Trasa S5: inwestycja budowy obwodnicy Bydgoszczy nabiera rozpędu

Coraz bliżej do rozpoczęcia budowy obwodnicy Bydgoszczy. Zrobiono już pomiary geodezyjne, a tam, gdzie ma przebiegać S5, prowadzona jest wycinka drzew

Aktualizacja: 25.01.2017 23:14 Publikacja: 24.01.2017 23:30

Trasa S5: inwestycja budowy obwodnicy Bydgoszczy nabiera rozpędu

Foto: 123rf.com

Droga połączy miasto z siecią autostrad oraz aglomeracjami: trójmiejską, poznańską i wrocławską. – Trasa S5 jest kluczowa dla rozwoju bydgoskiej metropolii i całego województwa – podkreśla Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy. Obwodnica usprawni ruch w mieście i wyprowadzi poza centrum samochody ciężarowe przejeżdżające tamtędy tranzytem.

Z budową obwodnicy związana jest rozbudowa ulicy Grunwaldzkiej, na którą pozyskano dofinansowanie w wysokości 113 mln zł, a wartość całej inwestycji to ok. 150 mln zł. Przedsięwzięcie będzie jedną z trzech najważniejszych inwestycji drogowych w Bydgoszczy w najbliższych trzech latach. Jeszcze w styczniu ma ruszyć drugi etap przetargu na wybór wykonawcy. Do złożenia ofert z cenami zaproszonych będzie siedem firm. Przewiduje się, że podpisanie umowy z wyłonionym w postępowaniu wykonawcą i rozpoczęcie robót budowlanych nastąpią jeszcze w tym roku.

Miliony na drogi

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), wykonawcy trasy S5 przygotowują obecnie place składowania materiałów oraz zaplecze dla maszyn budowlanych. 19 stycznia wojewoda kujawsko-pomorski wydał wniosek dotyczący niezbędnego do rozpoczęcia robót zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) dla drugiego etapu. W rezultacie można się spodziewać, że w najbliższych tygodniach decyzja zostanie wydana, a to pozwoli na rozpoczęcie robót przygotowawczych i budowlanych.

Znacznie bardziej zaawansowana jest budowa obwodnicy Inowrocławia w ciągu drogi krajowej nr 15/25. W nadchodzące wakacje ma być włączona do ruchu. – Zaawansowanie prac przy mostach, sieciach energetycznych czy budowie dróg dojazdowych przekracza w większości 90 proc. Z kolei prace związane z ciągiem głównym i węzłami są zaawansowane w 69–70 proc. – informuje Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. To ma oznaczać, że ustalony wcześniej termin zakończenia inwestycji zostanie dotrzymany i nie jest zagrożony.

Na terenie województwa kujawsko-pomorskiego przyspiesza także budowa dróg wojewódzkich. Jeszcze w ubiegłym roku zarząd województwa zdecydował o ogłoszeniu przetargów na przebudowę dróg o łącznej długości 100 km. – W nowej perspektywie do 2023 roku na modernizację dróg zamierzamy przeznaczyć około 600 mln zł – zapowiadał Piotr Całbecki, marszałek województwa. Drogi wojewódzkie na Kujawach i Pomorzu liczą obecnie 1730 km. Znaczna ich część została zmodernizowana już wcześniej – w ramach unijnej perspektywy 2007–2013. W ostatnich latach wojewódzki samorząd skierował na modernizację podległych mu dróg dróg pół miliarda złotych.

Ważna trasa

Dla rozwoju regionu kluczowe znaczenie będzie jednak miała budowa drogi ekspresowej S5. Trasa biegnąca z południa Polski w kierunku północnym spinać będzie cztery wielkie aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz Gdańsk. To sprawia, że stanie się nie tylko jednym z głównych szlaków komunikacyjnych kraju, ale też będzie miała istotne znaczenie dla rozwoju gospodarki regionów, które przecina.

Na terenie województwa kujawsko-pomorskiego będzie liczyła 128 km. Pobiegnie od zjazdu z autostrady A1 w Nowych Marzach koło Grudziądza do Mielna na granicy z Wielkopolską. Budowę podzielono na siedem odcinków. Pierwsze cztery, liczące łącznie 74 km, składają się na fragment trasy od Nowych Marzów do Bydgoszczy. Najdłuższy odcinek – Nowe Marzy–Dworzysko liczy 23,3 km. Niewiele krótszy jest odcinek od Dworzyska do Aleksandrowa – 22,4 km. Kolejne dwa są już znacznie krótsze: Aleksandrowo–Tryszczyn ma długość 14,7 km, natomiast Tryszczyn–Białe Błota – 13,5 km.

Drugi fragment trasy pomiędzy Bydgoszczą a węzłem Mielno liczy 54 km i podzielony został na odcinki: Białe Błota–Szubin o długości 9,7 km, Szubin–Jaroszewo – 19,3 km oraz Jaroszewo–Mielno – 25,1 km. Zakończenie budowy trasy na terenie całego województwa przewidziane jest na 2019 rok.

Przez województwo kujawsko-pomorskie przebiega na razie jedna szybka trasa – biegnąca od Gdańska w stronę Łodzi autostrada A1. Kolejna trasa – ekspresówka S10 prowadząca od strony Szczecina i Piły przez Bydgoszcz w kierunku Nowego Dworu Mazowieckiego – wciąż pozostaje w fazie planowania.

Droga połączy miasto z siecią autostrad oraz aglomeracjami: trójmiejską, poznańską i wrocławską. – Trasa S5 jest kluczowa dla rozwoju bydgoskiej metropolii i całego województwa – podkreśla Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy. Obwodnica usprawni ruch w mieście i wyprowadzi poza centrum samochody ciężarowe przejeżdżające tamtędy tranzytem.

Z budową obwodnicy związana jest rozbudowa ulicy Grunwaldzkiej, na którą pozyskano dofinansowanie w wysokości 113 mln zł, a wartość całej inwestycji to ok. 150 mln zł. Przedsięwzięcie będzie jedną z trzech najważniejszych inwestycji drogowych w Bydgoszczy w najbliższych trzech latach. Jeszcze w styczniu ma ruszyć drugi etap przetargu na wybór wykonawcy. Do złożenia ofert z cenami zaproszonych będzie siedem firm. Przewiduje się, że podpisanie umowy z wyłonionym w postępowaniu wykonawcą i rozpoczęcie robót budowlanych nastąpią jeszcze w tym roku.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego
Regiony
Moc wydarzeń na 25-lecie Dolnego Śląska
Materiał partnera
Ku lepszej przyszłości miast dla ludzi i planety
Regiony
Dolny Śląsk z szeroką ofertą dla biznesu
Materiał Promocyjny
Jakie technologie czy też narzędzia wspierają transformację cyfrową biznesu?