Reklama

Trasa S5: inwestycja budowy obwodnicy Bydgoszczy nabiera rozpędu

Coraz bliżej do rozpoczęcia budowy obwodnicy Bydgoszczy. Zrobiono już pomiary geodezyjne, a tam, gdzie ma przebiegać S5, prowadzona jest wycinka drzew

Aktualizacja: 25.01.2017 23:14 Publikacja: 24.01.2017 23:30

Trasa S5: inwestycja budowy obwodnicy Bydgoszczy nabiera rozpędu

Foto: 123rf.com

Droga połączy miasto z siecią autostrad oraz aglomeracjami: trójmiejską, poznańską i wrocławską. – Trasa S5 jest kluczowa dla rozwoju bydgoskiej metropolii i całego województwa – podkreśla Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy. Obwodnica usprawni ruch w mieście i wyprowadzi poza centrum samochody ciężarowe przejeżdżające tamtędy tranzytem.

Z budową obwodnicy związana jest rozbudowa ulicy Grunwaldzkiej, na którą pozyskano dofinansowanie w wysokości 113 mln zł, a wartość całej inwestycji to ok. 150 mln zł. Przedsięwzięcie będzie jedną z trzech najważniejszych inwestycji drogowych w Bydgoszczy w najbliższych trzech latach. Jeszcze w styczniu ma ruszyć drugi etap przetargu na wybór wykonawcy. Do złożenia ofert z cenami zaproszonych będzie siedem firm. Przewiduje się, że podpisanie umowy z wyłonionym w postępowaniu wykonawcą i rozpoczęcie robót budowlanych nastąpią jeszcze w tym roku.

Miliony na drogi

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), wykonawcy trasy S5 przygotowują obecnie place składowania materiałów oraz zaplecze dla maszyn budowlanych. 19 stycznia wojewoda kujawsko-pomorski wydał wniosek dotyczący niezbędnego do rozpoczęcia robót zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) dla drugiego etapu. W rezultacie można się spodziewać, że w najbliższych tygodniach decyzja zostanie wydana, a to pozwoli na rozpoczęcie robót przygotowawczych i budowlanych.

Znacznie bardziej zaawansowana jest budowa obwodnicy Inowrocławia w ciągu drogi krajowej nr 15/25. W nadchodzące wakacje ma być włączona do ruchu. – Zaawansowanie prac przy mostach, sieciach energetycznych czy budowie dróg dojazdowych przekracza w większości 90 proc. Z kolei prace związane z ciągiem głównym i węzłami są zaawansowane w 69–70 proc. – informuje Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. To ma oznaczać, że ustalony wcześniej termin zakończenia inwestycji zostanie dotrzymany i nie jest zagrożony.

Na terenie województwa kujawsko-pomorskiego przyspiesza także budowa dróg wojewódzkich. Jeszcze w ubiegłym roku zarząd województwa zdecydował o ogłoszeniu przetargów na przebudowę dróg o łącznej długości 100 km. – W nowej perspektywie do 2023 roku na modernizację dróg zamierzamy przeznaczyć około 600 mln zł – zapowiadał Piotr Całbecki, marszałek województwa. Drogi wojewódzkie na Kujawach i Pomorzu liczą obecnie 1730 km. Znaczna ich część została zmodernizowana już wcześniej – w ramach unijnej perspektywy 2007–2013. W ostatnich latach wojewódzki samorząd skierował na modernizację podległych mu dróg dróg pół miliarda złotych.

Reklama
Reklama

Ważna trasa

Dla rozwoju regionu kluczowe znaczenie będzie jednak miała budowa drogi ekspresowej S5. Trasa biegnąca z południa Polski w kierunku północnym spinać będzie cztery wielkie aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz Gdańsk. To sprawia, że stanie się nie tylko jednym z głównych szlaków komunikacyjnych kraju, ale też będzie miała istotne znaczenie dla rozwoju gospodarki regionów, które przecina.

Na terenie województwa kujawsko-pomorskiego będzie liczyła 128 km. Pobiegnie od zjazdu z autostrady A1 w Nowych Marzach koło Grudziądza do Mielna na granicy z Wielkopolską. Budowę podzielono na siedem odcinków. Pierwsze cztery, liczące łącznie 74 km, składają się na fragment trasy od Nowych Marzów do Bydgoszczy. Najdłuższy odcinek – Nowe Marzy–Dworzysko liczy 23,3 km. Niewiele krótszy jest odcinek od Dworzyska do Aleksandrowa – 22,4 km. Kolejne dwa są już znacznie krótsze: Aleksandrowo–Tryszczyn ma długość 14,7 km, natomiast Tryszczyn–Białe Błota – 13,5 km.

Drugi fragment trasy pomiędzy Bydgoszczą a węzłem Mielno liczy 54 km i podzielony został na odcinki: Białe Błota–Szubin o długości 9,7 km, Szubin–Jaroszewo – 19,3 km oraz Jaroszewo–Mielno – 25,1 km. Zakończenie budowy trasy na terenie całego województwa przewidziane jest na 2019 rok.

Przez województwo kujawsko-pomorskie przebiega na razie jedna szybka trasa – biegnąca od Gdańska w stronę Łodzi autostrada A1. Kolejna trasa – ekspresówka S10 prowadząca od strony Szczecina i Piły przez Bydgoszcz w kierunku Nowego Dworu Mazowieckiego – wciąż pozostaje w fazie planowania.

Regiony
Co dziewiąty mężczyzna w kraju ma problemy ze spłatą zaległych zobowiązań
Okiem samorządowca
Prezydent Olsztyna: Stawiamy na komunikację zbiorową
Regiony
Dolny Śląsk rewitalizuje linie kolejowe i inwestuje w pociągi
Regiony
Jak kupować mądrze gaz na zmiennym rynku
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Regiony
Bezpieczne lato w Warszawie – dla wszystkich
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama