Mniejsze wpływy ze sprzedaży biletów

Wpływy poznańskiego ZTM spadają, chociaż z komunikacji miejskiej korzysta coraz więcej osób.

Aktualizacja: 04.04.2016 18:59 Publikacja: 04.04.2016 18:11

Trasa linii nr 5, podobnie jak 6 czy 13, łączy ze sobą – przez centrum miasta – odległe osiedla Pozn

Trasa linii nr 5, podobnie jak 6 czy 13, łączy ze sobą – przez centrum miasta – odległe osiedla Poznania

Foto: 123 rf

W ubiegłym roku wpływy z biletów sięgnęły 186,7 mln zł, nieco mniej niż rok wcześniej. W tym – jak wynika z szacunków przewoźnika – mają spaść do 173,5 mln zł, co stanowi niespełna 45 proc. planowanych wydatków na usługi przewozowe.

Poznański ZTM podsumował rok 2015. Z przedstwionych przez firmę danych wynika, że z jej usług skorzystało 226,6 mln pasażerów, czyli niemal 9 proc. więcej niż w 2014 r., kiedy poznańskie autobusy i tramwaje przewiozły w sumie 208 mln osób.

Największe potoki

– Ubiegły rok był bardzo udany zarówno pod względem rosnącej liczby pasażerów, jak i sprzedaży biletów – zapewnia Agnieszka Smogulecka z poznańskiego ZTM.

Z danych przewoźnika wynika, że największe potoki pasażerskie są między dużymi osiedlami mieszkaniowymi Poznania (jak Rataje czy Piątkowo) a centrum miasta. Najbardziej popularną linią jest 16, której tramwaje kursują z Piątkowa, trasą Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do centrum, a dalej na Rataje.

Wysokie obłożenie mają też m.in. linie 5, 6, 12, 13, 14, 15, 17 i 18, które łączą peryferyjne oraz duże osiedla mieszkaniowe z centrum miasta. – Trasy linii, jak np. 5, 6, 13 wytyczono w ten sposób, że stanowią bezpośrednie połączenie przez śródmieście między odległymi osiedlami – tłumaczy Agnieszka Smogulecka.

W ubieglym roku wpływy ze sprzedaży biletów wynosiły 186,7 mln zł. Rok wcześniej 187,3 mln zł. Jak to możliwe, że mimo rosnącej liczby pasażerów wpływy z biletów spadały? – Niższą wartość sprzedaży spowodowały zmiany w taryfie korzystne dla pasażerów – tłumaczy przedstawicielka poznańskiego ZTM.

I tak w ubiegłym roku przewoźnik wprowadził bilet seniora dla osób powyżej 65. roku życia. Ważny przez rok kosztuje tylko 50 zł. W ubiegłym roku sprzedano takich biletów aż 18 tys., z czego 14 proc. kupili nowi pasażerowie.

Poza tym obniżono ceny za przejazd opłacane z karty PEKA (Poznańskiej Elektronicznej Karty Aglomeracyjnej, na której kodowane są m.in. bilety miesięczne) z konta tPortmonetki. I tak opłata za szósty i siódmy przystanek spadła do 0,16 zł, ósmy i dziewiaty – do 0,08 zł, a od 21. przystanku opłata za przejazd na odległości jednego przystanku wynosi 0,06 zł.

Przewoźnik wprowadził też nową promocję. Dwa skasowane normalne jednorazowe bilety 24-godzinne upoważniają do przejazdu dwie osoby dorosłe oraz do trojga dzieci w wieku do 15 lat.

Więcej mandatów

– Pasażerowie naszej komunikacji mogą obecnie korzystać z ulg w transporcie oraz preferencyjnych cenowo biletów specjalnych wprowadzonych uchwałami Rady Miasta w latach 2013–2015. Łącznie utracone przychody z tytułu ich wdrożenia szacowane są na ponad 23 mln złotych – wylicza Agnieszka Smogulecka.

W 2015 r. poznańscy kontrolerzy nałożyli 76,5 tys. mandatów (tzw. opłat dodatkowych) za brak ważnego biletu lub dokumentu potwierdzającego ulgę. Pasażerowie zapłacili zaś 55,6 tys. mandatów, z czego 24,8 tys. wystawionych w 2015 r. W sumie z tego tytułu do kasy przewoźnika wpłynęło 12 mln zł.

W ubiegłym roku wpływy z biletów sięgnęły 186,7 mln zł, nieco mniej niż rok wcześniej. W tym – jak wynika z szacunków przewoźnika – mają spaść do 173,5 mln zł, co stanowi niespełna 45 proc. planowanych wydatków na usługi przewozowe.

Poznański ZTM podsumował rok 2015. Z przedstwionych przez firmę danych wynika, że z jej usług skorzystało 226,6 mln pasażerów, czyli niemal 9 proc. więcej niż w 2014 r., kiedy poznańskie autobusy i tramwaje przewiozły w sumie 208 mln osób.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Ku lepszej przyszłości miast dla ludzi i planety
Regiony
Dolny Śląsk z szeroką ofertą dla biznesu
Regiony
Skandynawia jest w Szczecinie
Materiał Promocyjny
SSC/GBS Leadership Program 2023
Regiony
Katowickie rowery coraz bardziej popularne
Regiony
Białystok efektywnie wspiera seniorów