Kończący się rok był kolejnym, w którym wielkopolskie miasta stawiały na transport rowerowy. Pod tym względem wyróżnia się m.in. Leszno z programem "Rowerowa rewolucja".
Nowe udogodnienia
Ma on na celu wyznaczenie nowych tras rowerowych z zastosowaniem innych rozwiązań niż budowania dróg dla rowerów. Chodzi o kontrapasy, kontraruch, pasy ruchu dla rowerów i inne udogodnienia. - W tym roku takie trasy rowerowe wyznaczono na ul. Szkolnej i Pl. Jana Amosa Komeńskiego. Poprawiono także oznakowanie dotyczące rowerzystów na ulicach Dąbrowskiego, Krótkiej i Wróblewskiego. Ponadto wytyczono nową drogę dla rowerów i pieszych na ulicy Wilkowickiej oraz na ulicy Energetyków. Oprócz tras rowerowych Urząd Miasta Leszna jest w trakcie montażu 49 stojaków rowerowych, dających blisko 100 miejsc - wylicza Patryk Moryson z Urzędu Miasta Leszna.
Leszno w budżecie na ten rok przeznaczyło 200 tys. zł na małe inwestycje rowerowe. Do tej kwoty należy dodać wartość drogi dla rowerów na ul. Energetyków, będącej częścią inwestycji budowy nowej ulicy. W projekcie budżetu Leszna na 2017 r. zapisano przeprowadzenie pierwszej części dokumentacji projektowej przebudowy ulic łączących drogę wojewódzką nr 323 z drogami krajowymi nr 12 i nr 5, gdzie planowane jest zaprojektowanie dróg rowerowych. Zaproponowano też budowę tras pieszo-rowerowych w ramach przebudowy ulic Strzeleckiej i 55 Pułku Piechoty oraz modernizację ulicy Grunwaldzkiej z wyznaczeniem traktu rowerowego. Priorytetem na kolejne lata są inwestycje drogowego, które mają szanse na dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej.
- Główną bolączką, jeśli chodzi o komunikację rowerową w Lesznie, jest utworzenie spójnej sieci tras rowerowych, w tym połączenie centrum miasta z jego zachodnią częścią - mówi Moryson.
Leszno realizuje też projekt „Nowe Tory – Centrum Leszna po Kolei", który ma doprowadzić do rewitalizacji i rozwoju centrum przy wykorzystaniu zdegradowanych terenów pokolejowych. W ramach strefy przestrzennej przewiduje się m.in. budowę przejścia pieszo-rowerowego łączącego dwie części miasta podzielone torami kolejowymi, budowę ciągów pieszo-rowerowych oraz stworzenie sieci dróg rowerowych. Program przewiduje też przeniesienie ruchu z Al. Zygmunta Krasińskiego na nowopowstałą ulicę i utworzenie w ciągu tej ulicy woonerfa uwolnionego od ruchu kołowego. - Wszelkie inwestycje, remonty i zmiany w przestrzeni publicznej będącą odpowiedzią na potrzeby mieszkańców - zaznacza Moryson.