Kasa na torach

Miliardy złotych zostaną wydane na modernizację linii kolejowych w Wielkopolsce.

Publikacja: 05.09.2016 23:00

Ponad 7,5 mld zł będzie kosztowała modernizacja najważniejszych kolejowych tras w regionie

Ponad 7,5 mld zł będzie kosztowała modernizacja najważniejszych kolejowych tras w regionie

Foto: Rzeczpospolita, Bartosz Jankowski

W regionie eksploatowanych jest niemal 2 tys. km linii kolejowych. Ponad połowa to trasy o znaczeniu państwowym. Na najważniejszych z nich niebawem rozpoczną się lub już trwają prace modernizacyjne o łącznej wartości przekraczającej 7,5 mld zł. W najbliższych latach modernizacja czeka również 140 km linii o znaczeniu regionalnym. W tym wypadku inwestycje będą finansowane z wykorzystaniem unijnych środków w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014+, a ich wartość przekroczy 600 mln zł.

Trzy modernizacje linii krajowych na terenie Wielkopolski dostały unijne dopłaty w ramach programu „Łącząc Europę". Najwięcej emocji wzbudza zaplanowany na lata 2017-2020 remont fragmentu trasy E20 ze Swarzędza do Sochaczewa za 2,6 mld zł, wiążący się z dwuletnim wyłączeniem ruchu pociągów na odcinku od Barłogów do Podstolic. Dwa pozostałe to modernizacja części linii E59 Poznania do Wrocławia i kolejnej części tej magistrali - z Poznania do Szczecina.

Do Wrocławia i Szczecina

Magistrala E59 to najkrótsze i najdogodniejsze połączenie Skandynawii z Europą Środkowo-Wschodnią i Bałkanami, część Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Modernizacja polskiego odcinka zwiększy jej przepustowość i skróci czas przejazdu pomiędzy głównymi ośrodkami gospodarczymi.

Z Poznania do Wrocławia najszybsze pociągi dojadą w zaledwie 1 godzinę i 20 minut. Prace na tym odcinku podzielono na trzy etapy. W ubiegłym roku ukończono je na fragmencie z Wrocławia do Rawicza. Do końca tego roku, z rocznym opóźnieniem, zakończą się na odcinku z Poznania do Czempinia i pochłoną ok. 940 mln zł.

W drugim kwartale przyszłego roku ruszą roboty na trzecim fragmencie - z Czempinia do Rawicza. W tym wypadku wydatki oszacowano na 1,6 mld zł.

Na etapie przygotowywania dokumentacji projektowej i uzyskiwania decyzji administracyjnych jest odcinek linii E59 z Poznania do Szczecina. Budowa pochłonie 2,2 mld zł. Rozpoczęcie robót budowlanych o podobnym zakresie jak na odcinku Poznań - Wrocław zaplanowano na rok 2018, a zakończenie na 2020. Najszybsze pociągi z Poznania do Szczecina będą wówczas jeździły o 20 min. krócej niż teraz.

Wśród modernizacji tras o znaczeniu regionalnym najważniejsza dotyczy linii 354 z Poznania do Piły.

- Po zakończeniu prac pociągi pojadą nawet 120 km/h, a podróż z Poznania do Piły skróci się o około 40 minut. Dziś trwa 2 godziny – mówi Zbigniew Wolny z PKP Polskie Linie Kolejowe.

Machina urzędniczo-przetargowa już ruszyła, jest decyzja środowiskowa, trwa postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy robót w formule „projektuj i buduj". Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na IV kwartał tego roku, zaś zakończenie inwestycji - trzy lata później. Prace mają pochłonąć ok. 500 mln zł i jest to najwyższa w skali kraju wartość w grupie projektów kolejowych Regionalnych Programów Operacyjnych. Szkoda tylko, że nie uda się stworzyć linii dwutorowej i na trasie pociągów trzeba będzie organizować mijanki.

- Modernizacja w wersji dwutorowej kosztowałaby dwa razy więcej. My mogliśmy zapewnić środki na wersję z jednym torem - tłumaczy Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego.

Małe szanse na reaktywację

Samorząd województwa i PKP PLK współpracują również przy modernizacji węzła we Wrześni za 11 mln zł, dzięki której bocznica fabryki Volkswagena połączy się z linią Oleśnica - Chojnice, a także przy rewitalizacji za 45 mln zł fragmentu linii kolejowej nr 357 z Drzymałowa do Wolsztyna oraz 356 z Wągrowca do granicy województwa (za ok. 70 mln zł).

Modernizacja odcinka z Poznania do Wągrowca uznawana jest za jedną z najbardziej przemyślanych inwestycji tego typu w kraju.

- To widać po liczbie pociągów, które tą trasą kursują. Na początku puszczaliśmy tam 10 par składów w ciągu doby. Dziś są to 22 pary. Spodziewamy się podobnego scenariusza po modernizacji linii Poznań - Piła - mówi marszałek Jankowiak.

Samorządy gminne i powiatowe raz po raz próbują przywrócić dawno zlikwidowane połączenia. W ostatnich tygodniach taką inicjatywę podjęli samorządowcy z północnej Wielkopolski. Chcą reaktywacji połączenia z Czarnkowa do Rogoźna, co lepiej skomunikowałoby miasto z Poznaniem. Zbierają poparcie dla tej inicjatywy prowadząc ankietę internetową. Jaki będzie wynik?

- Myślę, że większość będzie na tak, ale korzystałoby niewiele osób. Widziałem już taką sytuację, że za przywróceniem pewnej linii opowiadały się setki ludzi, a w pierwszym pociągu pojawiło się zaledwie kilkanaście osób - przekonuje Wojciech Jankowiak i dodaje, że trzeba kierować się ekonomią. Według niego koszt przywrócenia połączeń na 30-40 kilometrowej linii kolejowej to ok. 300 mln zł.

Wąskie gardło

Władzom województwa sen z powiek spędza konieczność remontu poznańskiego węzła kolejowego. Już teraz ma zbyt małą przepustowość, brakuje kolejnej przeprawy przez Wartę, zaczyna brakować peronów w czasie, w którym nagromadzenie odjazdów i przyjazdów jest największe.

- PKP PLK robi wszystko, by możliwości węzła zwiększyć, ale to, co może zrobić to poprawa o kilka-, kilkanaście procent. A nam potrzeba podwojenia możliwości! To wymaga potężnych środków - przekonuje Jankowiak.

Wszystko po to, by siatka połączeń umożliwiła stworzenie kolei metropolitalnej. W godzinach szczytu z dworca w Poznaniu co pół godziny wyjeżdżałby wtedy pociąg w każdym z możliwych kierunków, do miejscowości odległych od stolicy Wielkopolski o ok. 50 kilometrów.

W regionie eksploatowanych jest niemal 2 tys. km linii kolejowych. Ponad połowa to trasy o znaczeniu państwowym. Na najważniejszych z nich niebawem rozpoczną się lub już trwają prace modernizacyjne o łącznej wartości przekraczającej 7,5 mld zł. W najbliższych latach modernizacja czeka również 140 km linii o znaczeniu regionalnym. W tym wypadku inwestycje będą finansowane z wykorzystaniem unijnych środków w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014+, a ich wartość przekroczy 600 mln zł.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży