Hybrydy i elektryki w Krakowie

Tuż przed Światowymi Dniami Młodzieży na krakowskie ulice wyjechało 60 autobusów hybrydowych. Pojazdy zakupiło Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie. Pojazdy o długości 18 m wyprodukowane zostały przez polską firmę Solaris Bus&Coach która jako pierwsza w Europie rozpoczęła seryjną produkcję pojazdów tego typu.

Aktualizacja: 08.12.2016 13:34 Publikacja: 08.12.2016 13:30

Hybrydy i elektryki w Krakowie

Foto: www.mpk.krakow.pl

Przetarg na ich zakup MPK ogłosiła w grudniu 2015 r. na jubileusz 140 lat funkcjonowania MPK. Pojazdy zakupiono ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Napęd hybrydowy łączy silnik elektryczny i spalinowy spełniając jednocześnie najwyższe europejskie normy ochrony środowiska. Autobusy wyposażone są w klimatyzację, monitoring, automaty biletowe i nowoczesny system informacji pasażerskiej.

Jak informuje MPK autobus hybrydowy wyróżnia m.in. to, że baterie i kondensatory ładowane są nie tylko przez pracę silnika spalinowego, ale także poprzez rekuperację (magazynowanie energii wytwarzanej m.in. podczas hamowania) i zewnętrzne ładowanie przez wtyczkę. Dzięki napędowi elektrycznemu autobus jest bardzo cichy, a przy włączonym silniku elektrycznym nie potrzebuje skrzyni biegów. Silnik trakcyjny i oś funkcjonują na takich samych zasadach jak w trolejbusach, co zapewnia niezwykle płynną jazdę.

Autobus Solaris Urbino 18 Hybrid jest niskopodłogowy, ma 18 m długości, 2,55 m szerokości oraz 3,5 m wysokości. Posiada cztery pary podwójnych drzwi. Jednorazowo może przewieźć ok. 130 osób, w tym 47 na miejscach siedzących. Jest wyposażony w klimatyzację oraz system wykrywania i gaszenia pożaru w komorze silnika.

Nowe autobusy będą stacjonowały w Stacji Obsługi Autobusów Bieńczyce, co oznacza, że będą z niego korzystać przede wszystkim mieszkańcy Nowej Huty. Pojazd z hybrydowym napędem będzie kursował m.in. na linii nr 129, 139 i 501. Hybrydowy Solaris to nie jedyny pojazd napędzany energią elektryczną, który obecnie przewozi pasażerów w Krakowie.

MPK Kraków rozstrzygnął również przetarg na dostawę czterech autobusów elektrycznych o długości 9 m. które będą miały możliwość ładowania zarówno metodą plug-in, jak i przez pantograf. W lipcu 2016 ruszył już pierwszy Solaris elektryczny, który prócz krakowskich barw jest dodatkowo oznaczony zielonym napisem „electric” oraz przewodem z wtyczką. Do 2020 r. MPK planuje wprowadzić 60 autobusów elektrycznych do obsługi ruchu w centrum miasta.

W lipcu 2016 dziesięć nowoczesnych osobowych samochodów hybrydowych zyskała również Straż Miejska Miasta Krakowa.

Przetarg na ich zakup MPK ogłosiła w grudniu 2015 r. na jubileusz 140 lat funkcjonowania MPK. Pojazdy zakupiono ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Napęd hybrydowy łączy silnik elektryczny i spalinowy spełniając jednocześnie najwyższe europejskie normy ochrony środowiska. Autobusy wyposażone są w klimatyzację, monitoring, automaty biletowe i nowoczesny system informacji pasażerskiej.

Jak informuje MPK autobus hybrydowy wyróżnia m.in. to, że baterie i kondensatory ładowane są nie tylko przez pracę silnika spalinowego, ale także poprzez rekuperację (magazynowanie energii wytwarzanej m.in. podczas hamowania) i zewnętrzne ładowanie przez wtyczkę. Dzięki napędowi elektrycznemu autobus jest bardzo cichy, a przy włączonym silniku elektrycznym nie potrzebuje skrzyni biegów. Silnik trakcyjny i oś funkcjonują na takich samych zasadach jak w trolejbusach, co zapewnia niezwykle płynną jazdę.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony