Katowiczanie pokochali rowery miejskie

Rower miejski w Katowicach
fot. S.Rybok

Z 22 nowych stacji rowerów miejskich mogą od czerwca korzystać mieszańcy Katowic. Łącznie w całym mieście jest ich dziś aż 76 i tworzą największą w woj. śląskim sieć wypożyczalni jednośladów.

– 12 nowych stacji powstało dzięki zaangażowaniu katowiczan, którzy chętnie głosowali na tego typu projekty w ramach budżetu obywatelskiego w zeszłym roku. Po rozmowach z mieszkańcami podjąłem także decyzję, by dodatkowo uruchomić 10 kolejnych stacji, by jeszcze więcej osób mogło korzystać z rowerów miejskich w kluczowych lokalizacjach – mówi prezydent Marcin Krupa i dodaje, że docelowo stacji będzie łącznie 150.

Nowe punkty na mapie

Najwięcej nowych wypożyczalni, bo aż cztery, powstało na Os. Paderewskiego, po trzy w Śródmieściu i Załęskiej Hałdzie-Brynowie, a po dwie w Dębie i Wełnowcu-Józefowcu. Po jednej stacji zyskały dzielnice: Szopienice-Burowiec, Zarzecze, Załęże, Piotrowice, Podlesie, Panewniki, Dąbrówka Mała oraz Giszowiec. – Zależy nam na tym, by rowery miejskie pełniły funkcję nie tylko rekreacyjną, ale także transportową, by stawały się wygodną alternatywą dla samochodu. Z tego względu uruchomiliśmy wypożyczalnie rowerów m.in. przy dworcu PKP w Podlesiu, przy Urzędzie Miasta przy ul. Francuskiej 70 czy też na głównych placach Śródmieścia – tj. pl. Grunwaldzkim, Hlonda oraz Miarki – mówi Maciej Stachura, naczelnik Wydziału Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Katowice.

CZYTAJ TAKŻE: Rowerowy boom w całym kraju

O tym, że pomysł wprowadzenia rowerów miejskich do Katowic był strzałem w dziesiątkę świadczą tysiące osób, które z rowerów korzystają. W zeszłym roku w systemie było zarejestrowanych 40 tysięcy katowiczan, którzy łącznie ponad 200 tysięcy razy wypożyczali rower miejski. Tylko w tym roku w systemie zarejestrowało się dodatkowo ponad 11,5 tysięcy osób, a rowery wypożyczono już (26.06.2019) prawie 103 tysięcy razy.

fot. nextbike

Warto przypomnieć, że od tego roku istnieje możliwość podróżowania pomiędzy miastami, które posiadają system Nextbike. Oznacza to, że wypożyczając rower w Katowicach można go oddać np. w Tychach, Sosnowcu, Chorzowie czy Gliwicach. Zmiana ta została wprowadzona dzięki dobrej współpracy miast w ramach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która pokrywa koszty relokacji rowerów pomiędzy gminami.

14 km nowych dróg

Aby skorzystać z rowerów miejskich wystarczy zarejestrować się w systemie na stronie citybike.pl i wpłacić 10 zł na swoje rowerowe konto. Kwota ta w całości jest przeznaczona na wypożyczanie rowerów. Aby wypiąć rower najlepiej skorzystać z darmowej aplikacji „nextbike” działającej na smartfonach. Pierwsze 15 minut jest darmowe, co pozwala w praktyce przejechać kilka kilometrów, a pierwsza godzina kosztuje tylko złotówkę – a więc o wiele taniej niż bilet komunikacji publicznej. Szczegółowe dane dotyczące lokalizacji wszystkich stacji rowerów miejskich możemy znaleźć na stronie citybybike.pl lub we wspomnianej aplikacji.

CZYTAJ TAKŻE: Polskie miasta, które dbają o rowerzystów

Dynamiczny rozrost sieci rowerów miejskich jest powiązany z budową nowych dróg rowerowych. W ciągu ostatnich czterech lat w Katowicach powstało 15,5 km nowych dróg rowerowych, a 58 km tras zostało zmodernizowanych. – Decyzją prezydenta Katowic inwestujemy znaczne środki w rozbudowę infrastruktury dla cyklistów. W 2019 roku powstanie ok. 14 km tras rowerowych, na co przeznaczymy ponad 10 mln zł – mówi Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice. Jedną z największych inwestycji rowerowych, która jest realizowana w tym roku to połączenie w ciągu ulicy Armii Krajowej na odcinku od ulicy Bażantów do ul. Marzanny. Koszt budowy tego odcinka o długości 1890 metrów wynosi 4,8 mln zł.

Zintegrowana komunikacja

Rowerowe połączenia realizowane są także w okolicy centrów przesiadkowych. Kosztem 650 tys. zł powstanie droga rowerowa pomiędzy Centrum Przesiadkowym „Ligota”, a Centrum Przesiadkowym „Brynów” o długości 670 metrów. Z kolei ul. Medyków i Centrum Przesiadkowym „Ligota” połączy droga rowerowa o długości 1540 metrów – wartość tej inwestycji wyniesie 1,05 mln zł. Dodatkowo ulica Medyków zostanie połączona z rondem Huchrackiego drogą rowerową o długości 2,7 km. Z kolei na Osiedlu Witosa realizowana będzie inwestycja o wartości ponad 850 tys. zł – ul. Rataja zostanie połączona z trasą rowerową nr 103. Trwają także przygotowania do budowy wzdłuż ul. Lotniska. Ponad kilometr trasy rowerowej połączy ulicę Francuską z ul. Pułaskiego.

fot. nextbike

Poza budową nowych dróg rowerowych w tym roku są też wykonywane prace koncepcyjne i projektowe, które umożliwią realizowanie inwestycji w następnych latach. Najważniejsze plany dotyczą m.in. sporządzenia projektu na następujące połączenia: Giszowca i Nikiszowca (o długości 2400 metrów), ul. Radockiego i ul. Braci Wiechułów (820 m), ul. Gospodarczej z ul. Graniczną / Pułaskiego (ok. 4000 m).

 

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Samorządowe inwestycje pod znakiem zapytania

Ubytki w dochodach z PIT zubożą lokalne budżety – podkreślali uczestnicy debaty towarzyszącej gali ...

Wiek nie ma znaczenia. Młodzi i seniorzy podbijają rynek franczyzowy

Historia pokazuje, że każdy wiek jest dobry by rozpocząć własną działalność gospodarczą. Ludzie młodzi ...

Patronat „Życia regionów”: Urzędy muszą działać jak najsprawniej 

Wymieniają się doświadczeniami, debatują m.in. o tym, jak doskonalić pracę urzędu, motywować pracowników, optymalizować ...

Prezydent Lublina: rywalizacja o inwestorów jest zawsze

Pokazaliśmy, że w Lublinie mogą działać nowoczesne firmy i laboratoria - mówi Krzysztof Żuk, ...

Małe miasta otwarte na duże sklepy

Sporych rozmiarów centra handlowe powstają coraz częściej w niewielkich ośrodkach. Duże i średnie miasta ...

Więcej na minuty i na prąd

W tym roku mocno wzrośnie w polskich miastach liczba samochodów, skuterów i rowerów w ...