Przewiduje on do 2023 roku modernizację kilkuset kilometrów torów w ramach 10 projektów podstawowych i dwóch z listy rezerwowej. Planowane prace mają zapewnić lepszy dostęp do portów oraz krótsze podróże w regionie, m.in. z Bydgoszczy do Trójmiasta i z Gdyni do Słupska. Inwestycje w 85 proc. mają być finansowane z funduszy unijnych.
- Najważniejsze z nich to: inwestycje wokół portów morskich (Gdańsk, Gdynia), wraz z budową alternatywnego korytarza transportowego obsługującego port w Gdyni oraz prace na liniach pasażerskich, których efektem będzie skrócenie czasu przejazdu i wygodniejsza podróż – wylicza Mirosław Siemieniec, rzecznik spółki PKP PLK, która jest odpowiedzialna za kolejowe inwestycje.
Dwanaście projektów
KPK w województwie pomorskim przewiduje 12 projektów za ponad 6 mld zł. Na liście podstawowej jest 10 inwestycji za ponad 5,7 mld zł, a ta rezerwowa obejmuje dwa projekty o wartości ok. 325 mln zł.
Wśród inwestycji zapisano poprawę dostępu kolejowego do portów morskich w Gdańsku i Gdyni. Mają być one realizowane w latach 2017 – 2020.
- Celem tych projektów jest dostosowanie parametrów infrastruktury do standardów sieci bazowej TEN-T (dla ruchu towarowego) m.in. poprzez przebudowę infrastruktury kolejowej, zapewnienie możliwości obsługi dłuższych składów, czy przebudowę nawierzchni i podtorza - tłumaczy Siemieniec.