Dokończenie budowy zachodniej obwodnicy Lublina, przebudowa prawie 100 km dróg wojewódzkich, 347 km dróg gminnych i powiatowych oraz modernizacja linii kolejowej do Warszawy – to najważniejsze inwestycje transportowe w województwie lubelskim.
Lublin ma już obwodnicę wschodnią i północną połączoną nowym 40-kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej S17 w stronę Warszawy. Do końca roku ma zakończyć się budowa obwodnicy zachodniej. To licząca 9,8 km droga ekspresowa, która wyprowadzi ruch tranzytowy z zatłoczonych Alei Kraśnickich i znacznie skróci czas przejazdu przez Lublin pojazdów jadących z Warszawy czy Białegostoku w kierunku Rzeszowa.
Obwodnica zachodnia (jej koszt to ok. 620 mln zł) łączy się z nowobudowaną drogą ekspresową S19 do Rzeszowa. To ma być fragment międzynarodowej trasy Via Carpathia z Litwy przez Polskę do Grecji. 157-kilometrowy odcinek trasy od Lublina do Rzeszowa ma powstać do 2023 roku.
Do końca przyszłego roku, dzięki prawie 351 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego, przebudowane zostaną cztery odcinki dróg wojewódzkich o łącznej długości 63 km. Zmodernizowany zostanie 17-km odcinek bardzo ruchliwej drogi nr 835 łączącej Lubelskie z Podkarpaciem między Piotrkowem a Wysokim, a także ponad 14-km odcinek drogi nr 814 między Radzyniem Podlaskim a Żminne. Ze środków RPO przebudowane zostaną także dwa odcinki, łącznie 14,5 km drogi 846 Małochwiej Duży – Teratyn, a także 17 km drogi 829 Łucka – Łęczna – Biskupice.
Kolejne 30 mln zł pochodzić będzie z budżetu województwa. Z tych środków zrealizowane zostaną przynajmniej 22 inwestycje, które obejmą 31 km dróg wojewódzkich oraz dwa mosty. Co najmniej, bo jeśli na przetargach pojawią się oszczędności, zarząd województwa rozdysponuje pieniądze na nowe inwestycje drogowe.