W regionie eksploatowanych jest niemal 2 tys. km linii kolejowych. Ponad połowa to trasy o znaczeniu państwowym. Na najważniejszych z nich niebawem rozpoczną się lub już trwają prace modernizacyjne o łącznej wartości przekraczającej 7,5 mld zł. W najbliższych latach modernizacja czeka również 140 km linii o znaczeniu regionalnym. W tym wypadku inwestycje będą finansowane z wykorzystaniem unijnych środków w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014+, a ich wartość przekroczy 600 mln zł.
Trzy modernizacje linii krajowych na terenie Wielkopolski dostały unijne dopłaty w ramach programu „Łącząc Europę". Najwięcej emocji wzbudza zaplanowany na lata 2017-2020 remont fragmentu trasy E20 ze Swarzędza do Sochaczewa za 2,6 mld zł, wiążący się z dwuletnim wyłączeniem ruchu pociągów na odcinku od Barłogów do Podstolic. Dwa pozostałe to modernizacja części linii E59 Poznania do Wrocławia i kolejnej części tej magistrali - z Poznania do Szczecina.
Do Wrocławia i Szczecina
Magistrala E59 to najkrótsze i najdogodniejsze połączenie Skandynawii z Europą Środkowo-Wschodnią i Bałkanami, część Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Modernizacja polskiego odcinka zwiększy jej przepustowość i skróci czas przejazdu pomiędzy głównymi ośrodkami gospodarczymi.
Z Poznania do Wrocławia najszybsze pociągi dojadą w zaledwie 1 godzinę i 20 minut. Prace na tym odcinku podzielono na trzy etapy. W ubiegłym roku ukończono je na fragmencie z Wrocławia do Rawicza. Do końca tego roku, z rocznym opóźnieniem, zakończą się na odcinku z Poznania do Czempinia i pochłoną ok. 940 mln zł.
W drugim kwartale przyszłego roku ruszą roboty na trzecim fragmencie - z Czempinia do Rawicza. W tym wypadku wydatki oszacowano na 1,6 mld zł.