Patrzymy także poza Polskę

Ostrożnie myślimy o otwarciu salonów jubilerskich zagranicą – mówi Radosław Jakociuk, prezes firmy W.Kruk.

Publikacja: 13.11.2016 21:00

Patrzymy także poza Polskę

Foto: materiały prasowe

Rz: W.Kruk działa z Krakowa po latach przywiązania do Poznania. Co taka zmiana oznaczała dla firmy?

Radosław Jakociuk: Przenosiny były dużym wyzwaniem, ale też koniecznym ruchem, który pozwolił nam na wprowadzenie nowych standardów biznesowych. Cały proces trwał dwa lata i sfinalizowany został w 2015 r. Dziś możemy powiedzieć, że zakończył się pomyślnie.

Strategicznym ruchem było przeniesienie do Krakowa działu logistyki, który w firmie posiadającej dziś ponad 100 salonów firmowych oraz sklep internetowy, jest jednym z filarów funkcjonowania. W grę wchodziły przenosiny głównych specjalistów, zbudowanie nowego zespołu, wdrożenie nowych procedur funkcjonowania. Do Krakowa przenieśliśmy również know-how firmy czyli dział produktu i dziś mamy w krakowskiej centrali większość kluczowych funkcji operacyjnych.

Posiadamy też biuro w Warszawie, a w Poznaniu nadal działa Manufaktura W.Kruk w której produkujemy znaczną część naszej oferty, w tym kolekcje autorskie.

Jakie są dalsze plany firmy?

Otwarcie 100 salonu firmowego było jednym z naszych celów od momentu zmian w strukturze własnościowej i utworzenia Grupy Vistula. To symboliczny punkt na mapie rozwoju – od 2008 r. podwoiliśmy liczbę salonów, weszliśmy też do centrów handlowych, gdzie wcześniej marki nie było, zgodnie z założeniem poprzednich właścicieli. W tej chwili wszystkie nasze butiki są rentowne i obecne w najważniejszych galeriach. Na nowe otwarcia, czy też relokacje wybieramy wyłącznie lokalizacje premium.

Udało się uporządkować sytuację finansową spółki, od 2015 r. W.Kruk funkcjonuje jako oddzielny podmiot, osiągnęliśmy stabilizację, która pozwala nam na swobodę inwestycyjną.

Jest miejsce na nowe salony?

100 salon stworzyliśmy w nowym koncepcie. W ciągu najbliższych dwóch lat planujemy równie dynamiczny rozwój salonów zarówno w nowym jak i standardowym koncepcie. Dzisiaj wydaje się, że co najmniej 10 podobnych nowych lub zrewitalizowanych salonów w kluczowych miastach zasługuje na nowy flagowy koncept. Zakładamy, że na rynku polskim w najbliższych latach możemy rozwinąć sieć do co najmniej 150 salonów. Kolejnym naturalnym ruchem jest spojrzenie poza granice Polski. Mamy pełną świadomość, że zupełnie inaczej buduje się biznes w kraju, w którym marka ma ugruntowaną pozycję i 176-letnią renomę, a inaczej na zupełnie nowym, mniej nam znanym i bardziej konkurencyjnym terenie. Także o otwarciach zagranicznych myślimy, jako oczywistej opcji rozwoju w perspektywie następnych 5-10 lat, ale z dużą dawką biznesowej ostrożności.

Dlaczego firma postanowiła wejść w sprzedaż akcesoriów?

Nie jest to rewolucja w ofercie, a jej naturalne wzbogacenie. Chcemy proponować nową jakość klientom, chcemy ich zaskakiwać. Jesteśmy ekspertami od biżuterii i to się nie zmienia. Czujemy, że tradycja i wartości naszej marki pozwalają nam na rozwój kategorii pozajubilerskich.

Marka W.Kruk jest na tyle silna i wiarygodna, że może sięgać po nowe obszary, bliskie swojej specjalizacji. Operacyjnie jesteśmy na to w przygotowani. We wrześniu zaprezentowaliśmy limitowaną kolekcję akcesoriów – skórzane torby, jedwabne chusty, okulary przeciwsłoneczne. Nowe produkty dostępne są w sklepie internetowym wkruk.pl oraz w wybranych salonach. Jesteśmy zadowoleni z pierwszych wyników sprzedaży. Klienci akceptują ten ruch i dostrzegają jubilerskie akcenty w naszych nowych produktach. Dlatego z dużym prawdopodobieństwem mogę założyć, że kolekcja, która w tej chwili dostępna jest tylko w liczbie 100 sztuk każdego modelu, będzie kontynuowana.

Kiedy ruszą pierwsze salony franczyzowe?

Projekt ruszył na początku 2016 r. Prowadzimy zaawansowane rozmowy z kilkoma potencjalnymi partnerami, ale ich wynik nie przesądza o rozwoju sieci. Jeśli w najbliższym czasie znajdziemy odpowiednich franczyzobiorców, z pewnością otworzymy punkty firmowe w mniejszych miastach, w których do tej pory nie jesteśmy obecni. Jeśli satysfakcjonujące oferty się nie pojawią, zrobimy to sami. Kapitał franczyzobiorców nie determinuje naszego rozwoju. Jesteśmy gotowi na dalsze inwestycje w rozwój sieci. Nowo otwierane salony dość szybko osiągają zadowalające nas wyniki. Otwarcie się na format franczyzowy było w naszym wypadku bardziej ukłonem w stronę rynku, niż ruchem determinującym rozwój.

Jak zachowuje się kategoria zegarków – eksport ze Szwajcarii w tym roku spada, kluczowe rynki się kurczą.

Kategoria zegarków notuje wzrosty sprzedaży nieprzerwanie od dziewięciu lat. Faktycznie w ostatnich trzech latach przyrosty są kilkudziesięcioprocentowe i nie wynika to jedynie z rozwoju sieci. Wzrosty te widoczne są w sprzedaży zegarków z różnych segmentów, a najbardziej widoczny jest progres w segmencie premium. Na ten sezon zaplanowaliśmy dwa nowe butiki W.Kruk Rolex. Jeden z nich zaprezentowaliśmy niedawno w Poznaniu, kolejny powstaje w Krakowie. Popyt na zegarki tej słynnej marki w Polsce wciąż rośnie. Na wybrane modele klienci gotowi są czekać miesiącami.

CV

Radosław Jakociuk jest absolwentem Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej. Pracował m.in. w firmie Lucent Technologies Poland, ale najwięcej bo 12 lat spędził w odzieżowej Etos, znanej choćby z marki Diverse. Od 2012 r. związany z Vistula Group, jako wiceprezes czy członek rady spółki Deni Cler. Zrezygnował z nich po zostaniu prezesem W.Kruk.

Regiony
Dolny Śląsk zaprasza turystów. Szczególnie teraz
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break