Logistyczna brama na wschód

Lublin zaznaczył swoją obecność na logistycznej mapie Polski zaledwie dwa lata temu. Dziś na rynku budują znane w branży firmy.

Aktualizacja: 31.12.2015 11:56 Publikacja: 16.07.2015 00:01

– Rynek magazynowy w Lublinie zaistniał głównie dzięki inwestycjom spekulacyjnym. Deweloperzy zaryzykowali i budowali nowoczesne hale bez podpisanych wcześniej umów najmu. Dziś firmy widzą duży potencjał związany z przyszłym popytem ze strony najemców w tamtym rejonie – mówi Wojciech Dachniewski, starszy negocjator w dziale nieruchomości magazynowych w firmie Cushman & Wakefield.

Dodaje, że do tej pory magazynów w okolicach Lublina szukały przede wszystkim firmy produkcyjne, które potrzebowały wynająć powierzchnię typu „build-to-suit, czyli szytej na miarę. – Dziś coraz częściej mamy do czynienia z firmami zainteresowanymi najmem gotowej już powierzchni – podkreśla ekspert C&W.

Jan Jakub Zombirt, dyrektor w dziale badań rynku i doradztwa w firmie JLL, przyznaje, że Polska wschodnia jest lokalizacją z potencjałem rozwoju dla branży logistycznej.

– Firmy, które dostrzegą możliwości niespenetrowanych rynków w Lublinie czy Rzeszowie, mają szansę na duży sukces w przyszłości, a sprzyjać im będzie poprawiająca się infrastruktura. Dostęp do nowoczesnej sieci dróg jest jednym z warunków koniecznych rozwoju rynku powierzchni magazynowych i logistycznych – mówi Jan Jakub Zombirt.

Dodaje, że drugim czynnikiem, który może wpłynąć na popyt na powierzchnie magazynowe w tym regionie, jest dokonana już zmiana przyznawania pomocy regionalnej, która dotyczy Specjalnych Stref Ekonomicznych. – Dzięki niej ograniczona została skala tej pomocy w regionach zachodnich, co relatywnie zwiększyło atrakcyjność stref położonych na wschodzie. Z tego powodu w najbliższym okresie spodziewamy się zwiększonego zainteresowania obiektami magazynowo-przemysłowymi we wschodniej Polsce, szczególnie w Lublinie – prognozuje ekspert JLL.

Przypomina, że ogłoszenie planów budowy pierwszych obiektów magazynowych w Lublinie zbiegło się ze zbliżającym się końcem budowy obwodnicy ekspresowej Lublina. Oprócz samej obwodnicy, niedawno udostępniono także fragment drogi ekspresowej S17. Dzięki kolejnym etapom, w 2018 r., Lublin ma zyskać pełne ekspresowe połączenie z Warszawą. Planowane jest również rozpoczęcie prac nad utworzeniem strefy cargo w Porcie Lotniczym Lublin.

– Należy również wspomnieć o znaczącym wsparciu ze strony Specjalnej Strefy Ekonomicznej, oferującej zwolnienie z podatku dochodowego rzędu 50–70 proc. Zgodnie z przyjętą przez władze miasta strategią rozwoju, do 2020 roku Lublin będzie starać się przyciągnąć inwestycje m.in. z branży motoryzacyjnej i logistycznej. Otwiera to szerokie perspektywy dla rynku magazynowego w tym regionie – uważa Jan Jakub Zombirt.

Pierwszym deweloperem powierzchni magazynowo-przemysłowych, który zdecydował się na inwestycję w Lublinie, była firma MLP (magazyn o powierzchni 10 tys. mkw. został wynajęty firmie ABM).

– Kolejnym inwestorem testującym Lublin jest firma Goodman. Ukończyła niedawno projekt we wschodniej części miasta. Budynek został wynajęty przez firmę Stock, która pochodzi z Lublina. Oba obiekty – firm MLP i Goodman – leżą blisko nowej obwodnicy oraz strefy przemysłowej – mówi Jan Jakub Zombirt.

Jego zdaniem popyt na magazyny w Lublinie pochodzić będzie od lokalnych firm. Widać jednak zainteresowanie tym rynkiem ze strony dużych operatorów logistycznych.

Wojciech Dachniewski uważa, że potencjał rynku lubelskiego rośnie z uwagi na rozbudowę dróg w stronę granicy z Ukrainą, a także nowo otwarty port lotniczy.

– Miejscowy rynek oferuje dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry oraz stosunkowo niskie - na tle reszty kraju - koszty pracy – dodaje ekspert C&W.

 

MLP i Goodman uwierzyli w Lublin

Analitycy JLL oceniają, że w Lublinie na koniec I kwartału 2015 r. było około 23,1 tys. mkw. magazynów (przybyło 9,8 tys. mkw. w porównaniu z końcem ubiegłego roku). W budowie pozostawało 33,5 tys. mkw. hal. Na wszystkie podpisane są umowy przednajmu. Magazyny stawiają firmy MLP i Goodman. C&W podaje, że firma MLP zrealizowała dla najemcy (jednego z niemieckich producentów silników elektrycznych) budynek o powierzchni 9807 mkw. Docelowy park magazynowy będzie mieć powierzchnię około 54 tys. mkw. Jest to jedna z niewielu powierzchni klasy A w Lublinie. Z kolei w okolicach Lublina firma Goodman buduje magazyn mający mieć ponad 33 tys. mkw. Kilka tygodni temu sieć Stokrotka, będąca częścią detaliczną Grupy Kapitałowej Emperia, podpisała z MLP Group umowę dotyczącą najmu blisko 6 tys. mkw. powierzchni w parku logistycznym MLP Lublin. Z tego blisko 5,7 tys. mkw. przeznaczone będzie na cele magazynowe, w ramach których około 4 tys. mkw. stanowić będą chłodnie. Obiekt zostanie oddany do użytku pod koniec tego roku. Warunki umowy uwzględniają również opcję powiększenia powierzchni najmu przez Stokrotkę o kolejne 6 tys. mkw. 

Regiony
Dolny Śląsk zaprasza turystów. Szczególnie teraz
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego