Zawarto dwie umowy: pierwszą z nowosądeckim producentem Newag, dotyczącą wykorzystania pełnej opcji na zakup 31 pojazdów kolejowych. Drugą z przewoźnikiem PKP SKM w Trójmieście na wspólne wykorzystanie unijnego dofinansowania, które zostanie przeznaczone na 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz sprzęt do ich utrzymania. Właścicielem dwóch pociągów oraz urządzeń do utrzymania taboru będzie przewoźnik, pozostałych osiem składów stanie się własnością województwa. Jeszcze w tym roku SKM otrzyma pierwsze 8 jednostek. Jak zapewnia Newag, kolejne zostaną dostarczone do końca 2026 r.
Według informacji pomorskiego samorządu, pociągi regionalne pomieszczą ok. 440 pasażerów, w tym 140 na miejscach siedzących. Będzie w nich zamontowanych 16 stojaków rowerowych. Natomiast pociągi aglomeracyjne mają mieć większą liczbę drzwi, co przyspieszy wsiadanie i wysiadanie podróżnych. Pomieszczą 500 osób. Wszystkie pociągi będą klimatyzowane i wyposażone w monitoring oraz wyświetlacze z informacjami dla pasażerów.
Jak stwierdził Maciej Lignowski, prezes PKP SKM, nowy tabor będzie jakościową zmianą nie tylko dla podróżnych, ale także dla pracowników przewoźnika. Obecnie niemal połowa jego pociągów przewoźnika to kilkudziesięcioletnie pojazdy, które nie przystają do współczesnych wymagań. - Modernizacje linii kolejowej nr 250, budowa dwukierunkowej blokady liniowej, montaż nowych przejść rozjazdowych oraz modernizacje przystanków PKP SKM, a także nowy i zmodernizowany tabor docelowo pozwolą na zwiększenie prędkości pociągów i skrócenie czasu przejazdów – zapowiedział Lignowski.
W 2022 r. w województwie pomorskim koleją przewiezionych zostało ponad 57 mln pasażerów. Z pociągów samej tylko trójmiejskiej SKM skorzystało ponad 43 mln podróżnych. - W tym roku możemy przekroczyć granicę 60 mln podróżnych przewiezionych w ciągu roku – zapowiedział w czasie sesji wojewódzkiego sejmiku Mieczysław Struk, pomorski marszałek.
Z danych przedstawionych w lutym tego roku przez Urząd Transportu Kolejowego (UTK) wynika, że ze wszystkich powiatów w kraju największe wykorzystanie kolei ma Sopot, gdzie na jednego mieszkańca przypadało w 2021 r. aż 233 pasażerów, którzy wsiedli lub wysieli z pociągu na jednej z tamtejszych stacji. Rekordowy wskaźnik Sopotu związany jest z jego specyfiką: miasto liczy jedynie ok. 35 tys. mieszkańców, a w 2021 r. z jego trzech stacji skorzystało 8,2 mln podróżnych, głównie turystów. Duży ruch panuje także w Gdyni, gdzie w ciągu doby na stacji Gdynia Główna zatrzymuje się prawie 450 pociągów.