Kolejowa rewolucja na Pomorzu. Samorząd kupuje 31 nowoczesnych pociągów.

Województwo pomorskie, gdzie wykorzystanie pociągów jest największe w kraju, odnawia tabor kolejowy. Samorząd województwa zdecydował się kupić 31 elektrycznych zespołów trakcyjnych, na które przeznacza 1,1 mld zł. Do regonu trafi 20 składów przeznaczonych do obsługi trasy aglomeracyjnej oraz 11, które będą obsługiwać połączenia regionalne. To największy dotąd tego rodzaju zakup w Pomorskiem. By go zrealizować, radni województwa przegłosowali uchwałę zmieniającą budżet i długoterminową prognozę finansową.

Publikacja: 29.03.2023 12:30

Kolejowa rewolucja na Pomorzu. Samorząd kupuje 31 nowoczesnych pociągów.

Foto: Adobe Stock

Zawarto dwie umowy: pierwszą z nowosądeckim producentem Newag, dotyczącą wykorzystania pełnej opcji na zakup 31 pojazdów kolejowych. Drugą z przewoźnikiem PKP SKM w Trójmieście na wspólne wykorzystanie unijnego dofinansowania, które zostanie przeznaczone na 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz sprzęt do ich utrzymania. Właścicielem dwóch pociągów oraz urządzeń do utrzymania taboru będzie przewoźnik, pozostałych osiem składów stanie się własnością województwa. Jeszcze w tym roku SKM otrzyma pierwsze 8 jednostek. Jak zapewnia Newag, kolejne zostaną dostarczone do końca 2026 r.

Według informacji pomorskiego samorządu, pociągi regionalne pomieszczą ok. 440 pasażerów, w tym 140 na miejscach siedzących. Będzie w nich zamontowanych 16 stojaków rowerowych. Natomiast pociągi aglomeracyjne mają mieć większą liczbę drzwi, co przyspieszy wsiadanie i wysiadanie podróżnych. Pomieszczą 500 osób. Wszystkie pociągi będą klimatyzowane i wyposażone w monitoring oraz wyświetlacze z informacjami dla pasażerów.

Jak stwierdził Maciej Lignowski, prezes PKP SKM, nowy tabor będzie jakościową zmianą nie tylko dla podróżnych, ale także dla pracowników przewoźnika. Obecnie niemal połowa jego pociągów przewoźnika to kilkudziesięcioletnie pojazdy, które nie przystają do współczesnych wymagań. - Modernizacje linii kolejowej nr 250, budowa dwukierunkowej blokady liniowej, montaż nowych przejść rozjazdowych oraz modernizacje przystanków PKP SKM, a także nowy i zmodernizowany tabor docelowo pozwolą na zwiększenie prędkości pociągów i skrócenie czasu przejazdów – zapowiedział Lignowski.

W 2022 r. w województwie pomorskim koleją przewiezionych zostało ponad 57 mln pasażerów. Z pociągów samej tylko trójmiejskiej SKM skorzystało ponad 43 mln podróżnych. - W tym roku możemy przekroczyć granicę 60 mln podróżnych przewiezionych w ciągu roku – zapowiedział w czasie sesji wojewódzkiego sejmiku Mieczysław Struk, pomorski marszałek.

Z danych przedstawionych w lutym tego roku przez Urząd Transportu Kolejowego (UTK) wynika, że ze wszystkich powiatów w kraju największe wykorzystanie kolei ma Sopot, gdzie na jednego mieszkańca przypadało w 2021 r. aż 233 pasażerów, którzy wsiedli lub wysieli z pociągu na jednej z tamtejszych stacji. Rekordowy wskaźnik Sopotu związany jest z jego specyfiką: miasto liczy jedynie ok. 35 tys. mieszkańców, a w 2021 r. z jego trzech stacji skorzystało 8,2 mln podróżnych, głównie turystów. Duży ruch panuje także w Gdyni, gdzie w ciągu doby na stacji Gdynia Główna zatrzymuje się prawie 450 pociągów.

Natomiast dane UTK z marca ubiegłego roku, prezentujące wykorzystanie kolei w województwach, na pierwszym miejscu wskazały Pomorskie. W 2021 r. przypadało tam 19,9 podróży na mieszkańca (15,9 w 2020 r. i 26,1 w 2019 r.). Dla porównania, średnia krajowa w 2021 r. wynosiła 6,4 podróży przypadających na statystycznego Polaka.

Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce