Wylądują nawet we mgle

Brzydka pogoda nie jest już straszna dla lotniska w Pyrzowicach. Wdrożono tam rozszerzone procedury startów i lądowań w warunkach ograniczonej widzialności.

Publikacja: 11.10.2016 23:00

ILS II umożliwia praktycznie nieprzerwaną pracę lotniska.

ILS II umożliwia praktycznie nieprzerwaną pracę lotniska.

Foto: Fotorzepa, Piotr Wittman Piotr Wittman

To tzw. LVP – Low Visibility Procedures. Było to możliwe dzięki uruchomieniu w porcie systemu ILS II kategorii.

Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice-Pyrzowice jest najwyżej położonym w Polsce lotniskiem komunikacyjnym. Znajduje się na wysokości 303 m n.p.m. – Bardzo złe warunki zdarzają się więc niezwykle rzadko. ILS II oznacza praktycznie nieprzerwaną pracę lotniska 24 godziny na dobę przez 365 dni w roku – mówi Cezary Orzech, rzecznik katowickiego portu. Wdrożenie systemu było możliwe po wybudowaniu nowej drogi startowej o długości 3200m. Została ona oddana do użytku po przeniesieniu ruchu ze starej drogi startowej, która liczyła 2,8 km, wiosną 2015 r.

Orzech podkreśla, że nowa droga startowa to nie tylko beton, drogi kołowania, ale też 1097 świateł. Poza tym w Katowicach powstał awaryjny system zasilania elektrycznego, który pozwala włączyć awaryjne zasilanie w ciągu ułamka sekundy (przy starej drodze startowej zajmowało to kilka sekund). Dodaje, że stworzenie warunków pod ILS II kategorii kosztowało ponad 160 mln zł.

ILS II kategorii na katowickim lotnisku zaczął oficjalnie pracować 19 września br., po rocznych próbach. Na 14 lotnisk międzynarodowych w Polsce, Katowice Airport jest szóstym z ILS II kategorii.

Mikołaj Karpiński z Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej potwierdza, że nie tylko w Katowicach wdrożono rozszerzone procedury startów i lądowań. - Takich lotnisk jest więcej. Obowiązują one we wszystkich portach, gdzie jest ILS II lub III oraz gdzie jest ILS cat. I, ale wdrożono procedury LVTO – tłumaczy. Dodaje, że aby je wprowadzić zarządzający lotniskiem musi podjąć szereg inwestycji, jak odpowiednie wyposażenie lotniska: m.in. światła, oznakowanie, zasilanie, kwestie awaryjne, opracować i wdrożyć procedury operacyjne określające zasady funkcjonowania wielu służb lotniskowych. Musi również przejść proces certyfikacji i zatwierdzenia procedur LVP przez władzę lotniczą ULC. Marta Chylińska, rzecznik ULC tłumaczy, że w celu dopuszczenia do wykonywania takich operacji, zarządzający lotniskiem musi przejść proces certyfikacji lotniska, który realizowany jest przez prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

- Prezes musi dopuścić do użytkowania operacyjnego zarówno system ILS, jak i tzw. świetlne pomoce wzrokowe. Po spełnieniu szeregu wymagań, zwłaszcza kwestii infrastrukturalnych oraz opracowaniu specjalnych procedur, m.in. zatwierdzeniu instrukcji operacyjnej lotniska, wydajemy specyfikację certyfikacyjną, która uprawnia dany podmiot do wykonywania przedmiotowych operacji LVP – wyjaśnia Chylińska. System ILS II kategorii i rozszerzone procedury startów i lądowań LVP to - jak zapewnia Cezary Orzech - korzyść dla pasażerów i linii lotniczych, ponieważ oznacza punktualne loty bez przekierowań, wożenia ich na inne lotniska czy nawet konieczności zapewnienia pasażerom odwołanych lotów hoteli.

To tzw. LVP – Low Visibility Procedures. Było to możliwe dzięki uruchomieniu w porcie systemu ILS II kategorii.

Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice-Pyrzowice jest najwyżej położonym w Polsce lotniskiem komunikacyjnym. Znajduje się na wysokości 303 m n.p.m. – Bardzo złe warunki zdarzają się więc niezwykle rzadko. ILS II oznacza praktycznie nieprzerwaną pracę lotniska 24 godziny na dobę przez 365 dni w roku – mówi Cezary Orzech, rzecznik katowickiego portu. Wdrożenie systemu było możliwe po wybudowaniu nowej drogi startowej o długości 3200m. Została ona oddana do użytku po przeniesieniu ruchu ze starej drogi startowej, która liczyła 2,8 km, wiosną 2015 r.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży