Z Gliwic wszędzie blisko

Gliwice to jedno z najlepiej skomunikowanych miast w Polsce. Dzięki staraniom władz samorządowych na jego terenie zlokalizowano aż dwie autostrady – A1 i A4. Przecinają się na węźle „Gliwice Sośnica", największym skrzyżowaniu autostradowym w kraju.

Publikacja: 29.05.2018 10:00

Foto: M.Baranowski/UMGliwice

Z głównymi miastami Śląska Gliwice połączone są Drogową Trasą Średnicową – „wewnętrzną autostradą" górnośląskiej konurbacji. Ten unikatowy układ drogowy uzupełniają liczne drogi krajowe, a dopełni go nowoczesna miejska obwodnica.

Południowa...

Na przełomie drugiego i trzeciego kwartału tego roku powinno być gotowe rondo turbinowe przy ul. Bojkowskiej. Powstaje za skrzyżowaniem z ul. Płażyńskiego. Zarys nowego rozwiązania drogowego jest od dłuższego czasu widoczny, a drogowcy ułożyli już kilka warstw nawierzchni dojazdów do ronda.

– Rondo turbinowe ma mieć 2 pasy, a korzystający z niego kierowcy nie będą mogli ich zmieniać. Wybór odpowiedniego toru jazdy, jeszcze przed wjazdem na rondo, ma ułatwiać przewidziane w projekcie oznakowanie poziome – zapowiada Anna Gilner, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach.

Wraz z budową ronda turbinowego zaplanowano również m.in. przebudowę 200-metrowego fragmentu ul. Bojkowskiej. Przedsięwzięcie jest finansowane ze środków budżetu miasta. Szacowany koszt budowy to ok. 6 mln zł.

To pierwszy etap realizacji południowej obwodnicy miasta, która połączy węzeł autostradowy „Gliwice Sośnica" z ul. Bojkowską.

W drugim etapie, przewidzianym do realizacji na lata 2019–2020, założono budowę nowej drogi długości ok. 700 metrów, łączącej ul. Bojkowską z ul. Okrężną, i przebudowę południowej części ul. Okrężnej na odcinku około 500 metrów. W przyszłości cała obwodnica południowa ma przebiegać na długości blisko 4 km.

...i zachodnia

Zgodnie z planem tzw. zachodnia obwodnica Gliwic ma mieć jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu. Wyjątkiem będą skrzyżowania z ul. Daszyńskiego i Rybnicką, gdzie liczba jezdni zwiększy się do dwóch. Dzięki temu przepustowość na skrzyżowaniach będzie lepsza. Na skrzyżowaniach z drogami poprzecznymi kierowcy będą mieli do dyspozycji dodatkowe lewoskręty. Droga będzie oświetlona i wyposażona w urządzenia ITS (np. tablice zmiennej treści) oraz stację meteorologiczną. W celu ochrony korytarza ekologicznego (dolina potoku Doa) zaprojektowano zaś estakadę składającą się z dwóch przęseł o rozpiętości 32 metrów.

Inwestycja będzie realizowana dzięki wsparciu z unijnych funduszy. Dofinansowanie na poziomie 85% uzyskano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 (Działanie 4.2: Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego).

Trwają przygotowania do budowy odcinka zachodniej obwodnicy Gliwic (od ul. Rybnickiej do ul. Daszyńskiego).

- Rozpoczynamy budowę bardzo ważnej drogi, na której realizację udało się miastu pozyskać ogromne pieniądze unijne. W tej chwili rozstrzygany jest przetarg na wykonanie odcinka obwodnicy zachodniej pomiędzy ulicą Daszyńskiego a Rybnicką. Po ukończeniu kolejnego etapu, od ul. Daszyńskiego do ul. Andersa i Sowińskiego, obwodnica zachodnia będzie praktycznie kompletna – mówi prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz.

Właśnie otwarto oferty w przetargu na roboty budowlane. Propozycje złożyło 5 firm. Najtańsza z nich opiewa na ponad 82 mln zł, a najdroższa – na ponad 102 mln zł. Zwycięzcę przetargu poznamy, jak przewiduje Wydział Zamówień Publicznych Urzędu Miejskiego w Gliwicach, najwcześniej w lipcu.

– Przewidziany do budowy odcinek drogi prowadzony jest po gruntach, które na dzień dzisiejszy są polami uprawnymi, w kierunku południowo-wschodnim – opisuje przebieg odcinka zachodniej obwodnicy miasta dyrektor ZDM. Poza trasą główną przewidziano drogi serwisowo-gospodarcze, ciągi pieszo-rowerowe oraz skrzyżowania z istniejącymi i projektowanymi drogami poprzecznymi. Tzw. drogi serwisowe posłużą przede wszystkim do obsługi przyległych pól, ale będą z nich mogli korzystać także rowerzyści.

- Artykuł sponsorowany przygotowany przez UM Gliwice

Z głównymi miastami Śląska Gliwice połączone są Drogową Trasą Średnicową – „wewnętrzną autostradą" górnośląskiej konurbacji. Ten unikatowy układ drogowy uzupełniają liczne drogi krajowe, a dopełni go nowoczesna miejska obwodnica.

Południowa...

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę