Parowozownia Wolsztyn otrzyma pomoc finansową

Na funkcjonowanie Parowozowni Wolsztyn zrzucą się samorządy i PKP Cargo.

Publikacja: 31.07.2016 22:00

Jedyna w Europie czynna parowozownia będzie działać. Samorządy Wielkopolski, powiatu wolsztyńskiego i Wolsztyna podpisały z PKP Cargo umowę o utworzeniu instytucji kultury Parowozownia Wolsztyn. Zapewni to jej finansowanie i możliwość pozyskiwania dotacji. Instytucja ma przed sobą jasno postawiony cel: pozyskanie jak największej liczby pasażerów dla przewozów i rozwijanie swojej turystycznej oferty.

A parowozownia już teraz ma co pokazać i jest najważniejszym produktem turystycznym Wolsztyna. Na co dzień można tu zobaczyć wiele lokomotyw, które przez lata przewinęły się przez tabor polskich kolei - m.in. niemal stuletni, najstarszy w Polsce czynny parowóz prowadzący planowe pociągi, czy "Piękną Helenę" - najszybszy parowóz PKP z pierwszej Polskiej Fabryki Lokomotyw w Chrzanowie.

Dla każdego fana kolejnictwa pełna uroku jest również infrastruktura parowozowni: 8-stanowiskowa hala postojowa z zapleczem warsztatowym i obrotnicą z 1908 roku, o rok młodsza wieża wodna, zasiek węglowy z działającymi dźwigami do nawęglania i żuraw wodny. Kto chce - za opłatą - może w obiekcie nawet przenocować.

Okazją do podziwiania wolsztyńskich eksponatów są również doroczne Parady Parowozów przyciągające dziesiątki tysięcy miłośników kolei z Polski i całego świata. Ostatnimi laty - ze względu na brak środków - skromniejsze.

Od kilkunastu lat właścicielem wolsztyńskiej parowozowni była spółka PKP Cargo, której troska o dziedzictwo polskiego kolejnictwa leżała na sercu, ale nie należała do najważniejszych zadań. A na naprawy parowozów, odbudowanie składów wagonów historycznych oraz odrestaurowanie maszyn, urządzeń, narzędzi, potrzeba pieniędzy. Do tego dochodzą jeszcze koszty utrzymywania regularnych połączeń, na które samorząd nie miał pieniędzy.

Dlatego trzeba było się porozumieć. Samorządy chciały powołać spółkę. PKP Cargo wyszły z propozycją utworzenia instytucji kultury, dla której pozyskanie dotacji byłoby łatwiejsze niż dla spółki prawa handlowego. Po dwóch latach rozmów samorządy Wielkopolski, powiatu wolsztyńskiego i Wolsztyna wraz z PKP Cargo utworzyły Parowozownię Wolsztyn. - Jestem usatysfakcjonowany, że nasza inicjatywa zakończyła się sukcesem. Taka formuła umożliwi dalsze funkcjonowanie i rozwój parowozowni – stwierdził Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo.

Zgodnie z ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, współorganizatorzy zapewnią instytucji środki na rozpoczęcie i prowadzenie działalności kulturalnej oraz utrzymanie obiektu. PKP Cargo - dodatkowo - przekaże nieruchomości i środki ruchome, w tym 32 lokomotywy parowe.

- Liczymy na to, że ta instytucja będzie dynamicznie działała, nie generując dla nas dodatkowych kosztów – powiedział Marek Woźniak, marszałek województwa.

W tym roku współorganizatorzy Parowozowni Wolsztyn wyłożą po 375 tys. zł, w następnych solidarnie zapewnią potrzebne środki, ustalone w corocznych w planach finansowych. Umowa została zawarta na czas nieoznaczony, jednak może zostać wypowiedziana przez każdą ze stron dopiero po 1 stycznia 2027 r.

Według wstępnych zapowiedzi już w zimowym rozkładzie jazdy pociągów mają znów pojawić się składy obsługiwane przez wolsztyńskie parowozy.

Jedyna w Europie czynna parowozownia będzie działać. Samorządy Wielkopolski, powiatu wolsztyńskiego i Wolsztyna podpisały z PKP Cargo umowę o utworzeniu instytucji kultury Parowozownia Wolsztyn. Zapewni to jej finansowanie i możliwość pozyskiwania dotacji. Instytucja ma przed sobą jasno postawiony cel: pozyskanie jak największej liczby pasażerów dla przewozów i rozwijanie swojej turystycznej oferty.

A parowozownia już teraz ma co pokazać i jest najważniejszym produktem turystycznym Wolsztyna. Na co dzień można tu zobaczyć wiele lokomotyw, które przez lata przewinęły się przez tabor polskich kolei - m.in. niemal stuletni, najstarszy w Polsce czynny parowóz prowadzący planowe pociągi, czy "Piękną Helenę" - najszybszy parowóz PKP z pierwszej Polskiej Fabryki Lokomotyw w Chrzanowie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego