już wydane

Samorządy też korzystają na ożywieniu gospodarczym i uszczelnieniu systemu podatkowego. Ale szastać pieniędzmi nie ...

Religia nie musi być pierwsza ani ostatnia

Jedna z uchwał rady gminy dotycząca organizacji planu zajęć szkolnych wywołała rekcję przedstawicieli Kościoła. ...

Duże miasta skutecznie walczą o inwestorów

Metropolie stają się strategicznymi miejscami dla rozwoju nowoczesnego biznesu. I coraz lepiej spełniają tę ...

Bez tunelu utkniemy w miejscu

Świnoujście nie jest bogaczem. Jednak wszelkie prognozy wskazują, że nasza sytuacja finansowa będzie się ...