– Budujemy zintegrowaną sieć współpracy, której główną misją będzie profesjonalna, kompleksowa i spójna obsługa inwestorów zarówno krajowych i zagranicznych – mówiła Elżbieta Polak, marszałek województwa lubuskiego, podczas Inwestycyjnego Forum Samorządowego, jakie w pierwszej połowie czerwca zorganizowano w Zielonej Górze. – Jako spółka poszukujemy synergii, partnerów umożliwiających bardziej intensywne realizowanie naszych celów. Na tej współpracy zyskają wszystkie podmioty w naszym województwie – podkreślał Krzysztof Kielec, prezes KSSSE.
Forum stało się okazją do zaprezentowania planów związanych z przyciąganiem inwestorów oraz zwiększaniem atrakcyjności województwa dla lokowania nowych przedsięwzięć gospodarczych. Według urzędu marszałkowskiego, w regionie widoczny jest wzrost nakładów inwestycyjnych firm zatrudniających powyżej 50 pracowników: jeśli w 2010 roku ich wartość wynosiła 893 mln zł, to w roku 2014 wzrosła do 1,23 mld zł, a w ubiegłym podskoczyła do 1,95 mld zł. Spada także bezrobocie. W 2013 roku było na poziomie 15,7 proc., podczas gdy rok temu zmalało do 10,6 proc. Z kolei PKB województwa za rok 2014 wyniosło 38,3 mld zł i było o blisko 2 mld zł większe niż rok wcześniej.
O rosnącym potencjale gospodarczym regionu mogą świadczyć zwiększane nakłady na działalność innowacyjną i badawczo-rozwojową. Na innowacje w przemyśle wydano w 2014 roku 223,5 mln zł, podczas gdy cztery lata wcześniej 210,3 mln zł. Wydatki na sektor B+R wzrosły w tym samym czasie z 45,5 do 68,1 mln zł. Rośnie także eksport: w ubiegłym roku lubuskie firmy wysłały do 140 krajów towary warte 5,33 mld euro. Rok wcześniej było to 3,89 mln euro.
Ważnym zadaniem dla regionu będzie teraz zwiększenie dostępności pracowników. – Poprawiliśmy infrastrukturę, ale brakuje rąk do pracy. Teraz czas na kształcenie zawodowe – podkreślają przedstawiciele urzędu marszałkowskiego. Sytuację szkolnictwa zawodowego w województwie ma poprawić realizacja projektu systemowego z RPO 2020 wartego 170 mln zł. Przewiduje on utworzenie 12 centrów kształcenia zawodowego, ukierunkowanych pod konkretne branże, a także przeszkolenie 600 nauczycieli. Preferowane będą także inteligentne specjalizacje regionu. Do najważniejszych produktów w lubuskim eksporcie należą m.in. maszyny i urządzenia elektryczne, pojazdy, meble i materace, tworzywa sztuczne czy włókna chemiczne.
Trzecia edycja promocji gospodarczej regionu będzie niemal w całości dofinansowywana z RPO Lubuskie2020. Ma obejmować zarówno krajowe jak i międzynarodowe kampanie promocyjne, szkolenia i konferencje dedykowane pozyskiwaniu nowych inwestycji czy udziału w misjach gospodarczych. Te ostatnie planowane są m.in. do Emiratów Arabskich, Korei, Hiszpanii, USA, Niemiec, Francji i Szwecji.