W portach rośnie liczba statków

W 2016 roku w polskich portach przeładowano więcej towarów, poprawił się też dostęp do terminali dla pociągów towarowych i aut do transportu kontenerów.

Publikacja: 09.01.2017 23:01

W 2017 roku gdański port liczy na dalsze zwiększenie przeładunków kontenerowych.

W 2017 roku gdański port liczy na dalsze zwiększenie przeładunków kontenerowych.

Foto: Rzeczpospolita/Marta Bogacz

Porty mają za sobą dobry rok. Wzrosła wielkość przeładowywanych towarów, zrealizowano też wiele inwestycji w infrastrukturę. Dalsza rozbudowa możliwości przeładunkowych ma sprawić, że Trójmiasto już w niedalekiej przyszłości stanie się dużym hubem portowo-logistycznym.

Dla Gdańska 2017 rok niesie możliwość znacznego zwiększenia przeładunków kontenerowych. W ub. roku zakończyła się budowa drugiego nabrzeża T2 w terminalu głębokowodnym DCT. Ma to być odpowiedź na rosnący popyt na obsługę głębokowodnych statków oceanicznych w Europie Środkowo-Wschodniej.

Zdolności operacyjne DCT wzrosły dwukrotnie – do 3 mln standardowych kontenerów 20-stopowych. W dalszej perspektywie DCT będzie mógł jeszcze zwiększyć możliwości przeładunkowe, do nawet 4 mln kontenerów w latach 2022–2025. Wykorzystanie tego potencjału będzie jednak w dużym stopniu zależne od podpisania umów z nowymi armatorami. W 2015 roku DCT rozpoczął obsługę m.in. dwóch czołowych aliansów żeglugowych świata: 2M (Maersk i MSC) oraz G6 (APL, Hyundai Merchant Marine, Mitsui OSK, Hapag-Lloyd, Nippon Yusen Kaisha oraz Orient Overseas Container). Klientami DCT są także armatorzy SeagoLine, Hamburg Sud i UASC.

Na powodzeniu gdańskiego terminalu cierpi jednak Gdynia. Tamtejszy terminal kontenerowy BCT zmniejszył obroty, bo coraz więcej statków woli wpływać do Gdańska.

Zarząd gdyńskiego portu liczy jednak na zmianę trendu.

– W przeładunkach kontenerów powinno być lepiej, choć w dalszym ciągu mamy dołek. Zakładam, że realizowane inwestycje zwiększą atrakcyjność Gdyni dla tego rodzaju przeładunków – mówi Adam Meller, prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Zarobić na turystach

Kolejną szansą rozwojową dla portów może być lepsze wykorzystanie ruchu turystycznego. Bałtycki rynek morskiej turystyki staje się z roku na rok coraz bardziej popularny. W 2015 roku na ponad 22 miliony pasażerów obsłużonych na świecie blisko 20-pocentowy udział posiadał Bałtyk, na którym przewieziono ponad 4 miliony turystów w ramach ponad 2100 zawinięć do bałtyckich portów.

Tylko w ub. roku w sezonie letnim armatorzy planowali w Gdańsku blisko 30 wizyt dużych statków wycieczkowych. Dlatego dla Portu Gdańsk rozwój turystyki morskiej może się okazać ważnym źródłem przychodów.

Podobnie powinno być w Gdyni. W porównaniu z rokiem 2015, w którym statki pasażerskie różnych bander zawijały do gdyńskiego portu 45 razy, ubiegłoroczny sezon przyniósł 50 wizyt tego typu jednostek. Wzrosła również liczba przybyłych na ich pokładach pasażerów – z niemal 72 tysięcy gości w roku 2015 do prawie 82 tysięcy w roku 2016.

Szczególne znaczenie dla poprawienia funkcjonalności portów ma rozbudowa infrastruktury transportowej. Jesienią ub. roku uruchomiony został drugi tor na nowym moście przez Martwą Wisłę na linii z Pruszcza Gdańskiego do portu w Gdańsku. Zwiększyło to sześciokrotnie liczbę pociągów docierających do portu w ciągu doby.

Na obecny rok zaplanowano rozpoczęcie przebudowy linii na terenie samego portu, a także początek modernizacji stacji przeznaczonych pod transport towarowy: Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa.

Ważne inwestycje

Dużych nakładów wymaga usprawnienie dojazdu do portu w Gdyni. W mieście konieczna będzie przebudowa torów, która umożliwi wjazd cięższych pociągów. Kluczowe dla usprawnienia ruchu pociągów będą natomiast prace poprawiające przepustowość na trasie Maksymilianowo–Gdynia Główna. Zostanie ona zelektryfikowana, a na najbardziej obciążonych odcinkach dobudowany będzie drugi tor.

Efektem inwestycji ma być utworzenie nowego połączenia z portem, na które zostaną przekierowane pociągi towarowe, odciążając tym samym Trójmiejski Węzeł Kolejowy.

– W rezultacie nie tylko nastąpi poprawa dla przewoźników towarowych, ale także polepszą się możliwości dla przewozów pasażerskich w trójmiejskiej aglomeracji – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Planowane inwestycje mają ułatwić dostęp do portów także w zachodniej części Wybrzeża. Kolej ma wydać ponad 600 mln zł na usprawnienie dojazdu pociągów do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Przebudowanych zostanie około 160 kilometrów torów, ponadto dwa wiadukty i most. Zmieniony i unowocześniony zostanie system sterowania ruchem kolejowym oraz urządzenia telekomunikacyjne. W Porcie Handlowym Świnoujście planowana jest budowa trzech torów zdawczo-odbiorczych o długości ok. 2 kilometrów. Efektem będzie sprawniejsza obsługa towarów, możliwość wjazdu cięższych i dłuższych składów. Prace będą prowadzone m.in. na terenie terminalu kontenerowego Ostrów Grabowski. Realizacja przedsięwzięcia planowana jest na lata 2017–2020. Będzie ono finansowane w ramach unijnego instrumentu finansowego CEF.

Porty mają za sobą dobry rok. Wzrosła wielkość przeładowywanych towarów, zrealizowano też wiele inwestycji w infrastrukturę. Dalsza rozbudowa możliwości przeładunkowych ma sprawić, że Trójmiasto już w niedalekiej przyszłości stanie się dużym hubem portowo-logistycznym.

Dla Gdańska 2017 rok niesie możliwość znacznego zwiększenia przeładunków kontenerowych. W ub. roku zakończyła się budowa drugiego nabrzeża T2 w terminalu głębokowodnym DCT. Ma to być odpowiedź na rosnący popyt na obsługę głębokowodnych statków oceanicznych w Europie Środkowo-Wschodniej.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Mała Księgowość: sprawdzone rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorców
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego