Nowe drogi, nowe ronda

Niemal 200 mln zł przeznaczy w tym roku Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu na budowę i remonty tras wojewódzkich w regionie. A w ramach rządowego programu dla gmin i powiatów rozdzielone będą 32, 6 mln zł.

Publikacja: 29.01.2018 22:00

Drogowcy będą pracować m.in. na obwodnicy Malni i Choruli i na trasie Opole–Namysłów.

Drogowcy będą pracować m.in. na obwodnicy Malni i Choruli i na trasie Opole–Namysłów.

Foto: AdobeStock

W 2017 r. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu na budowę i remonty wydal ponad 130 mln zł, realizując ok. 30 inwestycji na drogach regionu. W tym największą w historii – obwodnicę Czarnowąsów. – Nowa droga to przede wszystkim lepszy dojazd z Opola do Namysłowa i zwiększenie bezpieczeństwa oraz komfortu życia mieszkańców – tłumaczyli ZDW.

Urzędnicy są przekonani, że nowy przebieg obwodnicy odciąży tereny zabudowane od ruchu, zwłaszcza ciężkiego, co w znacznym stopniu wpłynie na usprawnienie komunikacji: pomoże rozładować korki i poprawi dojazd do Elektrowni Opole.

23 inwestycje

Dużo się będzie działo na opolskich drogach także w tym roku. Kilka inwestycji ZDW rozpoczął już pod koniec 2017 roku, a ich zakończenie zaplanowano na rok bieżący. W roku 2018 na drogach wojewódzkich zaplanowano 23 inwestycje warte ponad 187 mln zł. Mają przede wszystkim podwyższyć bezpieczeństwo kierowców i mieszkańców, ale też poprawić dojazd do rejonów przemysłowych i turystycznych.

Najbardziej oczekiwaną inwestycją jest budowa obwodnicy Malni i Choruli. – To pierwsza na Opolszczyźnie obwodnica budowana w nowoczesnej technologii betonowej. Połączy ona jedną z najnowocześniejszych cementowni Europy z autostradą, odsuwając ruch ciężarowy od podopolskich miejscowości – tłumaczy Violetta Ruszczewska, rzeczniczka marszałka województwa opolskiego.

Znaczenie dla regionu ma też budowa drogi wojewódzkiej Opole–Namysłów. To jeden z najważniejszych traktów komunikacyjnych i połączenie z południem Wielkopolski i wschodnią częścią Dolnego Śląska. – Po zakończeniu obwodnicy Czarnowąsów i budowie mostu w Krzywej Górze czas na następne etapy prac: odcinki Ładza–Pokój oraz Biestrzykowice–Jastrzębie – mówi Arkadiusz Branicki, rzecznik ZDW w Opolu.

Dalsze prace związane z wyprowadzeniem ruchu z centrum będą prowadzone przy obwodnicy Dobrodzienia, bo ruchliwa trasa Gliwice–Olesno i ciasna zabudowa małego miasta nie idą w parze z bezpieczeństwem zarówno mieszkańców, jak i kierowców.

– W zasadzie już jest postępowanie przetargowe na obwodnicę Myśliny prowadzone przez GDDKiA, więc wiemy, że ta nasza obwodnica, która dopina całość tego układu drogowego w okolicach Dobrodzienia, może wystartować. Dlatego w tym roku planujemy rozpocząć jej budowę, która wyprowadza zupełnie ruch tranzytowy z tej miejscowości – mówi Szymon Ogłaza, wicemarszałek województwa opolskiego.

W tym roku ma się zakończyć rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 416 w miejscowości Nowa Cerekwia, która pochłonie 13,8 mln zł oraz rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 419 w miejscowości Branice kosztem 12,7 mln zł.

W regionie zaplanowano też dwie ważne inwestycje drogowe z punktu widzenia turystki. To remont drogi wojewódzkiej 409 w Mosznej. – Przebudowane zostanie nawierzchnia, skrzyżowania i całą infrastruktura. Powstaną nowoczesne chodniki i ścieżki rowerowe – wylicza Violetta Ruszczewska.

Prace będą prowadzone też na drodze wojewódzkiej 414 na trasie Biała–Prudnik. – To ostatni odcinek drogi w tereny górskie i wypoczynkowe województwa. Ze względu na pomnik przyrody i miejsca bytowania chronionych chrząszczy droga uzyska nowy przebieg, nie zaburzając istniejącego ekosystemu – tłumaczy Arkadiusz Branicki. Dodaje, że 6 km nowych ścieżek rowerowych pozwoli na bezpieczne przejechanie trasy od ronda w Prudniku do Białej.

Rządowe miliony

W 2017 r. ramach rządowego programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016–2019 kwota dla województwa opolskiego wyniosła 32,6 mln zł.

– Dzięki temu wsparciu udało się wyremontować 54 km dróg gminnych i powiatowych, a dofinansowaniem objęto 34 zadania (15 projektów dla dróg powiatowych i 19 projektów dla dróg gminnych) – wylicza Martyna Kolemba, rzeczniczka wojewody opolskiego. Dodaje, że dotacja na rok 2018 przyznana w ramach programu dla województwa opolskiego jest taka sama jak rok wcześniej.

– W wyniku naboru do dofinansowania zakwalifikowanych zostało 26 projektów, w tym osiem dla dróg powiatowych i 18 dla dróg gminnych – mówi Martyna Kolemba. Podkreśla, że dzięki tym projektom możliwe będzie zrealizowanie zadań obejmujących 33,93 km dróg gminnych i powiatowych.

Urzędniczka podkreśla, że liczba projektów – a w konsekwencji długość wyremontowanych dróg – może się zwiększyć w związku z uwolnieniem środków w ramach programu, na przykład poprzez oszczędności powstałe w przetargach.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: j.blikowska@rp.pl

W 2017 r. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu na budowę i remonty wydal ponad 130 mln zł, realizując ok. 30 inwestycji na drogach regionu. W tym największą w historii – obwodnicę Czarnowąsów. – Nowa droga to przede wszystkim lepszy dojazd z Opola do Namysłowa i zwiększenie bezpieczeństwa oraz komfortu życia mieszkańców – tłumaczyli ZDW.

Urzędnicy są przekonani, że nowy przebieg obwodnicy odciąży tereny zabudowane od ruchu, zwłaszcza ciężkiego, co w znacznym stopniu wpłynie na usprawnienie komunikacji: pomoże rozładować korki i poprawi dojazd do Elektrowni Opole.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży