Cukierki dla gości, cydr na rynku

Z Lubelszczyzny pochodzi wiele znanych polskich marek. Są ambasadorami regionu i wspierają lokalne imprezy.

Publikacja: 10.12.2015 20:06

Cydr Lubelski to najchętniej dziś kupowany w Polsce lekki alkohol z jabłek

Cydr Lubelski to najchętniej dziś kupowany w Polsce lekki alkohol z jabłek

Foto: materiały prasowe

– Zatrudniamy dziś niemal 500 osób i mamy główne biuro w Warszawie, ale nasze serce wciąż bije w zakładzie w Biłgoraju, z którego rokrocznie wyjeżdża 40 milionów butelek win, cydru i napojów – mówi Robert Ogór, prezes grupy Ambra, lidera polskiego rynku wina.

To właśnie w tym lubelskim mieście 25 lat temu zaczęła się historia właściciela takich marek jak Dorato czy Cin&Cin. W 2013 r. dołączył do nich Cydr Lubelski, dziś najczęściej kupowany lekki alkohol z jabłek w kraju.

Z Lublinem w nazwie

– Lubelski stał się synonimem polskiego cydru, a integracja sadownictwa i regionu stała się jednym ze strategicznych projektów dla Lubelszczyzny – zaznacza Robert Ogór.

Poprzez nazwy produktów swój związek z Lubelszczyzną i Lublinem podkreśla również Fabryka Cukierków Pszczółka. Oferuje m.in. cukierki Miętowe Lubelskie z czekoladą i Mieszankę Lubelską.

– Cukierki z Pszczółki można kupić też w specjalnych opakowaniach pod nazwą „Lubelskie słodycze" z wizerunkiem Bramy Krakowskiej w Lublinie czy Zamku Lubelskiego – mówi Magdalena Bożko, rzecznik Krajowej Spółki Cukrowej, do której należy Pszczółka. – Promujemy tym samym Lublin i region lubelski. Dodaje, że „Lubelskie słodycze" swoim gościom wręcza m.in. wojewoda.

Ambra wspiera Lubelskie Stowarzyszenie Miłośników Cydru. Jest także sponsorem Lubelskiego Święta Młodego Cydru. W drugiej edycji tej imprezy, która odbyła się we wrześniu na Rynku Starego Miasta w Lublinie, udział wzięło kilkanaście tysięcy osób. Ambra chce, aby z czasem „cydrowe beaujolais nouveau" stało się imprezą ogólnopolską.

Taki status ma już festiwal Carnaval Sztuk-Mistrzów, który na stałe wszedł do kalendarza wydarzeń promujących stolicę Lubelszczyzny (jego siódma edycja odbędzie się w lipcu 2016 r.). Wśród jego sponsorów są m.in. węglowa Bogdanka oraz Lubella, lider polskiego rynku makaronów należący do grupy Maspex.

– Lubella jest jednym z ambasadorów regionu – podkreśla Dorota Liszka, rzecznik Maspeksu. – W komunikacji staramy się nie tylko budować ogólnopolski charakter tej marki, podkreślając jakość oferowanych pod nią produktów, ale także długoletnią tradycję przetwórstwa zbóż w zakładzie w Lublinie – dodaje.

Jarosław Wojewoda, kierownik działu marketingu, PR i CSR w LW Bogdanka, zaznacza, że firma czuje się współodpowiedzialna za rozwój Lubelszczyzny. Dlatego chce uczestniczyć we wszystkich ważnych wydarzeniach w regionie oraz mieć wpływ na kierunki jego rozwoju.

Bogdanka wspiera m.in. Filharmonię Lubelską. W gronie jej sponsorów są również Lubella i Herbapol Lublin.

Sztandarowym wydarzeniem kulturalnym, które na Lubelszczyźnie współfinansuje spółdzielnia Spomlek, są Dni Karola Lipińskiego. Ten polski skrzypek urodził się u schyłku XVIII w. w Radzyniu Podlaskim, skąd wywodzi się producent sera Serenada.

Uczą i bawią

Kibice sportowi kojarzą Bogdankę ze sponsorowania grającego w ekstraklasie Górnika Łęczna. – W przeszłości współpracowaliśmy także m.in. z klubami sportów motorowych: lubelski żużel, sporty enduro czy cross country – wymienia Jarosław Wojewoda.

Pszczółka jest sponsorem lubelskiej drużyny koszykarek AZS UMCS Lublin. – Lubelskie „Pszczółki" odnoszą sukcesy sportowe i budzą pozytywne emocje wśród kibiców, promując nazwę spółki i jej produkty w całym kraju – podkreśla Magdalena Bożko.

Wywodzące się z województwa lubelskiego marki angażują się również w działalność charytatywną. Bogdanka pomogła stworzyć i wyposażyć szpital powiatowy w Łęcznej. Słodycze z Pszczółki trafiają do organizacji działających na rzecz dzieci i niepełnosprawnych. Z kolei Herbapol Lublin sponsoruje charytatywny Bieg Zielonych Sznurówek na rzecz wychowanków Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Marii Grzegorzewskiej w Puławach oraz Specjalnego Ośrodka Wychowawczego prowadzonego przez Zgromadzenie Sióstr Benedyktynek Misjonarek w Puławach.

Aktywizacja i edukacja

Spomlek ma na swoim koncie kilka edycji akcji „Działaj z pasją". To program grantowy przeznaczony dla osób i organizacji, które swoją działalnością przyczyniają się do aktywizacji lokalnych społeczności.

– Swoim zasięgiem obejmuje on cały kraj, ale w pewnym stopniu preferowane są działania realizowane na terenach, na których działają zakłady produkcyjne Spomleku, czyli m.in. na Lubelszczyźnie – mówi Monika Grzeszuk, specjalista ds. PR Spomleku.

Właściciel Serenady wspomaga też inicjatywy związane z artystycznym rozwojem dzieci i młodzieży. – Dofinansowaliśmy wydanie pierwszej płyty Orkiestry Akordeonowej działającej przy radzyńskiej Państwowej Szkole Muzycznej – informuje Monika Grzeszuk.

Wizytówką Biomedu-Lublin są z kolei działania edukacyjne. Firma utworzyła Biotechnologiczne Stowarzyszenie Edukacyjne Biomed-Lublin. Współpracuje m.in. z Zespołem Szkół Chemicznych i Przemysłu Spożywczego w Lublinie. Biotechnologię promuje także poprzez stronę internetową i portal na Facebooku.

W tym roku mija osiem lat, od kiedy na produktach pochodzących z Lubelszczyzny pojawia się znak Marka Lubelskie – zielona litera L z kodem kreskowym. Celem projektu Marki Regionalnej Lubelskie, który realizuje samorząd województwa, jest promocja produktów i usług wytwarzanych na terenie województwa lubelskiego poprzez nadawanie im zastrzeżonego znaku towarowego. Jest on symbolem wysokiej jakości, innowacyjności i troski o środowisko.

W ciągu ostatnich ośmiu lat znak ten otrzymało niemal 40 firm. W większości reprezentują one branżą spożywczą, jedną z najprężniej rozwijających się gałęzi gospodarki województwa lubelskiego.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, b.drewnowska@rp.pl

Opinia

Evangelos Evangelou, prezes Herbapolu Lublin

Nasza firma chętnie wspiera wydarzenia związane z regionem, które są zgodne z wartościami marki: naturalnością, otwartością, skutecznością i odpowiedzialnością. Współpracujemy z instytucjami z Lublina i okolic, np. Filharmonią Lubelską, Teatrem Muzycznym w Lublinie, Fundacją Kresy 2000 Alicji i Stefana Szmidtów. Na początku 2015 r. podpisaliśmy oficjalną umowę o współpracy z Uniwersytetem Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W jej ramach realizowane będą programy praktyk i staży dla jej studentów. Pracownicy Herbapolu Lublin będą również zaangażowani w procesy dydaktyczne, ze szczególnym uwzględnieniem studentów z kierunków logistyka oraz zarządzanie, prowadzonych na Wydziale Ekonomicznym UMCS. W ramach działań z zakresu CSR planujemy również wspierać rodziny potrzebujące oraz instytucje szkolne, opiekuńcze i wychowawcze m.in. z terenu Lublina i Lubelszczyzny, gdzie znajdują się nasze zakłady i skąd pozyskujemy surowce.

Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego