Z małą czarną w roli głównej

Wraz z rosnącą liczbą kawiarni przybywa w Polsce baristów. Najlepsi potrafią zamienić parzenie kawy w show.

Aktualizacja: 20.03.2016 20:53 Publikacja: 20.03.2016 17:39

Agnieszka Rojewska po raz drugi wygrała Mistrzostwa Polski Barista

Agnieszka Rojewska po raz drugi wygrała Mistrzostwa Polski Barista

Foto: materiały prasowe

– Najlepsze konkursy baristyczne przypominają teatr – mówi Marcin Michalik z firmy Colours of Coffee, mistrz Polski latte art 2010.

Jednym takich konkursów są organizowane przez niego Mistrzostwa Polski Barista w Katowicach. W miniony poniedziałek zakończyła się 13. edycja tej imprezy odbywającej się pod auspicjami Speciality Coffee Association of Europe (SCAE). Zwycięzcą, po pokonaniu 15 konkurentów, została Agnieszka Rojewska z Poznania. Będzie reprezentowała Polskę podczas światowego finału w Dublinie.

Tak, jak jej rywale, pani Agnieszka, miała 15 minut na to, aby pokazać swoje baristyczne umiejętności. Musiała zrobić po cztery – czyli dla każdego z sędziów sensorycznych – kawy espresso, kawy z mlekiem oraz drink bezalkoholowy na bazie espresso.

Podczas imprez tego typu kawa, choć w roli głównej, nie przesądza o zwycięstwie. Marcin Michalik wyjaśnia, że barista musi zrobić show, czyli przekonać sędziów, że ma nie tylko wiedzę i umiejętności, ale także potrafi opowiadać o kawie, jej smakach i związanych z tym uczuciach.

W Polsce nie brakuje imprez, gdzie bariści mogą się wykazać swoimi umiejętnościami. Choć skalę wydarzeń kawowych ogranicza nieco fakt, że nie uczestniczą w nich największe sieci kawiarni, zatrudniające setki baristów i przyciągające mnóstwo klientów.

– Costa Coffee czy Starbucks organizują swoje wewnętrzne rozgrywki baristów i unikają porównywania ich umiejętności z kunsztem baristów z kawiarni niezależnych – mówi Bartosz Bełkowski, redaktor naczelny portalu Rynek Kawy.

Mimo to organizatorzy konkursów nie narzekają na frekwencję. Tak było m.in. podczas tegorocznych Mistrzostw Polski Latte Art w Rumi. Jej organizatorem była także Colours of Coffee.

– Dostaliśmy tak wiele zgłoszeń, że rejestrację zawodników musieliśmy zakończyć właściwie zaraz po jej rozpoczęciu. Gdyby nie logistyczne ograniczenia związane chociażby z pracą sędziów, w zawodach mogłoby wziąć udział dwukrotnie więcej zawodników – zaznacza Michalik. W 10. edycji Latte Art wzięło udział 17 finalistów, a w konkursie zwyciężyła – już po raz drugi z rzędu – także... Agnieszka Rojewska. Będzie reprezentować Polskę podczas finałów światowych w Szanghaju.

– Kluczem do sukcesu jest praktyka, praktyka i jeszcze raz praktyka – aby coś osiągnąć w latte art, należy przelać setki litrów kawy i mleka – zdradza Agnieszka Rojewska.

Umiejętności baristyczne to dziś duży atut, ponieważ nie brakuje pracy dla kawowych ekspertów. W Polsce jest ok. 4,6 tys. kawiarni – szacuje firma badawcza PMR. Zdecydowana większość z nich to małe, niezależne lokale. Wraz z modą na dobrze przyrządzone espresso czy latte rośnie także popularność kawowych pokazów i szkoleń.

– Po latach picia tzw. zaparzajki szybko odrabiamy dystans do świata – przekonuje Bartosz Bełkowski. – Nie mamy się już czego wstydzić, ale na pewno możemy pozazdrościć Skandynawii. Rekordowe ilości wypijanej na Północy kawy mają odzwierciedlenie w umiejętnościach skandynawskich baristów i renomie, jaką mają szwedzkie, duńskie czy norweskie kawiarnie i palarnie – dodaje.

Konkursy nie ograniczają się wyłącznie do wariacji na temat espresso. W Mistrzostwach Polski Aeropress 2015 wzięło udział 72 zawodników, a zapisy zostały zamknięte w kilka minut. Powodem jest rosnąca popularność aeropressów. To liczące sobie 11 lat urządzenie składa się z tłoka i komory z filtrem, przez który przeciska się napar kawowy.

Konkursy baristyczne towarzyszą zazwyczaj targom. Tegoroczne Mistrzostwa Polski Barista były częścią imprezy SweetTARGi przeznaczonej dla cukierników.

– Druga kategoria to imprezy lokalne czy regionalne, w których równie ważna jak konkurencja jest integracja środowiska i walor towarzyski – mówi Bełkowski.

Specyficzną formą imprezy kawowej jest tzw. cupping. Jego uczestnicy, po opłaceniu wpisowego wynoszącego najczęściej kilkadziesiąt złotych, mogą porównać kawy z różnych zakątków świata.

– W Polsce co miesiąc odbywa się przynajmniej kilka cuppingów, również w mniejszych miejscowościach, jest więc w czym wybierać – podkreśla redaktor naczelny Rynku Kawy.

Opinia

Rafał Adamek, mistrz Polski baristów, współwłaściciel firmy Coffee Project i cukierni Słodki Domek w Knurowie

W tym roku mija dziesięć lat od kiedy zdobyłem tytuł Mistrz Polski Barista. Oprócz satysfakcji, zapewnił mi on wiele możliwości rozwoju w branży kawowej. Założyłem firmę zajmującą się szkoleniami i pokazami. Zapotrzebowanie na tego typu usługi jest coraz większe, ponieważ Polacy zaczęli cenić sobie dobre produkty i wysoką jakość usług. Interesują się kulinariami, w tym kawą. Jest to efekt mody na gotowanie i poznawanie nowych smaków. Ważną rolę w ich odkrywaniu odgrywają szefowie kuchni, sommelierzy oraz profesjonalni bariści. Znaczenie baristy jest tym większe, że bazuje na półprodukcie, a ostateczny efekt pracy zależy od jego wyobraźni i umiejętności. Nie brakuje baristów, którzy wykorzystując swoje doświadczenie, zakładają palarnie kawy czy kawiarnie. W 2013 r. z żoną Sandrą otworzyliśmy kawiarnię połączoną z lodziarnią w Knurowie. Nie jest to łatwy biznes, ale udaje się nam go rozwijać. Oprócz całorocznego lokalu mamy dwa punkty sezonowe.

– Najlepsze konkursy baristyczne przypominają teatr – mówi Marcin Michalik z firmy Colours of Coffee, mistrz Polski latte art 2010.

Jednym takich konkursów są organizowane przez niego Mistrzostwa Polski Barista w Katowicach. W miniony poniedziałek zakończyła się 13. edycja tej imprezy odbywającej się pod auspicjami Speciality Coffee Association of Europe (SCAE). Zwycięzcą, po pokonaniu 15 konkurentów, została Agnieszka Rojewska z Poznania. Będzie reprezentowała Polskę podczas światowego finału w Dublinie.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Akcje Specjalne
Naszym celem jest osiągnięcie 9 GW mocy OZE do 2030 roku
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony