2018: rok utrudnień na torach

Na liniach kolejowych przebiegających przez Wielkopolskę bieżący rok będzie stał pod znakiem kontynuacji rozpoczętych wielomilionowych inwestycji.

Publikacja: 07.01.2018 20:00

2018: rok utrudnień na torach

Foto: materiały prasowe

Dla wielu pasażerów oznacza to, że jeszcze przez jakiś czas – zanim skończą się remonty i czas jazdy się skróci – będą musieli liczyć się z utrudnieniami w podróży. W końcu – coś za coś.

Infrastruktura transportowa w Wielkopolsce zmienia się za sprawą gigantycznych nakładów – głównie dzięki pieniądzom z funduszy Unii Europejskiej. Niemal 80 proc. środków przeznaczonych na warte ok. 5,5 mld zł inwestycje na ponad 400 km linii kolejowych z Poznania do Warszawy, Wrocławia i Szczecina pochodzi z dofinansowania w ramach unijnego instrumentu „Łącząc Europę". Ponad 420 mln zł Unia dołoży w ramach WRPO 2014+ do modernizacji linii kolejowej z Poznania do Piły.

Krok na wschód

Do tej pory pasażerowie najbardziej dotkliwie odczuwają modernizację trasy E20 Warszawa–Poznań na odcinku Sochaczew–Swarzędz. To dokończenie projektu realizowanego w latach 90. ubiegłego wieku. Modernizacją objętych jest 365 km torów, 659 km sieci trakcyjnej, 134 obiekty inżynieryjne, 17 przejazdów kolejowo-drogowych, 18 peronów na dziewięciu stacjach i przystankach. Przeprowadzenie prac nie tylko zwiększy możliwości przepustowe linii i pozwoli na lepsze łączenie przewozów regionalnych i międzyregionalnych, ale też przystosuje trasę do obsługi cięższych pociągów towarowych.

Za sprawą prowadzonych robót od czerwca ubiegłego roku pociągi dalekobieżne z Poznania do Warszawy jeżdżą objazdem przez Gniezno i Inowrocław, a pociągi regionalne z Poznania do Konina zastąpiono komunikacją autobusową. Według harmonogramu inwestycji odcinek z Podstolic do Konina ma być zamknięty do lipca tego roku. Pasażerowie pociągów dalekobieżnych muszą się jednak liczyć z tym, że objazdami będą jeździć do czerwca 2019 roku. Do tego czasu będzie bowiem zamknięty odcinek tej trasy z Konina do Barłogów.

Efekty robót na modernizowanym fragmencie już widać. Na 130-kilometrowym odcinku pomiędzy stacjami Swarzędz i Koło zdemontowano już ponad 40 km starych torów. Między Koninem a Podstolicami zdjęta została sieć trakcyjna na dwóch torach, a pomiędzy Podstolicami i Swarzędzem – na jednym torze. Między Koninem a Swarzędzem ustawiono ponad 700 nowych słupów sieci trakcyjnej, a na odcinku Cienin–Konin ułożono nowe tory. Zaawansowanie robót sieciowych między Swarzędzem a Kostrzynem wynosi ok. 40 proc.

– Na stacji w Koninie stoją już ściany nowego peronu. Ułożone są tory. Trwają prace przy remoncie przejścia podziemnego, które zapewni wygodny i bezpieczny dostęp na perony. Podobnie w Podstolicach widać już nowy peron oraz tory – informował w grudniu Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

W stronę portu

Modernizacja linii kolejowej Poznań–Szczecin, na odcinkach Poznań–Wronki i Słonice–Szczecin-Dąbie, to jedna z największych inwestycji PKP PLK ze środków finansowych instrumentu UE „Łącząc Europę". Całkowity koszt projektu, dzięki któremu czas podróży najszybszymi pociągami skróci się o około 20 minut, wynosi 2,2 mld zł, z czego około 1,82 mld zł pochodzi ze środków Unii Europejskiej. Prace na tej linii nie będą wymagały zamknięć dwutorowych i organizacji komunikacji zastępczej.

– Efekty prac na trasie Poznań–Szczecin zapewnią atrakcyjny czas podróży w ruchu pasażerskim oraz konkurencyjną ofertę dla przewozu towarów m.in. do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Roboty zostały zorganizowane tak, by podczas inwestycji utrzymać ruch pociągów – stwierdził Arnold Bresch z zarządu PKP PLK.

W czerwcu ubiegłego roku rozpoczęła się wymiana torów na odcinku Słonice–Szczecin-Dąbie. Prace mają się tu zakończyć w czerwcu. Dzięki nim pociągi będą mogły jeździć z prędkością sięgającą 160 km/h. Po zakończeniu pierwszego etapu kolejne prace między Poznaniem a Wronkami oraz Słonicami a Szczecinem obejmą stacje i przystanki. Rozpoczną się pod koniec tego roku i zakończą w roku 2020.

W połowie listopada PKP PLK ogłosiły przetarg na projekt i zabudowę urządzeń sterowania ruchem, sygnalizacji oraz urządzeń kolejowej sieci telekomunikacyjnej na odcinku Poznań Główny–Wronki. Przyjmowanie wniosków zakończyło się 3 stycznia.

Największa dotacja w WRPO 2014+

– Linia kolejowa z Poznania do Piły nie miała szans na finansowanie ze środków krajowych. To największa umowa dotacyjna w naszym WRPO 2014+ – podkreślił Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego.

Przebudowa rozpoczęła się we wrześniu 2017 roku od demontowania torów i sieci trakcyjnej na 25-kilometrowym odcinku Poznań–Oborniki Most. Wyremontowano wiadukty i perony, na których zainstalowano udogodnienia dla osób niewidomych i niedowidzących oraz mających trudności z mobilnością.

W marcu rozpocznie się drugi etap modernizacji. Obejmie remont drugiego toru między Poznaniem a Obornikami oraz jednotorowego odcinka linii między Obornikami a Piłą. Wówczas pomiędzy Obornikami a Piłą wprowadzona będzie zastępcza komunikacja autobusowa. Prace między stolicą Wielkopolski a Piłą zakończą się w grudniu 2019 roku. – Projekt ma istotne znaczenie dla Wielkopolski i aglomeracji poznańskiej, ale zapewni także lepsze podróże w relacjach międzyregionalnych i sprawniejszy przewóz ładunków – stwierdził Arnold Bresch.

Modernizacja 94-kilometrowej linii skróci czas przejazdu z Poznania do Piły nawet o 40 minut – z około 2 godzin do 1 godziny i 20 minut. W drugim etapie modernizacji wybudowane zostaną cztery nowe przystanki, łącznie przebudowanych zostanie osiem stacji i 12 przystanków. W Poznaniu powstanie lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym, które zapewni sprawny nadzór nad linią.

Dla wielu pasażerów oznacza to, że jeszcze przez jakiś czas – zanim skończą się remonty i czas jazdy się skróci – będą musieli liczyć się z utrudnieniami w podróży. W końcu – coś za coś.

Infrastruktura transportowa w Wielkopolsce zmienia się za sprawą gigantycznych nakładów – głównie dzięki pieniądzom z funduszy Unii Europejskiej. Niemal 80 proc. środków przeznaczonych na warte ok. 5,5 mld zł inwestycje na ponad 400 km linii kolejowych z Poznania do Warszawy, Wrocławia i Szczecina pochodzi z dofinansowania w ramach unijnego instrumentu „Łącząc Europę". Ponad 420 mln zł Unia dołoży w ramach WRPO 2014+ do modernizacji linii kolejowej z Poznania do Piły.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony