Logistyczna brama na wschód

Lublin zaznaczył swoją obecność na logistycznej mapie Polski zaledwie dwa lata temu. Dziś na rynku budują znane w branży firmy.

Aktualizacja: 31.12.2015 11:56 Publikacja: 16.07.2015 00:01

– Rynek magazynowy w Lublinie zaistniał głównie dzięki inwestycjom spekulacyjnym. Deweloperzy zaryzykowali i budowali nowoczesne hale bez podpisanych wcześniej umów najmu. Dziś firmy widzą duży potencjał związany z przyszłym popytem ze strony najemców w tamtym rejonie – mówi Wojciech Dachniewski, starszy negocjator w dziale nieruchomości magazynowych w firmie Cushman & Wakefield.

Dodaje, że do tej pory magazynów w okolicach Lublina szukały przede wszystkim firmy produkcyjne, które potrzebowały wynająć powierzchnię typu „build-to-suit, czyli szytej na miarę. – Dziś coraz częściej mamy do czynienia z firmami zainteresowanymi najmem gotowej już powierzchni – podkreśla ekspert C&W.

Jan Jakub Zombirt, dyrektor w dziale badań rynku i doradztwa w firmie JLL, przyznaje, że Polska wschodnia jest lokalizacją z potencjałem rozwoju dla branży logistycznej.

– Firmy, które dostrzegą możliwości niespenetrowanych rynków w Lublinie czy Rzeszowie, mają szansę na duży sukces w przyszłości, a sprzyjać im będzie poprawiająca się infrastruktura. Dostęp do nowoczesnej sieci dróg jest jednym z warunków koniecznych rozwoju rynku powierzchni magazynowych i logistycznych – mówi Jan Jakub Zombirt.

Dodaje, że drugim czynnikiem, który może wpłynąć na popyt na powierzchnie magazynowe w tym regionie, jest dokonana już zmiana przyznawania pomocy regionalnej, która dotyczy Specjalnych Stref Ekonomicznych. – Dzięki niej ograniczona została skala tej pomocy w regionach zachodnich, co relatywnie zwiększyło atrakcyjność stref położonych na wschodzie. Z tego powodu w najbliższym okresie spodziewamy się zwiększonego zainteresowania obiektami magazynowo-przemysłowymi we wschodniej Polsce, szczególnie w Lublinie – prognozuje ekspert JLL.

Przypomina, że ogłoszenie planów budowy pierwszych obiektów magazynowych w Lublinie zbiegło się ze zbliżającym się końcem budowy obwodnicy ekspresowej Lublina. Oprócz samej obwodnicy, niedawno udostępniono także fragment drogi ekspresowej S17. Dzięki kolejnym etapom, w 2018 r., Lublin ma zyskać pełne ekspresowe połączenie z Warszawą. Planowane jest również rozpoczęcie prac nad utworzeniem strefy cargo w Porcie Lotniczym Lublin.

– Należy również wspomnieć o znaczącym wsparciu ze strony Specjalnej Strefy Ekonomicznej, oferującej zwolnienie z podatku dochodowego rzędu 50–70 proc. Zgodnie z przyjętą przez władze miasta strategią rozwoju, do 2020 roku Lublin będzie starać się przyciągnąć inwestycje m.in. z branży motoryzacyjnej i logistycznej. Otwiera to szerokie perspektywy dla rynku magazynowego w tym regionie – uważa Jan Jakub Zombirt.

Pierwszym deweloperem powierzchni magazynowo-przemysłowych, który zdecydował się na inwestycję w Lublinie, była firma MLP (magazyn o powierzchni 10 tys. mkw. został wynajęty firmie ABM).

– Kolejnym inwestorem testującym Lublin jest firma Goodman. Ukończyła niedawno projekt we wschodniej części miasta. Budynek został wynajęty przez firmę Stock, która pochodzi z Lublina. Oba obiekty – firm MLP i Goodman – leżą blisko nowej obwodnicy oraz strefy przemysłowej – mówi Jan Jakub Zombirt.

Jego zdaniem popyt na magazyny w Lublinie pochodzić będzie od lokalnych firm. Widać jednak zainteresowanie tym rynkiem ze strony dużych operatorów logistycznych.

Wojciech Dachniewski uważa, że potencjał rynku lubelskiego rośnie z uwagi na rozbudowę dróg w stronę granicy z Ukrainą, a także nowo otwarty port lotniczy.

– Miejscowy rynek oferuje dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry oraz stosunkowo niskie - na tle reszty kraju - koszty pracy – dodaje ekspert C&W.

 

MLP i Goodman uwierzyli w Lublin

Analitycy JLL oceniają, że w Lublinie na koniec I kwartału 2015 r. było około 23,1 tys. mkw. magazynów (przybyło 9,8 tys. mkw. w porównaniu z końcem ubiegłego roku). W budowie pozostawało 33,5 tys. mkw. hal. Na wszystkie podpisane są umowy przednajmu. Magazyny stawiają firmy MLP i Goodman. C&W podaje, że firma MLP zrealizowała dla najemcy (jednego z niemieckich producentów silników elektrycznych) budynek o powierzchni 9807 mkw. Docelowy park magazynowy będzie mieć powierzchnię około 54 tys. mkw. Jest to jedna z niewielu powierzchni klasy A w Lublinie. Z kolei w okolicach Lublina firma Goodman buduje magazyn mający mieć ponad 33 tys. mkw. Kilka tygodni temu sieć Stokrotka, będąca częścią detaliczną Grupy Kapitałowej Emperia, podpisała z MLP Group umowę dotyczącą najmu blisko 6 tys. mkw. powierzchni w parku logistycznym MLP Lublin. Z tego blisko 5,7 tys. mkw. przeznaczone będzie na cele magazynowe, w ramach których około 4 tys. mkw. stanowić będą chłodnie. Obiekt zostanie oddany do użytku pod koniec tego roku. Warunki umowy uwzględniają również opcję powiększenia powierzchni najmu przez Stokrotkę o kolejne 6 tys. mkw. 

– Rynek magazynowy w Lublinie zaistniał głównie dzięki inwestycjom spekulacyjnym. Deweloperzy zaryzykowali i budowali nowoczesne hale bez podpisanych wcześniej umów najmu. Dziś firmy widzą duży potencjał związany z przyszłym popytem ze strony najemców w tamtym rejonie – mówi Wojciech Dachniewski, starszy negocjator w dziale nieruchomości magazynowych w firmie Cushman & Wakefield.

Dodaje, że do tej pory magazynów w okolicach Lublina szukały przede wszystkim firmy produkcyjne, które potrzebowały wynająć powierzchnię typu „build-to-suit, czyli szytej na miarę. – Dziś coraz częściej mamy do czynienia z firmami zainteresowanymi najmem gotowej już powierzchni – podkreśla ekspert C&W.

Pozostało 86% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego