Historia Pomorza Zachodniego magnesem przyciągającym turystów

Magnesem przyciągającym turystów są wyjątkowe dzieje Pomorza Zachodniego.

Publikacja: 23.03.2017 21:00

Historia Pomorza Zachodniego magnesem przyciągającym turystów

Foto: shutterstock

Kołobrzeg i okolicę odwiedziło w poprzednim roku więcej turystów niż rok wcześniej. W okresie wakacyjnym (lipiec–sierpień) w tym mieście i gminie zostało udzielonych ponad 763 tys. noclegów (o kilkanaście tysięcy więcej niż rok wcześniej). Co ciekawe, w Gdańsku w tym samym czasie zostało udzielonych ponad 100 tys. noclegów mniej. W czołówce krajowej znalazły się także inne zachodniopomorskie gminy: Mielno, Rewal, Świnoujście oraz Dziwnów.

– Kołobrzeg od kilku lat zajmuje trzecie miejsce w Polsce pod względem udzielanych noclegów, po Warszawie i Krakowie. W całym poprzednim roku udzielono u nas 3,3 mln noclegów – podkreśla Janusz Gromek, prezydent Kołobrzegu.

Samorządowcy i eksperci nie mają wątpliwości, że poprzedni rok był wyjątkowo dobry. Z danych samorządu województwa zachodniopomorskiego wynika, że najwyższe wpływy związane z wniesieniem tzw. opłaty klimatycznej i uzdrowiskowej zanotowało miasto Kołobrzeg – niemal 11 mln zł, gmina i miasto Świnoujście – ponad 5 mln zł, gmina Mielno – 2,6 mln zł, a Rewal – 1,7 mln zł. Marinę Solna w Kołobrzegu odwiedziły w ubiegłorocznym sezonie 1294 jachty, o ponad 250 więcej niż rok wcześniej (cały rok został zamknięty liczbą ponad 3 tys. jachtów).

W sezonie letnim turyści średnio spędzili na Pomorzu Zachodnim 4,3 doby. – Turystyka na Pomorzu Zachodnim to ważna część naszej gospodarki. Naszym największym potencjałem turystycznym jest wciąż prawie 180 km wybrzeża. I tam rozwój tej branży widać najwyraźniej – tłumaczył w czasie podsumowania poprzedniego sezonu w turystyce marszałek województwa Olgierd Geblewicz. Siłą Pomorza Zachodniego są walory naturalne i przyroda, ale region można także poznawać, idąc po szlakach historycznych.

Muzea regionu biły frekwencyjne rekordy. Przykład? Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu odwiedziło ponad 6 tys. osób więcej niż w roku 2015 (w sezonie letnim w sumie odwiedziło placówkę 24,5 tys. osób). To efekt większej liczby turystów w Kołobrzegu, ale też promocji i urozmaiconej oferty dla dzieci (lekcje muzealne) i nowych eksponatów. Turystów przyciągały nowe wystawy: „Kolej na kolej", „Dawny Kołobrzeg", nowe eksponaty – w tym czołg Panzer IV, lekki czołg pływający PT-76, a także utworzenie nowego oddziału Muzeum Zimnej Wojny w Podborsku. – To jedyne w Polsce miejsce, niemal nienaruszone od opuszczenia go przez Rosjan, w którym magazynowana była broń atomowa – przypomina Aleksander Ostasz, dyrektor muzeum. Większą ilość osób odwiedzających zanotowało też Centrum Słowian i Wikingów w Wolinie, a także Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie.

Eksperci nie mają wątpliwości, że odnotowywane ostatnio odkrycia historyczne w Kołobrzegu i okolicach, m.in. wydobycie wraku zatopionego w czasie wojny statku, a także zimnowojennych fortyfikacji, zwiększają atrakcyjność regionu.

Turyści chcą bowiem uczestniczyć w rozwiązywaniu zagadek z przeszłości. Tym bardziej że niektóre historie są wyjątkowe.

 

Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego