Reklama

Gdańsk chce parkingów w centrum

Miasto szuka inwestorów zainteresowanych zaprojektowaniem, budową i eksploatacją wielkich parkingów zlokalizowanych na obrzeżach Śródmieścia.

Publikacja: 14.11.2016 23:01

Wykonawcy nowych parkingów mają być znani na przełomie tego i przyszłego roku.

Wykonawcy nowych parkingów mają być znani na przełomie tego i przyszłego roku.

Foto: Fotorzepa, Grzegorz Mehring Grzegorz Mehring

Urzędnicy właśnie zaprosili zainteresowane firmy do składania wniosków na udział w postępowaniu. Można je składać do 30 listopada. Potem prowadzone będą negocjacje z potencjalnymi inwestorami. Wybór może nastąpić na przełomie roku.

Władze Gdańska planują, że chętni wybudują parkingi w minimum jednej z pięciu lokalizacji: Podwale Przedmiejskie, Podwale Staromiejskie, Targ Rybny, Targ Węglowy i Długie Ogrody. Miasto planuje też, że inwestor sporządzi także projekt organizacji ruchu w okolicy oraz odtworzy na powierzchni parkingów podziemnych zieleń czyli zasadzi krzewy i drzewa.

Koncesjonariusz będzie miał prawo do eksploatacji parkingów, a także towarzyszącej jej infrastruktury (mogą to być np. toalety), a także prawo do pobierania opłat. Miasto Gdańsk wniesie do tego przedsięwzięcia nieruchomości.

Przy wyborze najkorzystniejszej oferty będą brane pod uwagę m.in. liczba miejsc parkingowych, średnia cena wybudowania parkingów w przeliczeniu na jedno miejsce, okres na jaki zostanie zawarta umowa koncesji, czy oczekiwana wielkość dopłaty bądź jej brak w przeliczeniu na jedno miejsce parkingowe.

Jest to kolejne, już trzecie podejście do wybudowania parkingów kubaturowych w centrum Gdańska. Dotychczasowe nie zakończyły się wyborem partnera m.in. z powodu – jak to określają urzędnicy „zbyt wysokich oczekiwań ze strony inwestora co do dopłaty".

Reklama
Reklama

Iwona Bierut, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej gdańskiego ratusza zauważa, że obecnie przedsięwzięcie realizowane będzie w oparciu o formułę partnerstwa publiczno-prywatnego połączonego z koncesją na roboty budowlane. Jej zdaniem ma to zapewnić m.in. bardziej elastyczny podział ryzyka pomiędzy stronami umowy.

- Dodatkowo wprowadzenie nowej lokalizacji na Długich Ogrodach, na której postawiony może być parking podziemno-nadziemny o niższych kosztach wybudowania, zwiększa potencjalną ilość miejsc postojowych możliwych do uzyskania przy jednoczesnym zmniejszeniu średniego kosztu wybudowania jednego miejsca parkingowego – wyjaśnia urzędniczka.

Główną zaletą projektu jest lokalizacja parkingów podziemnych w samym centrum Gdańska. Bowiem – jak dodają urzędnicy gdańskiego magistratu – historyczna część stolicy Pomorza, jak dotąd jest nieprzystosowana do obsługi dużego ruchu samochodów. Nie ma tam po prostu dużej ilości miejsc parkingowych dla turystów odwiedzających miasto.

Regiony
Co dziewiąty mężczyzna w kraju ma problemy ze spłatą zaległych zobowiązań
Okiem samorządowca
Prezydent Olsztyna: Stawiamy na komunikację zbiorową
Regiony
Dolny Śląsk rewitalizuje linie kolejowe i inwestuje w pociągi
Regiony
Jak kupować mądrze gaz na zmiennym rynku
Regiony
Bezpieczne lato w Warszawie – dla wszystkich
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama