Rz: Dlaczego TomTom zainwestował w Łodzi?
Krzysztof Miksa: Z Łodzią związani jesteśmy od 2001 roku, ale bardzo dynamiczny rozwój naszego ośrodka związany jest z przejęciem naszej wcześniejszej firmy programistycznej przez firmę TomTom w 2008 roku. To miasto inne niż aglomeracje uznawane za oczywiste lokalizacje. Jest otwarte na ludzi. Nie tylko ze względu na tradycję. W naszej firmie pracują Ukraińcy, Portugalczycy czy Amerykanie. Łódź jest bardzo dobrym miejscem dla ludzi otwartych na wielokulturowe środowisko pracy. A jest na tyle duża, że projekty w których trzeba zatrudnić niemal 1000 osób, nie zaburzają całego rynku pracy, uczelnie bowiem, w szczególności Politechnika Łódzka i Uniwersytet Łódzki, dostarczają odpowiednią ilość absolwentów. A potrzebujemy nie tylko informatyków, ale również filologów i geografów. W Łodzi jest dostęp do wszelkich potrzebnych dóbr kultury – są teatry, muzea, galerie artystyczne, jednocześnie koszty życia są niższe, to gwarantuje wysoką jego jakość. Nasi pracownicy za te same pieniądze mogą kupić mieszkania większe niż w stolicy czy we Wrocławiu. Dojeżdżają do pracy kilkadziesiąt minut, czyli stosunkowo szybko. Dzięki temu możemy przyciągać wysokiej klasy specjalistów, którym zależy na komforcie. Biurowce są tańsze, a tej samej jakości co w innych dużych miastach. Miasto, mimo bliskości stolicy, trzyma się z dala od wielkiej polityki, przez co jest bardziej skoncentrowane na biznesie.
Czym się zajmujecie?
Przesłaniem naszej firmy jest pomaganie ludziom w podejmowaniu lepszych decyzji, w drodze do ich własnych celów. Nie tylko wtedy gdy podróżują z punktu A do B, ale również w zarządzaniu flotą ich samochodów, jak i osiąganiu celów sportowych. W wielu krajach zachodnich nawigacje satelitarne są kojarzone z TomTom'em. Mamy pierwsze miejsce w Europie i drugie w USA pod względem sprzedaży. Jeżeli chodzi o serwisy związane z informacją o natężeniu ruchu, czyli na przykład z informacjami o korkach, to dominujemy na całym świecie. Jesteśmy też obecni na rynku fitness. Wprowadzona w 2004 roku nawigacja TomTom One była pierwszym urządzeniem na świecie sterowanym za pomocą menu na ekranie. Opracowaliśmy pierwszy zegarek treningowy z GPS, który mierzył jednocześnie rytm serca. Z naszego serwisu zarządzania flotą Webfleet korzysta każdego dnia ponad 5 milionów samochodów dostawczych i ciężarówek. Dostarczamy software i mapy do platform nawigacyjnych w samochodach. Od dwóch lat wprowadzamy rozwiązania lokalizacyjne RoadDNA i mapy HD (bardzo dokładne mapy pasa drogowego i ich oznakowania) dla samochodów samoprowadzących się. Lokalizacja w oparciu o sam GPS jest dla nich niewystarczająca.
Za to wszystko odpowiada łódzkie centrum?