Droższe parkowanie w Krakowie dopiero od grudnia

Wynosząca do tej pory w Krakowie kara 50 zł za brak opłaconego parkingu wzrośnie do 150 zł
AdobeStock

6 złotych, czyli dwa razy więcej niż dziś, będzie kosztowała pierwsza godzina postoju w strefie płatnego parkowania w centrum Krakowa.

Krakowscy radni podczas nadzwyczajnej sesji poświęconej sprawie parkowania w mieście ustalili też, jaki będzie mieć zasięg strefa oraz ile wyniosą kary za brak opłaty. Kierowcy mają jednak jeszcze trochę czasu na oswojenie się z podwyżkami za parkowanie – zmiany wejdą w życie 15 grudnia.

Nowe stawki

Pierwotny projekt zmian w strefie przedstawiony przez krakowski Zarząd Transportu Publicznego wywołał wiele kontrowersji, dotyczących głównie proponowanych opłat. Zgodnie z pomysłem ZTP pierwsza godzina postoju w strefie, w centrum miasta miała kosztować 9 zł, druga 10 zł, a trzecia 11 zł – każda następna godzina kolejne 9 zł.

– Mieszkańcy i radni protestowali, twierdząc, że to za drogo. Dlatego prezydent miasta Jacek Majchrowski zaproponował nowe stawki: w podstrefach A – 6 zł za pierwszą i każdą kolejną godzinę parkowania, w podstrefach B – 5 zł za pierwszą i każdą kolejną godzinę parkowania, a w podstrefach C – 4 zł – mówi Dariusz Nowak, rzecznik krakowskiego magistratu. Te właśnie stawki zostały zaakceptowane przez radnych miasta. Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania została podzielona na trzy podstrefy: A (Stare Miasto, Kazimierz), B (Podgórze, Zwierzyniec i część Grzegórzek), C (część Grzegórzek – bardziej odległa od centrum, Dębniki, os. Podwawelskie, Zabłocie i Krowodrza). Opłaty za parkowanie wynoszą odpowiednio 6 zł za pierwszą i każdą kolejną godzinę w podstrefie A, w podstrefie B 5 zł za każdą godzinę, a w podstrefie C – 4 zł.

CZYTAJ TAKŻE: Drożej za parkowanie w ścisłym centrum

Wynosząca do tej pory kara 50 zł za brak opłaty wzrośnie do 150 zł. Za abonamenty ogólnopostojowe miesięczne kierowcy zapłacą : 500 zł w podstrefie A, 400 zł w B i 300 zł w C, a abonament na wszystkie podstrefy to koszt 750 zł. Utrzymana zostanie opłata za abonament dla mieszkańców jednego sektora (opłacających podatki w Krakowie) i wyniesie 10 zł miesięcznie. Przedsiębiorcy także będą mogli kupić miesięczne abonamenty za 150 zł (podstrefa A), 100 zł (B) i 70 zł (C) ale tylko na jeden samochód.

– Nowością jest też to, że od 22 września za parkowanie w strefie kierowcy zapłacą od poniedziałku do soboty w godzinach 10-20 , ale na dotychczasowych zasadach, bez podwyżki. Te zostaną wprowadzone dopiero od grudnia. Zwolnienie z opłat obowiązywać będzie także w poniedziałek wielkanocny, 1 listopada oraz 24-26 grudnia – podkreśla Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego.

Większa strefa

Radni zmienili nie tylko wielkość opłat za parkowanie, ale także mocno zmienili proponowany zasięg strefy. Pierwotnie tylko os. Podwawelskie i Zabłocie miały być objęte płatnym parkowaniem. Jednak radni wprowadzili sporo poprawek, które powiększają strefę o nowe obszary. Chodzi m.in. o część Krowodrzy ( do ulic Głowackiego, Piastowskiej, Wrocławskiej i linii kolejowej), Zwierzyńca ( wzdłuż alei Focha do Rudawy oraz pomiędzy ulicami Emaus i Królowej Jadwigi), Grzegórzek (w rejonie nowych osiedli przy ulicach Fabrycznej i Cystersów) czy tereny między Kapelanką a ulicami Brożka, Wadowicką i Konopnickiej. Zmiany dotyczące nowych obszarów będą obowiązywać dopiero od jesieni 2020 r.

CZYTAJ TAKŻE: Koniec wojny o darmowe parkowanie w sobotę

Jest jednak pewne, że powiększanie strefy płatnego parkowania w Krakowie na tym się nie zakończy. Powstał już projekt uchwały dotyczący przeprowadzenia konsultacji społecznych w sprawie powiększenia strefy o kolejne obszary- tym razem Dąbie i część Prądnika Czerwonego. Tym projektem radni zajmą się pod koniec wakacji.

Wprowadzone przez Kraków nowości są możliwe dzięki temu, że Sejm zmienił w zeszłym roku przepisy parkingowe. Dają one samorządom prawo podniesienia stawek parkingowych.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Opiekunowie mogą odetchnąć

Zawsze marzyłam o takim ośrodku, w którym mogłabym zostawić pod opieką dziecko – mówi ...

Nie tak łatwo z zieloną energią

Dotychczasowe doświadczenia lokalnych władz z fotowoltaiką nie pozostawiają wątpliwości: warto inwestować w panele, ale ...

Polskie miasta przed tramwajowym boomem

Warszawa rozstrzygnęła wart 1,9 mld zł przetarg na dostawę 213 niskopodłogowych tramwajów. Będą potrzebne ...

Rząd niepotrzebnie rywalizuje z samorządem

Mamy bardzo przeregulowane prawo. Chyba tylko oddychanie nie jest uregulowane. To jest problem, który ...

Ostatnia chwila na skuszenie podatników

Tańsze bilety na komunikację, więcej punktów podczas rekrutacji dzieci do żłobków, przedszkoli czy szkół ...

Tablica z reklamą to nie jest problem

Podział nieruchomości zabudowanej na cele mieszkaniowe w celu wydzielenia usytuowanego na niej np. billboardu ...