40 km gierkówki do Częstochowy w generalnym remoncie. Zakończenie prac za 3 lata.

Podczas gdy kierowcy zmierzający ze Śląska do Warszawy maja już do dyspozycji szybka i wygodna autostradę A1, drogowcy rozkręcają remont gierkówki, czyli drogi krajowej nr 91 pomiędzy miejscowością Podwarpie, gdzie jest skrzyżowanie z ekspresówką S1 prowadzącą od Pyrzowic w stronę Podbeskidzia, a Częstochową. To czteropasmówka równoległa do autostrady, ale znacznie wolniejsza, prowadząca przez liczne miejscowości z kolizyjnymi skrzyżowaniami. Po remoncie będzie można jeździć nią szybciej i bezpieczniej.

Publikacja: 27.03.2023 11:15

40 km gierkówki do Częstochowy w generalnym remoncie. Zakończenie prac za 3 lata.

Foto: shutterstock

W marcu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na przebudowę odcinka łączącego miejscowości Zawada i Siedlec Duży. To już piąty fragment drogi, na którym zostaną zrealizowane prace związane zarówno z naprawą samej jezdni jak i poboczy oraz połączeń z innymi drogami. Jeszcze kilka lat temu była to jedna z najruchliwszych tras w kraju. Za to po oddaniu do ruchu autostrady pomiędzy Pyrzowicami a Częstochową, odnotowała największy spadek liczby przejeżdżających samochodów.

Przebudowa wybranego do ostatniego przetargu odcinka przewiduje modernizację jezdni drogi krajowej nr 91, o długości ponad 5,5 km. Początek przebudowywanego odcinka zlokalizowany jest w rejonie skrzyżowania DK91 z ul. Długą w Zawadzie: potem biegnie przez Romanów, Siedlec Mały aż do granicy Siedlca Małego i Dużego. Drogowcy mają tam zwiększyć nośność jezdni do 11 ton na oś i przebudować skrzyżowania. Powstaną również chodniki, oświetlenie drogi i sygnalizacja świetlna, pojawią się ekrany chroniące przed hałasem.

Na dwóch odcinkach DK91: Nowa Wieś - Zawada oraz Markowice - Brudzowice, o łącznej długości 10 km, trwają już roboty budowlane. Wartość tych inwestycji to ponad 132 mln zł. Na tym pierwszym prowadzono prace na pięciu zamkniętych fragmentach drogi, naprzemiennie na jezdni lewej i prawej, gdzie przebudowano przepusty, zbudowano kanalizację deszczową, oświetlenie, przebudowano sieci wodociągowe oraz konstrukcję jezdni. Prace są zaawansowane w połowie. Z kolei na odcinku Markowice – Brudzowice samochody jadą w obu kierunkach na jezdni prowadzącej do Częstochowy, natomiast na sąsiedniej prowadzone są prace budowlane. Tu zaawansowanie robót wynosi 16 proc.

Dla kolejnych dwóch odcinków: Częstochowa - Nowa Wieś oraz Siedlec Duży - Koziegłowy, trwa sprawdzenie złożonej dokumentacji przetargowej. Jeśli od przetargów nie wpłyną odwołania, na przełomie I i II kwartału 2023 r. zostaną podpisane umowy z wykonawcami.

W przypadku pozostałych odcinków przygotowywane są projekty. Dla 5-kilometrowego odcinka Brudzowice – Siewierz umowę na projekt podpisano jeszcze w grudniu 2018 r. Ma być gotowy w tym roku, czyli po 5 latach. Roboty budowlane miały się zacząć w przyszłym roku. Także pięć lat temu zaczęło się projektowanie 7 km trasy pomiędzy Siewierzem a Podwarpiem. GDDKiA twierdzi, że przygotowuje się do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę. Równie długo ciągnie się projektowanie 5 km odcinka Koziegłowy - Markowice: - Przewidujemy, że do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane mogłoby dojść w IV kwartale 2023 r. – informuje GDDKiA.

Całość przebudowy ponad 40-kilometrowego odcinka gierkówki powinna się zakończyć w 2026 r. To rok później niż zapowiadano.

Transport
Budują parkingi tam, gdzie chcą mieszkańcy. Choć nie zawsze to wychodzi
Materiał Promocyjny
Gdy zapadną egipskie ciemności
Transport
Pociągami SKM nad Zalew Zegrzyński
Transport
Miasta szukają sposobu na dopłaty do zakupu elektrycznych rowerów
Transport
Po przerwie spowodowanej aktami wandalizmu do Krakowa wróciły rowery
Transport
Lokalne władze liczą na tańszy gaz do miejskich autobusów
Transport
Walczą o dopłaty do e-rowerów. Polacy chętnie by z nich skorzystali