Województwo pomorskie otrzyma 6 mld zł na inwestycje w ramach Krajowego Programu Kolejowego

Prawie 6 mld złotych zapisano na inwestycje w Krajowym Programie Kolejowym dla województwa pomorskiego.

Publikacja: 12.09.2016 23:00

Inwestycje na torach mają skrócić czas przejazdów.

Inwestycje na torach mają skrócić czas przejazdów.

Foto: 123RF

Przewiduje on do 2023 roku modernizację kilkuset kilometrów torów w ramach 10 projektów podstawowych i dwóch z listy rezerwowej. Planowane prace mają zapewnić lepszy dostęp do portów oraz krótsze podróże w regionie, m.in. z Bydgoszczy do Trójmiasta i z Gdyni do Słupska. Inwestycje w 85 proc. mają być finansowane z funduszy unijnych.

- Najważniejsze z nich to: inwestycje wokół portów morskich (Gdańsk, Gdynia), wraz z budową alternatywnego korytarza transportowego obsługującego port w Gdyni oraz prace na liniach pasażerskich, których efektem będzie skrócenie czasu przejazdu i wygodniejsza podróż – wylicza Mirosław Siemieniec, rzecznik spółki PKP PLK, która jest odpowiedzialna za kolejowe inwestycje.

Dwanaście projektów

KPK w województwie pomorskim przewiduje 12 projektów za ponad 6 mld zł. Na liście podstawowej jest 10 inwestycji za ponad 5,7 mld zł, a ta rezerwowa obejmuje dwa projekty o wartości ok. 325 mln zł.

Wśród inwestycji zapisano poprawę dostępu kolejowego do portów morskich w Gdańsku i Gdyni. Mają być one realizowane w latach 2017 – 2020.

- Celem tych projektów jest dostosowanie parametrów infrastruktury do standardów sieci bazowej TEN-T (dla ruchu towarowego) m.in. poprzez przebudowę infrastruktury kolejowej, zapewnienie możliwości obsługi dłuższych składów, czy przebudowę nawierzchni i podtorza - tłumaczy Siemieniec.

Poza tym w ramach KPK na Pomorzu mają być prowadzone prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto. Inwestycja ma być dofinansowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W jej ramach mają powstać dodatkowe tory, ma być zelektryfikowany odcinek Maksymilianowo – Gdańsk Osowa, na linii łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem powstanie alternatywny korytarz dla transportu towarowego obsługującego port morski w Gdyni.

Krótszy czas przejazdu

- Takie rozwiązanie pozwoli pominąć linię średnicową w Trójmieście i w znaczącym stopniu odciąży ruch w obrębie aglomeracji, a efektem prac będzie – oprócz poprawy warunków dla przewozu towarów, także wygodniejsza i szybsza podróż – wylicza rzecznik PKP PLK. Zapowiada, że po zakończeniu prac pociągi w relacji Kościerzyna – Gdynia Główna pojadą o ok. 16 minut krócej niż obecnie (czas skróci się z 1 godziny 16 min do ok. 1 godziny).

Podobnie ma być na trasie Gdynia Główna – Słupsk, dzięki dobudowie dodatkowych torów na najbardziej obciążonych odcinkach oraz podniesieniu prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h. Realizacja tych robót budowlanych planowana jest w latach 2020 – 2023.

Efektem inwestycji będzie m.in. usprawnienie komunikacji wewnątrz województwa (poprawi się połączenie Lęborka i Słupska z Trójmiastem).

Rzecznik PKP PLK zwraca uwagę, że efektem pozostałych inwestycji zaplanowanych w regionie w ramach KPK również będzie poprawa przepustowości linii oraz skrócenie czasu przejazdu.

I tak np. o ok. 13 min skróci się czas podróży na trasie Szczecinek – Słupsk (z 1 godz. 49 min do ok. 1 godz. 36 min). Krócej o ok. 20 minut pojadą również pociągi na trasie Grudziądz – Malbork (z 1 godziny 30 min do ok. 1 godziny 10 min). Szybciej o 10 minut pojadą też składy w relacji Lębork – Łeba (32 min. zamiast 42).

Krajowy Program Kolejowy do 2 września był w fazie konsultacji społecznych, które miały charakter otwarty. – Wszyscy zainteresowani mogli przekazywać do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa swoje opinie, stanowiska, uwagi i sugestie do projektu – tłumaczy Siemieniec.

Przewiduje on do 2023 roku modernizację kilkuset kilometrów torów w ramach 10 projektów podstawowych i dwóch z listy rezerwowej. Planowane prace mają zapewnić lepszy dostęp do portów oraz krótsze podróże w regionie, m.in. z Bydgoszczy do Trójmiasta i z Gdyni do Słupska. Inwestycje w 85 proc. mają być finansowane z funduszy unijnych.

- Najważniejsze z nich to: inwestycje wokół portów morskich (Gdańsk, Gdynia), wraz z budową alternatywnego korytarza transportowego obsługującego port w Gdyni oraz prace na liniach pasażerskich, których efektem będzie skrócenie czasu przejazdu i wygodniejsza podróż – wylicza Mirosław Siemieniec, rzecznik spółki PKP PLK, która jest odpowiedzialna za kolejowe inwestycje.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?