Katowiczanie pokochali rowery miejskie

Z 22 nowych stacji rowerów miejskich mogą od czerwca korzystać mieszańcy Katowic. Łącznie w całym mieście jest ich dziś aż 76 i tworzą największą w woj. śląskim sieć wypożyczalni jednośladów.

Publikacja: 28.06.2019 18:55

Katowiczanie pokochali rowery miejskie

Foto: fot. S.Rybok

– 12 nowych stacji powstało dzięki zaangażowaniu katowiczan, którzy chętnie głosowali na tego typu projekty w ramach budżetu obywatelskiego w zeszłym roku. Po rozmowach z mieszkańcami podjąłem także decyzję, by dodatkowo uruchomić 10 kolejnych stacji, by jeszcze więcej osób mogło korzystać z rowerów miejskich w kluczowych lokalizacjach – mówi prezydent Marcin Krupa i dodaje, że docelowo stacji będzie łącznie 150.

Nowe punkty na mapie

Najwięcej nowych wypożyczalni, bo aż cztery, powstało na Os. Paderewskiego, po trzy w Śródmieściu i Załęskiej Hałdzie-Brynowie, a po dwie w Dębie i Wełnowcu-Józefowcu. Po jednej stacji zyskały dzielnice: Szopienice-Burowiec, Zarzecze, Załęże, Piotrowice, Podlesie, Panewniki, Dąbrówka Mała oraz Giszowiec. – Zależy nam na tym, by rowery miejskie pełniły funkcję nie tylko rekreacyjną, ale także transportową, by stawały się wygodną alternatywą dla samochodu. Z tego względu uruchomiliśmy wypożyczalnie rowerów m.in. przy dworcu PKP w Podlesiu, przy Urzędzie Miasta przy ul. Francuskiej 70 czy też na głównych placach Śródmieścia – tj. pl. Grunwaldzkim, Hlonda oraz Miarki – mówi Maciej Stachura, naczelnik Wydziału Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Katowice.

CZYTAJ TAKŻE: Rowerowy boom w całym kraju

O tym, że pomysł wprowadzenia rowerów miejskich do Katowic był strzałem w dziesiątkę świadczą tysiące osób, które z rowerów korzystają. W zeszłym roku w systemie było zarejestrowanych 40 tysięcy katowiczan, którzy łącznie ponad 200 tysięcy razy wypożyczali rower miejski. Tylko w tym roku w systemie zarejestrowało się dodatkowo ponad 11,5 tysięcy osób, a rowery wypożyczono już (26.06.2019) prawie 103 tysięcy razy.

""

fot. nextbike

regiony.rp.pl

Warto przypomnieć, że od tego roku istnieje możliwość podróżowania pomiędzy miastami, które posiadają system Nextbike. Oznacza to, że wypożyczając rower w Katowicach można go oddać np. w Tychach, Sosnowcu, Chorzowie czy Gliwicach. Zmiana ta została wprowadzona dzięki dobrej współpracy miast w ramach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która pokrywa koszty relokacji rowerów pomiędzy gminami.

14 km nowych dróg

Aby skorzystać z rowerów miejskich wystarczy zarejestrować się w systemie na stronie citybike.pl i wpłacić 10 zł na swoje rowerowe konto. Kwota ta w całości jest przeznaczona na wypożyczanie rowerów. Aby wypiąć rower najlepiej skorzystać z darmowej aplikacji „nextbike” działającej na smartfonach. Pierwsze 15 minut jest darmowe, co pozwala w praktyce przejechać kilka kilometrów, a pierwsza godzina kosztuje tylko złotówkę – a więc o wiele taniej niż bilet komunikacji publicznej. Szczegółowe dane dotyczące lokalizacji wszystkich stacji rowerów miejskich możemy znaleźć na stronie citybybike.pl lub we wspomnianej aplikacji.

CZYTAJ TAKŻE: Polskie miasta, które dbają o rowerzystów

Dynamiczny rozrost sieci rowerów miejskich jest powiązany z budową nowych dróg rowerowych. W ciągu ostatnich czterech lat w Katowicach powstało 15,5 km nowych dróg rowerowych, a 58 km tras zostało zmodernizowanych. – Decyzją prezydenta Katowic inwestujemy znaczne środki w rozbudowę infrastruktury dla cyklistów. W 2019 roku powstanie ok. 14 km tras rowerowych, na co przeznaczymy ponad 10 mln zł – mówi Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice. Jedną z największych inwestycji rowerowych, która jest realizowana w tym roku to połączenie w ciągu ulicy Armii Krajowej na odcinku od ulicy Bażantów do ul. Marzanny. Koszt budowy tego odcinka o długości 1890 metrów wynosi 4,8 mln zł.

Zintegrowana komunikacja

Rowerowe połączenia realizowane są także w okolicy centrów przesiadkowych. Kosztem 650 tys. zł powstanie droga rowerowa pomiędzy Centrum Przesiadkowym „Ligota”, a Centrum Przesiadkowym „Brynów” o długości 670 metrów. Z kolei ul. Medyków i Centrum Przesiadkowym „Ligota” połączy droga rowerowa o długości 1540 metrów – wartość tej inwestycji wyniesie 1,05 mln zł. Dodatkowo ulica Medyków zostanie połączona z rondem Huchrackiego drogą rowerową o długości 2,7 km. Z kolei na Osiedlu Witosa realizowana będzie inwestycja o wartości ponad 850 tys. zł – ul. Rataja zostanie połączona z trasą rowerową nr 103. Trwają także przygotowania do budowy wzdłuż ul. Lotniska. Ponad kilometr trasy rowerowej połączy ulicę Francuską z ul. Pułaskiego.

""

fot. nextbike

regiony.rp.pl

Poza budową nowych dróg rowerowych w tym roku są też wykonywane prace koncepcyjne i projektowe, które umożliwią realizowanie inwestycji w następnych latach. Najważniejsze plany dotyczą m.in. sporządzenia projektu na następujące połączenia: Giszowca i Nikiszowca (o długości 2400 metrów), ul. Radockiego i ul. Braci Wiechułów (820 m), ul. Gospodarczej z ul. Graniczną / Pułaskiego (ok. 4000 m).

– 12 nowych stacji powstało dzięki zaangażowaniu katowiczan, którzy chętnie głosowali na tego typu projekty w ramach budżetu obywatelskiego w zeszłym roku. Po rozmowach z mieszkańcami podjąłem także decyzję, by dodatkowo uruchomić 10 kolejnych stacji, by jeszcze więcej osób mogło korzystać z rowerów miejskich w kluczowych lokalizacjach – mówi prezydent Marcin Krupa i dodaje, że docelowo stacji będzie łącznie 150.

Nowe punkty na mapie

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Z regionów
Prezydent miasta idzie do parlamentu? Rząd już nie wyznaczy komisarza
Z regionów
Z Sejmu do sejmiku: Którzy posłowie przenieśli się do samorządu?
Z regionów
Były wiceprezydent Warszawy wyjaśnia, czemu chce być prezydentem Raciborza
Z regionów
Krzysztof Kosiński: Samorządy potrzebują 10 mld zł, by zrekompensować Polski Ład
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Z regionów
Wybory samorządowe 2024: Czy II tura przyniesie polityczne trzęsienia ziemi?