Pokazać potencjał, odsłaniając przestrzeń

Zasłaniają niemal wszystko. Są wielkogabarytowe, ale i w formie wizytówek. Wiszą na billboardach, płotach, słupach i barierkach. Zamiast informować – szpecą. Są miejscowości, które zaczynają walczyć z wszechobecnymi reklamami.

Publikacja: 09.01.2018 20:30

Władze Ustronia rozpoczęły dialog z mieszkańcami dotyczący wprowadzenia ograniczeń dla reklam

Władze Ustronia rozpoczęły dialog z mieszkańcami dotyczący wprowadzenia ograniczeń dla reklam

Foto: Fotorzepa, Piotr Kała

W Cieszynie została podjęta uchwała intencyjna dotycząca zamiaru przystąpienia do pracy nad uchwałą krajobrazową. – Mamy opracowany program sposobu pracy nad tworzeniem przepisów uchwały oraz wybranego wykonawcę. W grudniu 2017 r. został zakończony proces dotyczący wyłonienia wykonawcy na całość prac związanych z wykonaniem projektu uchwały. Zwycięska oferta została wyceniona na 124 tys. zł – mówi Anna Syrokosz, specjalista ds. zabytków i ochrony krajobrazu Urzędu Miejskiego w Cieszynie.

Prace zaplanowano na cztery etapy, na każdym przewidziano szeroki zakres partycypacji społecznej. – Ponieważ przepisy będą stanowiły akt prawa miejscowego, dotyczącego wszystkich mieszkańców Cieszyna i przedsiębiorców działających na terenie miasta, istotne jest włączenie ich w proces tworzenia tej uchwały. Przewidziano dużą ilość akcji promocyjnych przedsięwzięcia, akcji informacyjnych oraz konsultacji społecznych. W tym celu zaplanowano w trakcie kształtowania przepisów uchwały dużą ilość spotkań, warsztatów i działań informacyjno-edukacyjnych dotyczących poprawy estetyki przestrzeni miejskiej – wyjaśnia urzędniczka z Cieszyna.

Także w uzdrowiskowym Ustroniu zaczęto dialog społeczny w tej kwestii. – Dostrzegamy nadmiar reklam w mieście, temat jednak jest społecznie drażliwy. Jesteśmy po pierwszych spotkaniach z mieszkańcami i przedsiębiorcami, przeprowadziliśmy także ankiety. Społeczność miasta widzi problem – zapewnia Katarzyna Czyż-Kazimierczak z Urzędu Miejskiego w Ustroniu. I dodaje: – Wydział Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki zaczął od siebie. Już nie wywieszamy bannerów w centrum miasta. Nie przełożyło się to na spadek frekwencji na organizowanych przez nas wydarzeniach.

Interdyscyplinarny zespół opracował w pierwszej kolejności diagnozę przestrzenną. – Określiliśmy typ błędnych reklam, pokazaliśmy punkty widokowe dziś zasłonięte przez reklamy, wskazaliśmy możliwe rozwiązania. Na spotkaniach dominowały osoby zainteresowane usunięciem bądź ograniczeniem reklam – podkreśla Alicja Bąk-Żerebiec, zajmująca się designem w przestrzeni publicznej.

Urzędnicy zapewniają, że nie chodzi o całkowite zlikwidowanie reklam, ale raczej o unormowanie ich obecności.

Wsparcia urzędnikom udzielają także inne instytucje. Pas drogowy przy drodze prowadzącej z Ustronia do Wisły podlega Zarządowi Dróg Wojewódzkich w Katowicach. Tylko na ul. Katowickiej naliczono niespełna 500 różnego formatu reklam. Zdaniem Alicji Bąk-Żerebiec czas sięgnąć po nowoczesne rozwiązania. Reklamy obiektów hotelowych i gastronomicznych mogłyby zostać w kontrolowany sposób umieszczane np. na przystankach autobusowych, dworcu kolejowym.

Innym pomysłem dla największych miejscowym firm jest ufundowanie obiektów małej architektury, które zawierałyby akcent z nimi związany. Tak mogłaby powstać fontanna finansowana np. przez produkującą wodę mineralną Ustroniankę. Palmiarnia z różnymi gatunkami herbat połączona z pijalnią kawy i herbaty mogłaby być nośnikiem informacji o związanej z Ustroniem firmie Mokate. Zamiast portretu Kajetana Kajetanowicza w centrum miasta mogłaby się pojawić ustrońska aleja gwiazd sportu, a rajdowy mistrz Europy, zamiast powszechnie odciskanej dłoni, mógłby zostawić ślad w postaci odcisku koła samochodu rajdowego.

Także w sąsiedniej Wiśle trwają prace nad rozwiązaniem reklamowego problemu. – Konieczne jest wyłączenie miejsc cennych, atrakcyjnych widokowo. Reklamy nie mogą zasłaniać przestrzeni. Konieczne jest jednak opracowanie konkretnych zasad, które później będą konsekwentnie egzekwowane – podkreśla Tomasz Bujok, burmistrz miasta.

Zdaniem włodarza miasta to trudne zadanie, ale i tu urzędnicy zaczynają od siebie, świadomi, że wpływy do budżetu z tytułu wynajmu miejsca na reklamę spadną. Z centrum miasta m.in. zniknęły trzy duże reklamy. Zarząd Dróg Wojewódzkich systematycznie czyści swoje tereny z nielegalnie umieszczonych reklam. – Chcemy docelowo w uchwale określić przejrzyste zasady. Nie chcemy nic narzucać, na każdym etapie prac będziemy uwzględniać sugestie i uwagi mieszkańców – deklaruje burmistrz i dodaje: – Chcemy połączyć w tym temacie siły z Ustroniem i wspólnie wdrażać nowe rozwiązania. Łączą nas góry, wspólna droga – wszechobecne reklamy negatywnie wpływają na nasz wizerunek.

W Cieszynie została podjęta uchwała intencyjna dotycząca zamiaru przystąpienia do pracy nad uchwałą krajobrazową. – Mamy opracowany program sposobu pracy nad tworzeniem przepisów uchwały oraz wybranego wykonawcę. W grudniu 2017 r. został zakończony proces dotyczący wyłonienia wykonawcy na całość prac związanych z wykonaniem projektu uchwały. Zwycięska oferta została wyceniona na 124 tys. zł – mówi Anna Syrokosz, specjalista ds. zabytków i ochrony krajobrazu Urzędu Miejskiego w Cieszynie.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży