Motoryzacja umacnia gospodarczą siłę regionu

Branża motoryzacyjna zdominowała rozwój gospodarczy Wielkopolski, a produkcja samochodów stała się magnesem przyciągającym kolejne inwestycje.

Aktualizacja: 29.12.2015 12:33 Publikacja: 04.05.2015 00:01

Rangę regionu na gospodarczej mapie Polski konsekwentnie umacnia rozbudowujący się Volkswagen. Niemiecki koncern, który zatrudnia obecnie w trzech swoich zakładach Volkswagen Poznań blisko 7 tys. pracowników, ostatnio zainwestował 38 mln euro w produkcję nowych modeli samochodów dostawczych: Caddy i Transporter.

Natomiast w końcu ubiegłego miesiąca zawiesił wiechę na czwartym zakładzie – budowanej we Wrześni fabryce dostawczego Craftera. Po jej uruchomieniu w przyszłym roku Volkswagen Poznań będzie zatrudniał łącznie blisko 11 tys. osób, a roczna produkcja samochodów sięgnie 280 tys. sztuk.

Kluczową rolę w pozyskiwaniu nowych projektów odgrywa obejmująca część województwa wielkopolskiego Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna Invest Park.

– W tym roku jednym z naszych priorytetów będzie zagospodarowanie Wrzesińskiej Strefy Aktywności Gospodarczej (WSAG) – mówi prezes WSSE Barbara Kaśnikowska. To właśnie tam powstaje fabryka Craftera. Położona zaledwie kilometr od autostrady A2 i kilkanaście kilometrów od samego Poznania WSAG ma już pełną infrastrukturę: od dróg i parkingów poprzez system zabezpieczeń pożarowych po ośrodek szkolenia zawodowego przygotowujący kadry dla przemysłu motoryzacyjnego.

By usprawnić obsługę nowych inwestorów, strefa uruchomiła we Wrześni zamiejscowe biuro. Ma obsługiwać inwestorów z całej Wielkopolski, na terenie której WSSE posiada ponad 150 hektarów dostępnych terenów inwestycyjnych. – Miesięcznie odbywamy kilkanaście spotkań z przedsiębiorcami zainteresowanymi budową zakładów w województwie wielkopolskim – podkreśla wiceprezes WSSE Teodor Stępa. Kierownictwo Invest Parku jest przekonane, że już wkrótce efektem prowadzonych rozmów będą kolejne decyzje inwestycyjne.

Motoryzacja w Wielkopolsce to także zakłady Solarisa, jednego z europejskich liderów produkcji autobusów, a ostatnio umacniającego swą pozycje także w segmencie budowy tramwajów. Firma zatrudnia 2300 osób w czterech fabrykach w Wielkopolsce oraz ponad 300 pracowników za granicą. W tym roku produkcja sięgnie 1400 autobusów. Władze firmy, która od uruchomienia produkcji w 1996 roku dostarczyła już 11 tys. autobusów, zapowiadają, że Solaris będzie realizował zamówienia obejmujące zarówno duże, jak mniejsze dostawy pojazdów. – Chcemy elastycznie reagować na zapotrzebowanie rynku – deklaruje Zbigniew Palenica, członek zarządu Solarisa.

Rangę regionu na gospodarczej mapie Polski konsekwentnie umacnia rozbudowujący się Volkswagen. Niemiecki koncern, który zatrudnia obecnie w trzech swoich zakładach Volkswagen Poznań blisko 7 tys. pracowników, ostatnio zainwestował 38 mln euro w produkcję nowych modeli samochodów dostawczych: Caddy i Transporter.

Natomiast w końcu ubiegłego miesiąca zawiesił wiechę na czwartym zakładzie – budowanej we Wrześni fabryce dostawczego Craftera. Po jej uruchomieniu w przyszłym roku Volkswagen Poznań będzie zatrudniał łącznie blisko 11 tys. osób, a roczna produkcja samochodów sięgnie 280 tys. sztuk.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego