Motoryzacja umacnia gospodarczą siłę regionu

Branża motoryzacyjna zdominowała rozwój gospodarczy Wielkopolski, a produkcja samochodów stała się magnesem przyciągającym kolejne inwestycje.

Aktualizacja: 29.12.2015 12:33 Publikacja: 04.05.2015 00:01

Rangę regionu na gospodarczej mapie Polski konsekwentnie umacnia rozbudowujący się Volkswagen. Niemiecki koncern, który zatrudnia obecnie w trzech swoich zakładach Volkswagen Poznań blisko 7 tys. pracowników, ostatnio zainwestował 38 mln euro w produkcję nowych modeli samochodów dostawczych: Caddy i Transporter.

Natomiast w końcu ubiegłego miesiąca zawiesił wiechę na czwartym zakładzie – budowanej we Wrześni fabryce dostawczego Craftera. Po jej uruchomieniu w przyszłym roku Volkswagen Poznań będzie zatrudniał łącznie blisko 11 tys. osób, a roczna produkcja samochodów sięgnie 280 tys. sztuk.

Kluczową rolę w pozyskiwaniu nowych projektów odgrywa obejmująca część województwa wielkopolskiego Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna Invest Park.

– W tym roku jednym z naszych priorytetów będzie zagospodarowanie Wrzesińskiej Strefy Aktywności Gospodarczej (WSAG) – mówi prezes WSSE Barbara Kaśnikowska. To właśnie tam powstaje fabryka Craftera. Położona zaledwie kilometr od autostrady A2 i kilkanaście kilometrów od samego Poznania WSAG ma już pełną infrastrukturę: od dróg i parkingów poprzez system zabezpieczeń pożarowych po ośrodek szkolenia zawodowego przygotowujący kadry dla przemysłu motoryzacyjnego.

By usprawnić obsługę nowych inwestorów, strefa uruchomiła we Wrześni zamiejscowe biuro. Ma obsługiwać inwestorów z całej Wielkopolski, na terenie której WSSE posiada ponad 150 hektarów dostępnych terenów inwestycyjnych. – Miesięcznie odbywamy kilkanaście spotkań z przedsiębiorcami zainteresowanymi budową zakładów w województwie wielkopolskim – podkreśla wiceprezes WSSE Teodor Stępa. Kierownictwo Invest Parku jest przekonane, że już wkrótce efektem prowadzonych rozmów będą kolejne decyzje inwestycyjne.

Motoryzacja w Wielkopolsce to także zakłady Solarisa, jednego z europejskich liderów produkcji autobusów, a ostatnio umacniającego swą pozycje także w segmencie budowy tramwajów. Firma zatrudnia 2300 osób w czterech fabrykach w Wielkopolsce oraz ponad 300 pracowników za granicą. W tym roku produkcja sięgnie 1400 autobusów. Władze firmy, która od uruchomienia produkcji w 1996 roku dostarczyła już 11 tys. autobusów, zapowiadają, że Solaris będzie realizował zamówienia obejmujące zarówno duże, jak mniejsze dostawy pojazdów. – Chcemy elastycznie reagować na zapotrzebowanie rynku – deklaruje Zbigniew Palenica, członek zarządu Solarisa.

Rangę regionu na gospodarczej mapie Polski konsekwentnie umacnia rozbudowujący się Volkswagen. Niemiecki koncern, który zatrudnia obecnie w trzech swoich zakładach Volkswagen Poznań blisko 7 tys. pracowników, ostatnio zainwestował 38 mln euro w produkcję nowych modeli samochodów dostawczych: Caddy i Transporter.

Natomiast w końcu ubiegłego miesiąca zawiesił wiechę na czwartym zakładzie – budowanej we Wrześni fabryce dostawczego Craftera. Po jej uruchomieniu w przyszłym roku Volkswagen Poznań będzie zatrudniał łącznie blisko 11 tys. osób, a roczna produkcja samochodów sięgnie 280 tys. sztuk.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Zarządzenie flotą może być przyjemnością
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego