Samorządowcy zapowiadają, że zaskarżą brukselską decyzję w luksemburskim sądzie.
W oświadczeniu samorządowcy kwestionują jakość analiz ekonomicznych, na podstawie których KE podjęła decyzję o nakazie zwrotu publicznych pieniędzy. Zdaniem samorządów urzędnicy w Brukseli w ogóle nie wzięli pod uwagę polskich wyliczeń. W ich oświadczeniu czytamy, że wykonane one były przez wysokiej klasy specjalistów jednej z największych i najlepszych firm konsultingowych na świecie.
„Uważamy, że w tym zakresie mogło dojść do przekroczenia uprawnień przez KE, i chcemy, by zbadał je sąd" – piszą samorządowcy w oświadczeniu. Przypominają też, że lotnisko Gdynia-Kosakowo jeszcze przed rozpoczęciem inwestycji zostało ujęte w obowiązującym od 2008 roku akcie prawnym – strategii rozwoju transportu uchwalonej przez Sejmik Województwa Pomorskiego.
Komisja Europejska nie ma wątpliwości co do tego, że potrzebne jest lotnisko na Mazurach – w Szymanach. Według planów spółki odpowiedzialnej za ten projekt do budowy terminala pasażerskiego chętne są trzy firmy: Porr Polska, Skanska i Elektrobudowa. Porr Polska za 69 mln zł gotowy jest wybudować terminal do maja 2015 roku, Skanska do września tego samego roku za kwotę mniejszą o 8,4 mln zł, a Elektrobudowa chce oddać terminal w czerwcu 2015 roku za kwotę 64,1 mln zł. Szkopuł w tym, że inwestor ma na ten cel 55 mln zł. Budowa całego lotniska w Szymanach ma kosztować 200 mln zł, Unia Europejska sfinansuje 76 proc. Gotowy jest projekt architektoniczny.
Władze Bydgoszczy z kolei nie zrażają się tym, że regularni przewoźnicy nie palą się, aby tam latać. W planach mają budowę klastra lotniczego, w którym naprawiane byłyby nawet największe samoloty. Prezes Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 Dariusz Sokólski mówi o planach budowy hali do remontu dużych maszyn. Planowany termin zakończenia inwestycji, która ma kosztować 40 mln zł, to koniec 2015 roku. Inwestycję na bydgoskim lotnisku popiera marszałek województwa Piotr Całbecki. Obiecuje wsparcie dla planów podwyższenia kapitału portu lotniczego, który planuje wydanie 92 mln zł na infrastrukturę (drogi kołowania, naprawy pasa, odwodnienie terenu). Marszałek nie ukrywa, że marzy mu się stworzenie „airport city", które stałoby się biznesowym centrum miasta. Zapowiada, że za miesiąc będzie miał do przekazania wiadomości o połączeniu Bydgoszczy z jednym z europejskich centrów przesiadkowych.