Warszawa: powrócił prom Młociny-Tarchomin

Ile czasu potrzeba, żeby dostać się z Tarchomina do Młocin? Zaledwie 6-8 minut! 1 maja ruszyła w tym rejonie przeprawa promowa na Wiśle. Trasę obsługuje zupełnie nowa jednostka – prom Dudek.

Publikacja: 04.05.2023 10:42

Warszawa: powrócił prom Młociny-Tarchomin

Foto: Adobe Stock

Promy przewożące wypoczywających w tzw. Dzielnicy Wisła cieszą się od lat olbrzymią popularnością. Słonka, Wilga i Pliszka przewożą warszawiaków z jednego brzegu Wisły na drugi – ale w centralnym rejonie rzeki, na wiślanych bulwarach.

Teraz dołączył do nich prom Dudek. Kursuje między przystanią Młociny (dojście od ulicy Papirusów przy Parku Młocińskim), a zejściem do Wisły od strony ul. Grzymalitów na Tarchominie. Przeprawa z Młocin na Tarchomin zajmuje ok. 6 min. W drugą stronę – 8 min. (bo prom płynie wtedy pod prąd rzeki).

- Mieszkańcy Bielan i Białołęki, zwłaszcza uprawiający turystykę rowerową bardzo chcieli wznowienia połączenia promowego między tymi dzielnicami, które funkcjonowało cztery lata temu, przed pandemią. Udało się to zrobić w tym roku dzięki projektowi w ramach budżetu obywatelskiego – mówi Jan Piotrowski, pełnomocnik prezydenta Warszawy ds. Wisły.

– Już w pierwszym dniu rejsów mieliśmy komplet pasażerów. Atmosfera ekscytacji w kolejce do promu pokazuje, jak bardzo potrzebny jest ten prom. Teraz mieszkańcy Tarchomina mogą łatwo odwiedzić Las Młociński, a mieszkańcy Bielan zobaczyć swoją dzielnicę z zupełnie innej perspektywy - dodaje.

Zadaszony katamaran

Na potrzeby przeprawy wybudowana została nowa, w pełni funkcjonalna jednostka pod banderą Dzielnicy Wisła. Dudek to 12-osobowy katamaran o długości ponad 11 metrów i szerokości 3 metrów. Może zabrać na pokład 10 pasażerów i 2 członków załogi. Waży 4 tony, jest napędzany przez silnik o mocy 115 KM.

Statek ma połączone równolegle dwa kadłuby oraz niewielkie zanurzenie 0,25 m, co pozwala na żeglugę także przy niskim stanie rzeki. Na 30 m2 pokładu przygotowano wygodne siedziska oraz stojaki rowerowe. Miejsca siedzące dla pasażerów Dudka są zadaszone. Można też zabrać na pokład psa.

Umieszczona na rufie kabina przeznaczona jest dla kapitana i marynarza. Na dziobie statku zamocowany jest mechaniczny trap ułatwiający wejście i zejście z pokładu.

Rozkład jazdy

Prom jest bezpłatny. Całość przedsięwzięcia zrealizował Zarząd Zieleni m.st. Warszawy w ramach Budżetu Obywatelskiego (projekt „Przeprawa przez Wisłę”).

od 1 maja do 31 sierpnia prom działa od godziny 10 rano. W maju oraz w sierpniu do godz. 19, a w najdłuższe dni czerwcowe i lipcowe do 20. Częstotliwość kursowania: w dni robocze 2 wahadła tam i z powrotem na godzinę, a w soboty, niedzielę i święta 3 wahadła tam i z powrotem na godzinę.

Prom jest wyposażony w trap umożliwiający bezpieczne i łatwe wsiadanie i wysiadanie, także pasażerom z niepełnosprawnościami poruszającym się na wózkach czy niewidomym z psem przewodnikiem. W razie konieczności załoga zapewni pomosty pływające umożliwiające bezpieczne wsiadanie i wysiadanie.

Dodatkowo operator rejsów ma zorganizować 4 spływy kajakowe z zapewnieniem 15 kajaków jedno lub dwuosobowych na każdy spływ, na trasie plaża Rusałka – Modlin lub po kanale Żerańskim, na trasie Port Żerański – Nieporęt. Szczegóły planowanych spływów będzie można znaleźć na facebookowym profilu Dzielnicy Wisła.

Promy przewożące wypoczywających w tzw. Dzielnicy Wisła cieszą się od lat olbrzymią popularnością. Słonka, Wilga i Pliszka przewożą warszawiaków z jednego brzegu Wisły na drugi – ale w centralnym rejonie rzeki, na wiślanych bulwarach.

Teraz dołączył do nich prom Dudek. Kursuje między przystanią Młociny (dojście od ulicy Papirusów przy Parku Młocińskim), a zejściem do Wisły od strony ul. Grzymalitów na Tarchominie. Przeprawa z Młocin na Tarchomin zajmuje ok. 6 min. W drugą stronę – 8 min. (bo prom płynie wtedy pod prąd rzeki).

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi