Wehikuły sprzed wielu lat

W Szczecinie jest jedno z największych w Polsce muzeów o profilu technicznym. Są w nim dawne pojazdy na dwóch i czterech kołach, a nawet na gąsienicach.

Publikacja: 22.09.2016 22:00

Unikalnymi eksponatami szczecińskiego muzeum są prototypy fiata 126 p: m.in. lekki pojazd terenowy w

Unikalnymi eksponatami szczecińskiego muzeum są prototypy fiata 126 p: m.in. lekki pojazd terenowy w wersji wojskowej, sześciokołowa amfibia z napędem na cztery koła.

Foto: muzeum techniki i komunikacji

Muzeum Techniki i Komunikacji- Zajezdnia Sztuki w Szczecinie mieści się we wpisanej do rejestru zabytków zajezdni tramwajowej Niemierzyn. Ostatni kursowy tramwaj wyjechał z niej w 2004 roku. Dwa lata później utworzono muzeum, a w 2010 roku otworzono je dla publiczności. Dziś można w nim oglądać pojazdy, jakie kiedyś regularnie jeździły ulicami polskich miast.

Nie tylko zabytki na kołach

W zbiorach muzeum są pojazdy wyprodukowane przez szczeciński przemysł motoryzacyjny.

- Przed wojną budowano tu samochody marki Stoewer oraz jednoślady alba i teco. Natomiast założona po wojnie Szczecińska Fabryka Motocykli, późniejsze Polmo, produkowała słynne junaki – opowiada Jacek Ogrodniczak z Muzeum Techniki i Komunikacji i dodaje, że każdy chętny może posiedzieć na muzealnym junaku (ma zrobioną specjalną podstawkę zapewniającą stabilność).

W muzeum zobaczymy jednak nie tylko pojazdy rodem ze Szczecina. Są tu także przedwojenne polskie jednoślady produkowane w innych fabrykach, m.in. sokoły i tornedo, oraz te z czasów PRL, m.in. wueski, komary, czy romety.

Miłośnicy czterech kółek również znajdą tu coś dla siebie – klasyczne auta PRL, m.in. syrenę, warszawę, fiata, żuka i stara. Na wystawie czekają samochody, jakimi niegdyś jeździli cywile oraz te, które woziły służby mundurowe – wojsko, milicję, czy straż pożarną.

Szczególne miejsce w muzeum zajmuje historia szczecińskiej komunikacji miejskiej. Stoją tu trzy autobusy i siedem tramwajów, które kiedyś woziły mieszkańców tego regionu (wyjątkiem jest jeden z autobusów). Do wszystkich można wsiadać, a w jednym tramwaju oglądać filmy dokumentalne z początku XX wieku.

Wyjątkowo ciekawymi i unikalnymi eksponatami są polskie prototypy, m.in. wszędołaz (prototyp fiata 126p na gąsienicach – powstał tylko jeden egzemplarz), lekki pojazd terenowy (mały fiat w wersji wojskowej, sześciokołowa amfibia z napędem na cztery koła), beskid (następca fiata 126p, znacznie większy i wygodniejszy od malucha).

Oprócz prototypów na szczególną uwagę zasługują lekki motocykl alba z 1919 roku wyprodukowany w Szczecinie oraz motocykl sokół 1000 z 1938 roku zachowany w bardzo dobrym stanie, co jest dziś rzadkością.

W kolekcji znajdują się także stare zbiory techniczne nie będące pojazdami. Są to m.in. sprzęt gospodarstwa domowego, sprzęt elektroniczny, fotografie, dokumenty archiwalne, książki i prasa techniczna.

Trochę nowoczesnej techniki

W zajezdni jest miejsce także na technologie z XXI wieku. Odwiedzając ją, można bezpłatnie wypożyczyć tablet z przewodnikiem multimedialnym po muzeum. Przewodnik ten można także ściągnąć na swój smartfon.

- Przy kilkudziesięciu pojazdach mamy urządzenia do odtwarzania dźwięku. Po naciśnięciu guzika słychać warkot motoru danego pojazdu. Są też trzy konsole z zabawami edukacyjnymi dla dzieci. A w kabinie zabytkowego tramwaju z lat 70-tych XX wieku mamy symulator jazdy tramwajem. Jest to specjalnie dla nas napisany program. – mówi Jacek Ogrodniczak.

Placówka cieszy się zainteresowaniem osób w każdym wieku. W ciągu roku szkolnego przyjeżdżają głównie dzieci i młodzież ze Szczecina i okolic. W wakacje – reszta Polski i zagranica. Rocznie jest to ponad 50 tys. osób.

Dla wycieczek szkolnych oferowane są lekcje muzealne. Zajęcia takie dostosowane są do wieku uczestników – od przedszkolaków po studentów. Dostępne są m.in. zajęcia praktyczne w muzealnym warsztacie, podczas których mechanicy pokazują różnice w konstrukcji między samochodami i motocyklami z lat 60-tych i 70-tych a dzisiejszymi.

Muzeum jest czynne we wtorki od 10:00 do 15:00, w środy, czwartki i niedziele od 10:00 do 16:00 a w piątki i soboty od 10:00 do 18:00. W poniedziałki jest zamknięte.

Ceny biletów: normalny 10 zł, ulgowy - 5 zł, rodzinny 24 zł, grupowy 5 zł. We wtorki wstęp jest bezpłatny.

Muzeum Techniki i Komunikacji- Zajezdnia Sztuki w Szczecinie mieści się we wpisanej do rejestru zabytków zajezdni tramwajowej Niemierzyn. Ostatni kursowy tramwaj wyjechał z niej w 2004 roku. Dwa lata później utworzono muzeum, a w 2010 roku otworzono je dla publiczności. Dziś można w nim oglądać pojazdy, jakie kiedyś regularnie jeździły ulicami polskich miast.

Nie tylko zabytki na kołach

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy